14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Lexis

CD in drive?

In mijn cd/dvd-rom (Cube G4) zit blijkbaar een cd waardoor ik er geen andere in kan doen. Deze cd wordt niet getoond in :finderoud: en ook als ik eject druk komt de cd er niet uit. Heeft iemand een oplossing?

Bijdrager
    Larz

Terminal openen en dan drutil (DRUTIL) eject, en anders met de muisknop ingedrukt opnieuw opstarten

Bijdrager
    Lexis

hoe moet je precies dat drutil invoeren? gewoon als drutil of DRUTIL of drutil eject of DRUTIL eject of ?

Bijdrager
    magic-with-mac

in de terminal dit typen: drutil eject

Bijdrager
    Lexis

hij doet niks, er komt gewoon een nieuwe regel… Maar als ik drutil typ komt er dit:
    Usage: drutil -drive [drive-arguments] command [command-options-and-arguments]
    drutil commands are:
    atip Displays ATIP information about inserted CD-R/RW media.
    bulkerase Bulk erases -RW media in either quick or full mode.
    drutil bulkerase (quick | full)
    burn Burns a given file or directory to disc.
    drutil burn (burn-options) <path>
    cdtext Displays CD-Text present on an audio CD.
    discinfo Displays disc related info when media is present.
    dumpiso Parses ISO-9660 directory structures.
    drutil dumpiso <devnode> <block> [format]
    dumpudf Parses UDF directory structures.
    drutil dumpudf <devnode> <block> [format]
    eject Ejects media from the drive (if any).
    erase Erases -RW media in either quick or full mode.
    drutil erase (quick | full)
    filename Translates filenames for different filesystems.
    drutil filename <name>
    getconfig Displays current and supported device features and profiles.
    drutil getconfig (current | supported)
    info Displays detailed information about connected drives.
    list Lists all connected burning devices.
    poll Constantly polls and displays device notifications.
    status Displays detailed information about inserted media.
    subchannel Displays subchannel (MCN, ISRC) info when CD media is present.
    toc Displays TOC information about inserted CD media.
    trackinfo Displays track related info when media is present.
    tray Opens and closes drive tray, and ejects media.
    drutil tray (open | close | eject)
    version Display the OS and DiscRecording version numbers.
    (specify drutil help <command> for command specific help)
    (specify drutil help driveselect for drive selection help)

Bijdrager
    Larz

dat DRUTIL was alleen voor de duidelijkheid hoe je het schreef, maar hij moet gewoon drutil eject. Als hij niets doet, start dan eens opnieuw op met de muisknop ingedrukt. anders weet ik het niet..

Bijdrager
    Lexis

dus… is dit een openschroef geval? of heeft iemand nog een andere oplossing? Is mijn hele dvd/cd drive erdoorheen? kan er zomaar een andere in, of moet dat een speciale zijn? iemand enige link naar eentje die in mijn cube past? Maar kostenloze oplossingen zijn natuurlijk ook welkom

Bijdrager
    Lexis

ik heb ook al met muisknop ingedrukt opnieuw opgestart. Ik hoorde mn drive wel even lezen zegmaar, maar verder gebeurde er niet veel… Wat zou er bij dat opnieuw opstarten met muisklik moeten gebeuren dan?

Bijdrager
    boekeloo

niet met muisklik maar gewoon de muis ingedrukt houden. Je loop t dan de kans dat ie de cd of dvd eruitgooit. Gewoon even proberen.

Bijdrager
    Lexis

ja dat heb ik gedaan ja, ingedrukt 8) maar toch bedankt

Bijdrager
    boekeloo

Ik weet niet hoe dat zit bij zo’n Cube (ik heb er nooit een kunnen bemachtigen) maar bij sommige drives zit er (aan de rechterkant) een plek waar je een pinnetje kan steken waarmee je de disk ook kunt verwijderen. Zie jij iets wat daar op lijkt??

Bijdrager
    Norbertje

Probeer die open firmware truck eens:
    Restart the computer while holding down the mouse button (left button if you’re using a 2-button mouse) until the disk ejects. (available on all drives, although not always effective) If you have Toast, launch it then use the eject command (command-e). (avail on all drives)

Open Disk Utility, click on your optical drive, click the eject icon. (avail on all drives)

Eject a disc with Open Firmware commands: (not available with an after-market optical drive)

1. Restart the computer.
    2. Immediately after the startup sound, press and hold the key combination Command-Option-O-F.
    Note: The Command key has the Apple icon on it.
    3. Release the keys when you see a white screen that says “Welcome to Open Firmware.”
    4. At the prompt, type: eject cd
    5. Press Return, then wait a few seconds. The disc drive should eject any disc that is present, and “ok” appears behind your command when the action is complete.
    6. Type: mac-boot
    7. Press Return.
    Your computer should now start up normally.

Try activating the manual eject button (not avail on after-market drives). See this FAQ article for details on locating the button.
    If all of the above fail to eject the media, you have no choice but to remove the optical drive from your Cube, dismantle it and physically remove the stuck media.

There is no manual eject button on any of the current after-market optical drives. These drives also reject the standard open firmware commands for ejecting a CD/DVD.

tekst gepikt van: http://www.cubeowner.com/kbase_2/index.php?page=index_v2&id=257&c=4

Bijdrager
    Lexis

ik heb hem al opengeschroefd gehad, en de cd is eruit (het bleek de tiger installatie disc te zijn). Alleen hij heeft de toegang om een nieuwe cd inte voeren gelijk geblokkeerd toen ik de computer weer aanzettte. Hij dacht volgens mij dat er weer een cd werd ingevoerd, want ik hoorde het bekende slurp geluidje…

Bijdrager
    Norbertje

Typisch. Nu achteraf blijkt dat het een installatie cd was had je dus op kunnen straten met ‘c’ ingedrukt…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.