17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    thomdebom

CD-ROM iMac 333 Mhz een beetje gammel…

hallo,

ik heb een beetje een probleempje met mijn interne CD-ROM drive in mijn iMac 333 Mhz.
    Hij pakt gekopieerde CD niet echt goed en soms zelfs gewone CD’s niet echt lekker.
    Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
    Is het echt een kwestie van het lensje schoonmaken of is er misschien een softwarematige oplossing te vinden?

Alvast bedankt…

Bijdrager
    JeePee

Heb je dit al lang? En heb je dit sinds een installatie van iets of een verandering? Pakt hij een installatiecd beter dan een audiocd? Je draait Jaguar?

Anders ben ik bang voor een hardwareprobleem… (maar dat ben je zelf neem ik aan ook…:? )

Is er trouwens software om hardwareproblemen bij je cd-drive te herkennen? Ik zal eens even zoeken…..

TechTool Pro 3 niet, volgens mij, deze checkt alles, behalve de cd-drive, voor zover ik het kan vinden. Norton en DiskWarrior zeker niet en Drive 10 zo te zien ook niet…. Hmmmm…

De Hardware Test CD van Apple draait niet op de iMac G3, dus die kun je ook niet proberen…

Ik zoek morgen verder….

Bijdrager
    thomdebom

Heb ik dit al lang:
    Ja best een tijdje al.
    sinds een jaar ofzo denk ik…

Heb ik dit van een installatie van iets of een verandering:
    nee niet dat ik weet. Het is geloof ik een beetje geleidelijk gekomen.

Pakt hij een installatiecd beter dan een audiocd:
    eeehm, niet perse. Ik heb niet zo heel veel gekopieerde installatie-CD’s maar van degene die ik heb doen twee het niet zo goed.
    De originele installatie-CD’s doen het wel allemaal goed, maar degene die ik heb gebruik ik echt alleen bij het installeren (duh!), en audio-CD’s gebruik ik veel vaker dus die zijn wat meer versleten en daar heeft ie ook meer moeite mee (met CD’s met krasjes erop).

Je draait Jaguar:
    jazeker

ik ben inderdaad ook bang voor een hardware-probleem.

met die softwarematige oplossing bedoel ik een driver-update of een firmware-update of zoiets…

En als ik mijn lensje schoon wil maken, waarmee kan ik dat dan het beste doen?

Bijdrager
    JeePee

Er zijn Lens-clean-cd’s voor gewone cd-spelers, maar of die ook geschikt zijn voor iMacs…

Heb je een schuiflade of slotloading? Ik heb wel eens een cd met een borsteltje gezien, maar of die zo makkelijk in slotloading zou gaan….

Heb je al gekeken bij Apple in de Knowledge Base?

Bijdrager
    JeePee

Hier staat iets: http://net.info.nl/ci/502/accesoir.html

En hier een Drive-cleaner van Fellowes… Ook voor de Mac!! Tenminste, dat staat er…

http://www.fellowes.com/store/index.cfm?selectProductCategory=79,1,77&pCat=79

Ik heb heel veel spullen van Fellowes bij Electric City (V&D) zien liggen, dus het lijkt me dat ze dat daar wel hebben…

Bijdrager
    thomdebom

hey heel erg bedankt voor het uitzoeken!
    Ik zal eens even gaan kijken bij de V&D.
    Laat het wel weten als ik het heb geprobeerd…

Bijdrager
    JeePee

Graag gedaan, ik ben benieuwd…:D

Bijdrager
    thomdebom

ik heb het eerst even met alcohol geprobeerd schoon te maken en hij leest nu nog niet alle CD, maar wel meer. Hij pakt het ook sneller nu.
    Ik ga het nog een keertje met alcohol schoonmaken. En dan moet ie het toch gewoon goed doen…
    Volgens mij dus geen hardware probleem (gelukkig)

Bijdrager
    JeePee

Gelukkig! Scheelt je weer flink wat euro’s…..:)

Anoniem

even off topic:

Je draait Jaguar:
    jazeker

en, loopt jaguar goed op iMac 333?, en met hoeveel geheugen?

Bijdrager
    thomdebom

ja het loopt eigenlijk fantastich.
    Af en toe moet ik even wachten (dan laat ie die lolly zien), maar het werkt allemaal heel erg goed!

Heb er 256 MB in zitten, maar er kan 512 in en volgens mij maakt dat hem wel sneller, maar het gaat wel snel genoeg eigenlijk.
    Heb er sinds kort een 40 gig HD inzitten van 7200 rpm. ipv mijn oude 6 gig met 5200 (?) rpm. en dat verschil merk ik echt heel erg!

Verder kan ik er geen spellen op spelen, maar daar heb ik mijn gamecube voor:D

Bijdrager
    thomdebom

(daar zit trouwens ook een G3 in!!!)

Anoniem

wilde het ook proberen op de 333 van m’n zoons, maar ze moeten er natuurlijk wel op kunnen spelen (ipv op mijn G4) :wink:

Bijdrager
    JJmac

In macfan staat eventueel hoe je een nieuwe cd speler/brander kunt gaan inbouwen

Bijdrager
    thomdebom

hey! welke macfan is dat?
    Is dat de nieuwe?

Bijdrager
    thomdebom
    ”haka”

wilde het ook proberen op de 333 van m’n zoons, maar ze moeten er natuurlijk wel op kunnen spelen (ipv op mijn G4) :wink:

Dan kun je inderdaad de G4 nemen…
    Zou ik ook liever hebben dan mijn gamecube!
    (maarja ik moet nog tot september wachten (maar dat wordt dan wel een heeeele mooie!!!)…)

Bijdrager
    JeePee

nr. 40

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.