12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    awesomemac

cd-rom die soms vastloopt

Sinds september 2002 heb ik een iBook 600 met een cd-rom speler. De cd-rom speler is het probleem. Als ik bijv. de laatste MacFan cd erin doe, verschijnt ‘ie op het bureaublad, open de cd, gaat ook nog en dan wil ik een map openen en dan krijg ik de gekleurde cd bol en is het over. Pas als ik de cd verwijder d.m.v. een paperclip, werkt de iBook weer. Maar om de cd-rom speler weer te gebruiken moet ik wel de iBook herstarten.

Muziek cd’s geven geen probleem. Maar software cd’s geven soms een probleem. De ene keer wel, de andere keer niet.

Ook als ik bijv. met de Norton cd opstart. Duurt het heel lang voordat OS 9 gestart is (in vergelijking met een iMac G3) en maakt de cd-rom een hoop kabaal (in mijn oren). Of het zo hoort weet ik niet.

Dus na dit lange verhaal: Is mijn cd-speler niet goed of vuil? Zijn er andere iBook bezitters die dit ook hebben? Ik heb zo’n vermoeden dat de lens niet goed is en dat de cd speler zo lang moet zoeken naar het juiste bestand?

Bijdrager
    verbeek.h

Zitten er misschien vette vingerafdrukken op de CD? Even schoonmaken met een zeer zacht doekje wil wel helpen.

Bijdrager
    Jan-Willem
    ”awesomemac”

Ook als ik bijv. met de Norton cd opstart. Duurt het heel lang voordat OS 9 gestart is (in vergelijking met een iMac G3) en maakt de cd-rom een hoop kabaal (in mijn oren). Of het zo hoort weet ik niet.

Alhoewel dat wat je hierboven schreef niet erg goed klinkt, klopt het wel dat het opstarten van een cd heeeeeeeel erg lang duurt, omdat het lezen van een cd veel langzamer gaat dan het leven van je HD…..

Bijdrager
    MacAttack

Bovenvermelde problemen komen mij toch niet bekend voor hoor Jan-Willem. Ik krijg nooit een strandbal bij het openen van een mapje in een CD:?

Bijdrager
    Jan-Willem

hij heeft wel een probleem, maar het opstarten van een cd duurt altijd heeel erg lang

Bijdrager
    justi

Zit er niet op de Hardware test CD een onderdeel wat de CD-Rom test? Anders naar een dealer om te laten checken…
    Ik heb ook een witte iBook maar geen problemen met de CD-Rom, deze is overigens in elke witte iBook geloof ik 24X Speed wat snel een CD moet kunnen mounten… een strandbal is dus een probleem met of de CD of de CD speler….

Bijdrager
    awesomemac

Nou, ff een kort verhaaltje erbij nog.

Het opstarten van een OS 9 cd vanaf de “Bong” totdat er een bruikbaar bureaublad staat duurt 03:35 minuten. In vergelijking met mijn oude iMac is dit best langzaam. Justi, kan jij eventueel opstarten vanaf je OS 9 cd en kijken hoe lang het bij jou duurt?

De hardware test cd heeft geen onderdeel voor de cd-rom speler.

De cd’s zijn schoon, zonder krassen. Ik heb heel goed naar de cd-lens gekeken, maar kon daar geen vuil aan ondekken. Bij de ene cd geeft ‘ie geen problemen, maar bij de ander wel (met name MacFan cd’s).

Volgens mijn dealer zou het beste zijn om de cd-rom speler te vervangen voor een nieuwe. Dus als ik eenmaal een keer tijd heb, vlieg ik er langs. Aangezien ik niemand ken met een iBook, kan ik het niet vergelijken. Dus ik hoop dat mijn Apple dealer er wel een heeft of mij kan vertellen of het zo hoort of niet.

Bijdrager
    awesomemac
    ”awesomemac”

Aangezien ik niemand ken met een iBook, kan ik het niet vergelijken. Dus ik hoop dat mijn Apple dealer er wel een heeft of mij kan vertellen of het zo hoort of niet.

Sinds vorige week heb ik een BlueBerry iBook (300 Mhz, 96 Mb, 3 Gb en Mac OS 8.6!!) erbij. En daar werken de cd’s gewoon snel en zonder problemen. De cd’s die het in mijn iceBook het niet deden of soms vastliepen doen het gewoon in de BlueBerry. Opstarten met een cd en de iceBook duurt 3:35-4:00 en met de BlueBerry hoogstens een minuut.

Vorige week is de nieuwe cd-speler binnengekomen bij LJS (de Apple dealer) en ik breng de iceBook er dinsdag heen. Gelukkig heb ik nu de BlueBerry en zit dan niet zonder een Mac:)

Bijdrager
    lampje

…klinkt bekend, dit probleem…

mijn iceBook 600 vertoonde ook kuren op zn CDspeler
    met als resultaat dat ik m binnen twee (2) dagen zo had
    verwoest dat ie hopeloos vastliep tijdens een
    her-installatie van het OS….

bleek dat de CD aanliep in de slede (maakte ook herrie)
    bij sommige CDs, nl degene met een dikke verflaag (OS-CDs)

machien deed helemaal niets meer…maar was nog garantie dus:lol:
    kreeg een nieuwe…

wat mij opviel was dat de CDs, bij het dichtschuiven van slede, een
    kwartslag meedraaide…dus ergens klemde…

een collega van mij had precies hetzelfde (zelfde iBook, tegelijk gekocht)

let daarop als je er een nieuwe inzet…

(heb je geen garantie meer????)

Bijdrager
    awesomemac

Kijk, nu iemand die hetzelfde probleem had. Mijn iceBook is van september 2002, net als de jouwe. De cd speler maakt een hoop lawaai als er een cd zit. Het lijkt er wel op alsof de cd lens hard aan het zoeken is. En ja, als ik er een cd in schuif draait deze. Hoewel niet een kwart, maar wel een stuk.

Gelukkig had ik nog 3 jaar garantie en dinsdag ga ik naar de dealer en wordt de cd speler vervangen.:)

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb geen iBook, maar een desktop model. Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad.
    Met een simpele cleaning-CD heb ik dit definitief opgelost.

Ik wilde die tip maar even kwijt. ’t Is het proberen waard, vooraleer je een dure herstelling laat uitvoeren (als de garantie verlopen is).
    Het kan je heel wat euro’s besparen.

Check eerst of de cleaning-CD geschikt is voor jouw type CD-lezer/schrijver. Je weet maar nooit.

Bijdrager
    awesomemac

Dinsdag mijn iBook ingeleverd (nieuwe cd speler was binnen) en woensdag kon ik deze weer ophalen. Snelle service daar!:D En de cd speler werkt nu zoals het moet!!:D

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.