18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    bedhead

CD-R 800 MB of 90 minuten branden?

Hallo iedereen

In de eerste plaats: ja ik heb al gezocht op het forum, maar de berichten zijn reeds van 2003 of 2004, dus niet recent.
    Ik wil een cd branden van 800MB. Tot mijn grote verbazing kan mijn Toast 9 dat niet aan. Ook al zit er een cd van 800 MB in, hij blijft zeggen te weinig ruimte en si en la.

Iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen? Anno 2011 lijkt me dit toch wel wat sneu.

Bedhead

Bijdrager
    Ir.Bob

Wil je een CD branden van 800 MB (S.I.; correcte eenheid gebruikt door Snow Leopard, maar niet door Toast) of van 800 MiB (2-macht; ouderwetse eenheid)? Die CD heeft een capaciteit van 800 MB (800.000.000 bytes) 800 MiB (838.860.800 bytes) gaat daar niet op passen…

Bijdrager
    bedhead

Is 800 MB cd, maar die aanvaardt Toast niet. Enkel de 700MB precies…

Data te branden: 778 MB

Bijdrager
    Ir.Bob

Heb je het al eens geprobeerd vanuit de Finder inplaats van toast? En wat zeggen de forum berichten uit 2003-2004 hierover? Verder een 800MB CD is CD die zich niet aan de CD standaard houd, dus ik kan me voorstellen dat Toast het niet ondersteund. Als laatste, waarom is een DVD geen optie?

Bijdrager
    Macosxachist
    bedhead op 10 augustus 2011

Anno 2011 lijkt me dit toch wel wat sneu.

Wat pas echt sneu is, is cd’s branden anno 2011… :sealed:

Bijdrager
    bedhead

Ja gasten, komt hierop neer: het is een optreden van een groepje dat we opgenomen hebben dit weekend. Ze willen daar nu wat fan releases van branden. Optreden duurde 85 minuten. Neen een stuk van tussen laten is geen optie.

Bijdrager
    Ir.Bob

Je kunt het dan toch net zo goed op DVD branden?

Bijdrager
    bedhead

Neen, want die dvd zal niet spelen in de cd-spelers of in de cd-speler van de wagen. Er zijn geen alternatieven, het moet gewoon op die cd’s. Iemand die een programma weet? Of kan dat gewoon niet met MBP writers? Matshita?

Wat een miserie voor een cd’tje zeg :).

Bijdrager
    hobbes2210

Het is dus een audio CD.
    Wat is het formaat? MP3 of audio

Als je echt een audio CD wil branden en dus geen mp3 data CD, dan gaat dat niet lukken.
    Je loopt hier tegen de limiet van de CD aan.
    Op een cassette bandje van 60 minuten passen ook geen 70 minuten…..

Succes met knippen in de opnames, dat is de enige mogelijkheid volgens mij.

Bijdrager
    bedhead

Maar ik heb 90 minuten cd’s. Is wav van 85 minuten. Dat moet dan toch gaan? Waarvoor verkopen ze anders die cd’s? :).

Bijdrager
    hobbes2210

Tja, dat heb ik me vroeger al afgevraagd. bij 800MB disks wordt eigenlijk de leadout area illegaal gebruikt.
    Wat jij wil heet overburnen.

In de PC wereld heel gewoon, bij Mac iets minder.
    Vroeger kon Fireburner op de mac overburnen.

Tost houdt het lekker veilig en houdt zich aan de standaard voor audioCD (650MB, 74 minuten)

Ik weet uit ervaring (weliswaar 4 jaar geleden) dat ook diskburner (of brand) niet werkt.

Sinds ik een cd speler in mijn auto (en thuis) heb die mp3 disks aan kan, heb ik nooit meer aan overburnen gedacht.

Misschien moet je deze CD dan maar op een Windoos pc branden?
    Of fireburner zien te vinden

Bijdrager
    KarelWillem
    hobbes2210 op 10 augustus 2011

….Op een cassette bandje van 60 minuten passen ook geen 70 minuten…

Nee. Maar ze verkochten ze ook van 120 minuten.
    En daar paste dan gek genoeg wel gewoon 120 minuten op.

Bijdrager
    KarelWillem

http://www.macupdate.com/app/mac/11417/firestarter-fx

Kan wel ‘overburnen’. Maar… dan moet je wel eerst een overburned CD hebben als bron.

Maar misschien werkt het en kan je er eens naar kijken.

Van ons eigen forum:

…Het overburnen is gelukt met firestarter fx dus toch softwarematig…

Bijdrager
    Ir.Bob

Alles wijst erop dat het niet gaat lukken, en als je straks al die CD gebrand hebt gaat hij het in de meerderheid van de CD spelers het niet doen. ze verkopen die CDs omdat ze met veel moeite en het oprekken van de standaard er nog wat ruimte uit hebben weten te persen. Voordat de DVD er was, was daar natuurlijk vraag naar. Maar de CD standaard gaat niet verder dan 80min; om te voldoen aan die standaard wordt jouw CD dan ook als 80min schijf herkend. Het is de software die er een 90min Cd van maakt door in de gereserveerde gedeeltes van de CD data weg te gaan schrijven. Dat heet overburning en wordt door de standaard Mac programma’s niet ondersteund, omdat het een cd oplevert die zich niet als officiĆ«le cd gedraagt.

Goed als je het perse wilt proberen, en voor lief neemt dat de CD straks niet werkt in elke CD-speler dan kun je het volgende proberen:

Maak eerst met b.v. Toast een iso bestand van wat je op wilt nemen.
    Schuif zo’n maffe CD in je Mac
    Open het programma terminal
    Tik het volgende commando:
    hdiutil burn /path/to/isofilename.iso

Bijdrager
    hobbes2210

Nee. Maar ze verkochten ze ook van 120 minuten.
    En daar paste dan gek genoeg wel gewoon 120 minuten op.

Maar die tapes waren dan ook 2x zo lang.
    de 800MB CD is precies gelijk aan de 700MB CD, alleen geeft de fabrikant een garantie dat er op de buitentracks toch geschreven kan worden.

Wat een van de vorige reacties al werd aangehaald, dat was vroeger essentieel, nu is de CD op sterven na dood en is het niet meer van belang

(totdat je natuurlijk zoals de TS wil, je de minuten wel op een CD wil hebben……)

Tijd voor een nieuwe auto:-)

Succes

Moderator
    unSOUND

Los van het brandprobleem kom je ook nog het luisterprobleem tegen. Niet alle CD spelers kunnen overweg met overburned CD’s. Wat dat betreft kun je inderdaad met de tijd mee gaan, en de opname aanbieden op de website in de vorm van een MP3 / AAC bestand, of uitdelen op een USB stick met daarbij gelijk wat ander promotiemateriaal.

Bijdrager
    bedhead

Jongens, bedankt voor de voorstellen en tips, maar het concert is inmiddels gebrand met Nero Burning Rom. Die maakt daar blijkbaar geen probleem van (je kan zelf aangeven hoeveel je wil overburnen, OK klikken en koffie drinken). Redelijk sneu ik dagen zit te sukkelen en lid van band doodleuk komt aandraven met ‘ah, maar ik kan dat met Nero’. Goed, geen probleem. De cd’s werken goed, maar ik kan me voorstellen niet alle spelers ermee overweg zullen kunnen.

Ik was ook voorstander van het feit dat dit enkel digitaal wordt aangeboden, maar wie ben ik als men mij vraagt dat te doen. Inmiddels staat het ook online voor de fans.

Bedankt allen voor de reacties en als iemand deze vraag nog eens stelt: met Mac kan het dus niet (beveiliging superdrives?).

Moderator
    unSOUND
    bedhead op 13 augustus 2011

en als iemand deze vraag nog eens stelt: met Mac kan het dus niet (beveiliging superdrives?).

Het kan wel met een X aantal programma’s, en via diskutil in de terminal, maar die software is niet geupdate om te werken met Snow Leopard en hoger. De reden daarvoor kan zijn dat de gemiddelde Mac gebruiker toch iets zijn tijd vooruit is en geen heil meer ziet in de optische media.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.