6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    csteelooper

CD Spin Doctor (Toast 9.0.4) en Leopard 10.5.6

Hallo,

Thuis ben ik bezig met het digitaliseren van enkele muziekcassettes met behulp van Roxxio [Deep Sea Software] CD Spin Doctor. Dit gaat heel erg goed. Nu ben ik met vakantie bij mijn ouders, die inmiddels ook geswitched zijn. M’n pa werkte voor het digitaliseren nog in Windows. Nu wilde ik hem CD Spin Doctor (CDSD) laten zien, maar sinds Leopard 10.5.6 is daar iets vreemds mee aan de hand: Het genereren van de waveform gebeurt niet. In plaats daarvan krijg je een vlakke lijn, alsof er geen audio-invoer is geweest, met slechts een aantal nietszeggende pieken.
    De opname speelt wel goed af, maar je kunt niet splitsen en de Identify functies (GraceNote) werken niet. Over dat splitsen kom ik nog wel heen, met behulp van Audacity, maar die Gracenote functies hebben me al heel wat kopzorgen bespaard. Bij de MC’s waarmee ik bezig ben ontbreekt namelijk soms alle vereiste info, en dan is GraceNote een uitkomst. Maar sinds 10.5.6 dus kennelijk niet meer…
    Ik draai thuis nog 10.5.5, omdat 10.5.6 tijdens mijn vakantie uitkwam. Maar ik denk er nu hevig aan om de update naar 10.5.6 uit te stellen of misschien zelfs af te stellen, omdat volgens de community van Roxxio daar de problemen begonnen (eerder heeft zich dit probleem bij mij inderdaad ook ng nooit voorgedaan). Eén lid van de community van Roxxio stelde dat hij het probleem níet ervoer met CDSD in Toast 8, maar een downgrade naar Toast 8 is voor mij niet direct wenselijk, aangezien Toast 9 in veel zaken veel aangenamer werkt (o.a. omdat het een Universal Binary (UB) is.
    Voor Roxxio staat de ontwikkeling van CDSD echter op een zeer laag pitje: In Toast 8 zit dezelfde versie van CDSD, met als enige verschi dat het een UB is, en de enige update is een bug-fix geweest. Deze zat in 9.0.2 en loste wat stabiliteitsproblemen op.

Mijn vraag is nu: is het een groot risico om de update naar 10.5.6 uit te stellen (en voor m’n pa, is een [tijdelijke] downgrade mogelijk naar 10.5.5)? En weet iemand wellicht een alternatief voor CDSD, waar MET NAME de GraceNote functie in zit (die me helpt te zoeken naar tracktitlels)? Splitsen van tracks is geen probleem, dat lukt me wel met Audacity en evt kan ik SoundBooth installeren…

Bijdrager
    St. Mobbs

Naar mijn weten bestaat er wel een site waar ze oudere versie van Mac-software aanbieden. Die site is wel eens langsgekomen in een draadje, maar ik heb hem niet voor je kunnen vinden. Dus die downgrade moet mogelijk zijn.

Het (tijdelijk) nog hebben van 10.5.5. Ik heb zo vermoeden dat het niet zo erg schadelijk voor je uit zal pakken. Maar ik zou het wel bij tijdelijk houden voor de zekerheid. Maar om kort te zijn: ik heb hier niet zoveel verstand van. Wat ik gezegd heb is meer gebaseerd op mijn “instinct” dan op kennis.

Bijdrager
    corneeltje

Fijn te weten dat het blijkbaar aan 10.5.6 ligt. Wie gaat daar iets aan doen?

Misschien enkel de CD Spin Docter van een oudere Toast gebruiken? Gaat dat?
    Maar da’s ook niet echt optimaal want die CDSD crashte bij mij geregeld…

Bijdrager
    csteelooper

Nah… Het gebruiken van een oudere versie van CDSD terwijl je wel Toast 9 gebruikt, levert volgens de Roxio-community niets op. Je zou dan totaal moeten downgraden naar Toast 8 omdat kennelijk een van de gedeelde componenten is getroffen, waardoor dit euvel veroorzaakt wordt. Gek genoeg heeft het op de overige functionaliteiten van het product geen invoed, alleen CDSD heeft er last van… Ik denk dat een fix hiervoor bij Roxio vandaan zal moeten komen, hoewel Apple ook al eens 3rd-party issues heeft opgelost met een update van OS X. Een voorbeeld daarvan is de TomTom GO x10 die in Mac OS X niet herkend werd, en na een update weer gewoon werkte. Maja, anders kan ik toch wachten tot 10.5.7 ofzo? Dan wordt de download weliswaar een fors eind groter, maar dat boeit mij eerlijk gezegd niks…

Bijdrager
    Berrt

Ik had nog Spin Doctor 3.1. Die werkt nog wel in samenwerking met Toast 9.

Vanmorgen gezien dat er een Toast 10 is uitgekomen, maar ik geloof niet dat Spin Doctor ook vernieuwd is.

http://www.roxio.com/enu/products/toast/titanium/overview.html

Bijdrager
    csteelooper

Ik heb nu bij wijze van Trial Toast 10 naar beneden gesleurd (gedownload). Die heeft een compleet nieuwe versie van CDSD aan boord. Namelijk versie 6 en nu door Sonic Solutions. Tot mijn grote vreugde werkt deze versie wel in 10.5.6 en is ze bovendien gewoon een heel erg groot stuk stabieler. Daar waar ik met voorliggende versies van CDSD al minstens 18 crashes had, gedraagt CDSD6 zich weer zoals het een Mac-product betaamt: zonder ook maar een enkele crash tot nu toe. Ik moet ook zeggen dat Deep Sea software het akelig stil hield rond CDSD; er waren nog shots van versie 2 te zien, de laatste versie die ook op Windows is gereleased… We waren in Toast 9.0.4 bij versie 4 aanbeland als ik het goed heb…
    CDSD 6 heft ook de mogelijkheid om internetstreams op te nemen en ander geluid waar je zelf op dat moment naar aan t luisteren bent. Da’s dus erg handig. Windows kent deze mogelijkheid in de meeste gevallen al jaren. Zelfs op de Macs werkt dit in Windows gewoon. Nu dus ook in de Mac. Ik ga Toast zelf nog eens G-R-O-N-D-I-G onder de loep nemen en als die mij net zo goed bevalt als CDSD is de kans goed groot dat ik binnenkort in de winkel te vinden ben. Na twee releases op een ietwat minder legale manier te hebben verkregen wordt het nu toch maar eens tijd voor het legale alternatief. Ik gebruik het programma vaak genoeg om het hoe dan ook geen zonde van het geld te vinden… Owja. er zijn voor het eerst twee versies van Toast. De normale en de PRO versie. De pro- variant laat je ook met HD werken en stelt je in staat om je digitale recordings op te lappen (en nog veel meer). Op dit moment heb ik Toast 10 op dezelfde manier als de voorgaande releases, maar daar komt hoogstwaarschijnlijk zeer binnenkort een eind aan…

@Berrt
    : Ja dus, zie mijn post.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.