7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    brabant

CD-RW74 niet beschrijfbaar?

Ik heb een aantal jaar terug wat archief gebrand op twee cd-rw74 van Philips. Nu is 1 van de cd’s niet meer leesbaar en wordt eruit gespuugd terwijl de andere niet beschrijfbaar is zegt Toast.
    Wat kan hier aan de hand zijn?:mrgreen:

Bijdrager
    Fostar82

Bovenop de cd zit een spiegelend laagje. Dit laagje zorgt ervoor dat de lees/schrijf straal van de laser wordt teruggekaatst, en data eronder gelezen of geschreven kan worden. Het spiegelende laagje wordt beschermt door een coting. Als deze coting beschadigt raakt (door een kras) dan gaat het spiegelende laagje reageren met zuurstof en wordt deze doorzichtig, met als gevolg dat de cd niet meer lees/schrijfbaar is.
    Bij goedkopere merken komt het voor dat de coting + speigelende laag domweg loslaat, na een jaartje ofzo.

Bijdrager
    brabant

Zou voor 1 cd kunnen gelden, maar de andere is onder Classic wel zichtbaar en onder 10.3.8 dus niet. Heeft het wellicht iets met de opgenomen snelheid destijds te maken?
    Beide cd’s zijn niet zichtbaar beschadigd overigens.

Bijdrager
    Fostar82

Oei, ik als pc-er (met een ibook) zou denken aan een inferieure cdrom drive, maar met een apple kan dat haast het geval niet zijn.
    Gaat het beide in classis en 10.3.8 om dezelfde machine?

Bijdrager
    brabant

Zeker en vast. Het is een G4 933, maar op mijniMac gebeurt exact hetzelfde, dus aan de Mac ligt het niet volgens mij.

Bijdrager
    Fostar82

Ik neem aan dat je ze al goed hebt schoongemaakt? Er zitten geen vlekken op?
    Aan het verschil in snelheden kan het volgens mij niet liggen. Langzamer gebrand betekend meestal juist makkelijker leesbaar.
    Dan lijkt het erop dat je ze weg kunt gooien. Je zou nog kunnen proberen in een pc met dvd brander… deze hebben een erg sterke laser en dus meer kans om nog wat nuttigs te lezen.

Bijdrager
    Double_UK
    ”marcellino”

Ik heb een aantal jaar terug wat archief gebrand op twee cd-rw74 van Philips. Nu is 1 van de cd’s niet meer leesbaar en wordt eruit gespuugd terwijl de andere niet beschrijfbaar is zegt Toast.
    Wat kan hier aan de hand zijn?:mrgreen:

Same here. Ik heb ook enkele oude Philips CD-RW (“professional”) 74 min. Mijn Powerbook G4 17″ (Superdrive) spuugt ze weer uit. Terwijl m’n ouwe ‘clamshell’ 366 Mhz iBook (CD-drive) hem wel kan lezen…

Ik dacht dat het dus wel met de drive te maken heeft. Nou ja, dan maar via ethernet binnenlezen en op een nieuwe schijf branden. En over enkele jaren weer….
    :|

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.