12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    minplus

CD in normale volgorde

Hopelijk in de juiste sectie.
    Ik heb al tijden dat de nummers van een CD willekeurig geshuffled staan als ik een CD in de aangesloten Mac-speler duw. Van de ene op de andere dag begonnen en ik zoek al even lange tijden hoe dit te veranderen naar de normale volgorde. Het begint me steeds meer te ergeren.
    Googelen levert niets zinnigs op.
    Iemand een idee?

Bijdrager
    Targaryen

Staat shuffle toevallig aan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Gaat dit over iTunes? Dan kun je zien of shuffle aanstaat links in het „schermpje” bovenin het iTunes-venster: daar staat dan in het blauw dit teken:

Bijdrager
    minplus

Shuffle staat uit (rubriek regelaars).
    Ik heb alle combinaties geprobeerd met nummers, albums of groeperingen aangevinkt. Zowel met shuffle aan als met shuffle uit.
    Geen enkel effect tot nu.

De eerste maanden had ik dit verschijnsel niet.
    Kan dit ontstaan zijn via een bepaalde toets(encombinatie)? Soms gebeuren er wel eens gekke dingen als er een kat over het toetsenbord loopt, dingen die me zelf nog nooit “gelukt” waren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Vreemd. Ik heb net eens even zitten proberen, en ik kan maar twee manieren vinden waarop iTunes een CD in willekeurige volgorde afspeelt: ten eerste als shuffle aanstaat (zie boven) en ten tweede door op het shuffle-symbooltje náást het play-symbool te klikken wanneer je de CD in beeld hebt:

Wat je kunt proberen is om het plist-bestand van iTunes weg te gooien — dat is het bestand waarin de voorkeuren en dergelijke bewaard worden. Stop eerst iTunes (via het menu iTunes → Stop iTunes) en schakel dan naar de Finder. Klik daar op het Ga-menu, druk dan de ⌥-toets in op je toetsenbord (en houd hem ingedrukt) zodat er „Bibliotheek” in het menu verschijnt. Klik daarop, dan zul je in de Bibliotheek-map belanden; je kunt nu ⌥ loslaten en naar de map Preferences gaan. Tik dan in het zoekveld rechtsboven „itunes” in en spoor het bestand com.apple.iTunes.plist op. Wijzig de naam hiervan in bijvoorbeeld com.apple.iTunes-oud.plist en start iTunes opnieuw. Als dit het niet oplost stop je iTunes weer en gooi je de nieuw aangemaakte com.apple.iTunes.plist in de prullenmand, waarna je bij het bestand dat je net hernoemd had, het -oud weer uit de naam haalt.

Maar als we dit eens over een andere boeg gooien: waarom speel je überhaupt CD’s af?:) Je zou het jezelf (hoogstwaarschijnlijk) veel makkelijker maken door je CD’s te importeren in iTunes, dan kun je op elk moment dat je wilt elke CD afspelen zonder hem te hoeven pakken, zonder het geluid van de draaiende CD in de speler erbij, alles op volgorde of willekeurig door elkaar, enz.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Jakko Westerbeke.

Bijdrager
    minplus

Ik zal dat eens proberen, Jakko, mijn dank.
    Wie weet werkt het, maar bizar dat zoiets nodig is.
    Je hebt dus het idee dat het .plist bestand op de een of andere manier corrupt is geraakt?

Wat CD’s betreft, in de Mac-speler stop ik CD’s die van bibliotheek, inbreng e.d. komen en waarvan ik (meestal via de koptelefoon) een wat vlotter beeld wil krijgen of hij goed, matig of slecht is en hoeveel en welke nummers, etc en dat terwijl ik op de Mac bezig ben.
    Het zou me trouwens niet verbazen als de zaak bij het importeren ook gehusseld zou worden.

Als ik er serieus voor ga zitten mik ik een CD in 1 van m’n mooie spelers en zet m’n installatie aan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    minplus op 07 oktober 2015

Je hebt dus het idee dat het .plist bestand op de een of andere manier corrupt is geraakt?

Dat kan gebeuren — niet vaak, maar er zijn problemen die voortkomen uit dat er iets verkeerd terechtgekomen is in zo’n bestand — misschien door een bug, misschien door iets dat je zelf gedaan hebt maar niet meer terug weet te vinden. Hoe dan ook is meestal de snelste manier om een programma naar z’n standaardinstellingen te krijgen, het plist-bestand ervan weg te gooien.

minplus op 07 oktober 2015

Wat CD’s betreft, in de Mac-speler stop ik CD’s die van bibliotheek, inbreng e.d. komen

Aha, ja, dan snap ik dat je ze niet eerst wilt importeren om te luisteren. De indruk die je eerste bericht gaf is dat je je computer gebruikt om in het algemeen naar muziek te luisteren door er CD’s in af te spelen, en in dat geval is importeren de veel handigere zet:)

Bijdrager
    minplus

Hoi Jakko

Vandaag even tijd en geprobeerd maar ik loop meteen vast:
    Wat is het Ga-menu?
    Iets in programma’s veronderstel ik en daar van alles aangeklikt, zoals de loep, ITunes en nog een aantal dingen en de “raar teken”-toets (=alt?) ingedrukt gehouden maar er gebeurt vervolgens steeds niets.

Bijdrager
    KarelWillem

Finder > Ga

Bijdrager
    minplus

Ha, ik zie ‘m. Vergeet wel vaker helemaal bovenin te kijken en let dan alleen op het kleine scherm.
    Znx.
    Moet nu eerst eten van moedersdevrouw.

Bijdrager
    minplus

Kan in com.apple.iTunes als plist alleen de map StoreLocalStorage.plist vinden. Bedoel je die?

Bijdrager
    minplus

Geen oplossing mogelijk dus.
    Jammer.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.