17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

CD-i-schijven branden

Waarschijnlijk weinig kans op een bruikbaar antwoord, maar niet geschoten enz. …:)

Ik ben een beetje aan het spelen met een CD-i-speler maar heb natuurlijk nogal een gebrek aan schijfjes ervoor, gezien die al bijna 20 jaar niet meer gemaakt worden. Schijfkopieën ervan zijn makkelijk genoeg te vinden, maar weet iemand een manier om die op een Mac te branden zodat de CD-i-speler ze ook pakt? M’n pogingen met Roxio Toast zijn tot nu toe allemaal mislukt: ik gooi de gedownloade schijfkopie in Toast en laat de schijf branden, wat keurig gaat, maar als ik hem in de CD-i-speler doe dan reageert die alsof er helemaal geen schijf inzit. Alle instructies die ik kan vinden zijn voor Windows (en zo te zien vaak al tien of meer jaar oud, afgaande op dat er schermafbeeldingen van XP in staan) en niet echt toepasbaar op Toast.

Bijdrager
    superapple
    Geblokkeerd
    Anoniem

Volgensmij moet je ze als vcd video-cd branden.
    VCD Burning on the Roxio Toast Titanium 10

@edit, dat was nog eens revolutie… een verloren vergeten nooit gewaardeerde revolutie:)

Bijdrager
    Richele

even een losse gok, omdat ik uit je verhaal niet kan halen hoe je ze nu brandt in Toast.
    Als je de cd-i vindt als disk-image (.img of .iso) dan zou je zo ook in toast onder “Copy” als “Disk Image” moeten branden. Op die manier houdt je de structuur in stand…
    Brandt ze ook op een zo laag mogelijke snelheid, oude cd(-i) spelers zijn daar nogal gevoelig voor. Als je ze met een hoge snelheid brandt dan raakt zo’n speler op een gegeven moment het spoor kwijt doordat hij maar een hele lage fout-correctie heeft.

Bijdrager
    computer space

Kan ook handig zijn om te kijken naar een SD-kaart mod.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    superapple op 29 juni 2016

Google is your best friend:

Help! is there a way to burn cdi files on a mac? from dreamcast

Bedankt, maar dat artikel gaat zo te zien niet over CD-i maar over .cdi-bestanden, wat schijfkopieën zijn die gemaakt worden door een bepaald Windowsprogramma.

MEEUW op 29 juni 2016

Volgensmij moet je ze als vcd video-cd branden.
    VCD Burning on the Roxio Toast Titanium 10

Bedankt, ik zal eens kijken of het op die manier wel lukt. Edit: En wat blijkt? Als je de optie „Show legacy formats and settings” aanzet, verschijnt er gewoon „CD-i” in het lijstje …

Nu eens kijken of dat ook het gewenste resultaat heeft.

Nog wat later: Helaas:( De CD-i-speler blijft weigeren de gebrande CD te herkennen, ook als ik de laagst mogelijke schrijfsnelheid (10×) pak en een paar verschillende schijfkopieën probeer (om uit te sluiten dat het een slechte schijfkopie is).

MEEUW op 29 juni 2016

@edit, dat was nog eens revolutie… een verloren vergeten nooit gewaardeerde revolutie:)

Ik heb een paar jaar geleden een CD-i 470 gekregen, maar pas van de week ben ik er ook echt toe overgegaan de ontbrekende afstandsbediening te kopen om er een beetje mee te kunnen spelen (zonder kun je dat wel vergeten). Ik denk wel dat als ik 20 jaar geleden zo’n apparaat gehad had, ik er best van onder de indruk geweest zou zijn.

Richele op 29 juni 2016

Als je de cd-i vindt als disk-image (.img of .iso) dan zou je zo ook in toast onder “Copy” als “Disk Image” moeten branden. Op die manier houdt je de structuur in stand…

Dat dacht ik dus ook: ik ging naar het tabblad „Copy” en koos dan Image File, waarna ik het .cue-bestand in het venster sleepte en de CD liet branden. Zo dus:

(Ja, „No recorder found” omdat ik die voor deze afbeelding niet in de UBS-poort had gestoken — daar lag het gistermiddag niet aan, hoor:) )

Richele op 29 juni 2016

Brandt ze ook op een zo laag mogelijke snelheid, oude cd(-i) spelers zijn daar nogal gevoelig voor. Als je ze met een hoge snelheid brandt dan raakt zo’n speler op een gegeven moment het spoor kwijt doordat hij maar een hele lage fout-correctie heeft.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan, dat zal ik ook doen bij de volgende poging.

computer op 30 juni 2016

Kan ook handig zijn om te kijken naar een SD-kaart mod.

Daar kan ik zo snel niks over vinden, maar het spreekt me niet echt aan omdat ik met oude apparatuur die eigenlijk ook wil gebruiken/bedienen zoals dat origineel ook gebeurde.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ehm verhip. daar was iets mee ja.
    Alleen hele goeie cd’s moet je hebben en volgensmij nog langzamer schrijven.
    probeer eerst anders even audio cd te branden. Dan kan je checken of het aan de cd lig of cd-i

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Langzamer schrijven kan niet, 10× is zo te zien de laagste snelheid die de brander aankan (alle lagere worden in in het lijstje in Toast schuin weergegeven, en kies ik 1× dan is hij in twee minuten klaar terwijl hij er bij 10× een minuut of vijf over doet).

Inderdaad een goed idee om eens een audio-CD te maken en te kijken of de speler die wel pakt, daar had ik nog niet aan gedacht.

Geblokkeerd
    Anoniem

10 keer is nu de langszaamste, toen der tijd was dat de snelste ;).
    Weet ook nog wel dat (toen der tijd) goedkopere of bepaalde cd’s het niet deden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MEEUW op 02 juli 2016

10 keer is nu de langszaamste, toen der tijd was dat de snelste ;).

Volgens mij was onze eerste CD-ROM-speler een 4×, en branders had al helemaal niemand:)

Geblokkeerd
    Anoniem

ja.. en wat voeg dat toe aan deze topic?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Niet veel minder dan jouw bericht waarop ik antwoordde:) Ik ben er namelijk nog niet aan toe gekomen om een audio-CD te maken en te kijken wat de CD-i-speler daarmee doet.

een kwartiertje later

Dat heb ik dus gelijk maar gedaan, en een rechtstreekse kopie van een muziek-CD pakt hij ook niet terwijl de originele CD het keurig doet. Ik zie nog maar drie mogelijkheden: betere schijfjes proberen, een andere brander nemen, of allebei.

Geblokkeerd
    Anoniem

Naja zo slim als je was om andere, betere kwaliteit cd’s te gebruiken, was je misschien nog niet op gekomen om andere(2dehandse) langzamere cd brander te kopen ;)?
    Vandaar die reactie over vroeger en de snelheid.(logische leek me)
    Volgensmij was de 8x speed beste maar dat weet ik niet zeker iets zeg me wat bij 8x.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb nog geen andere schijfjes geprobeerd, voornamelijk omdat ik niet in de buurt ben geweest van een winkel waar die verkocht worden (en ik eerst eens zou moeten bedenken waar je tegenwoordig überhaupt nog blanco CD-ROM’s kunt kopen). De brander heb ik al een aantal jaar, lang voordat ik op het onzalige idee kwam om er CD-i’s mee te maken:) De volgende poging wordt denk ik met de brander in een oudere Mac, maar dat zal even wachten want vandaag ben ik meer bezig te spelen met een Amiga 500 waarvan de externe diskdrive elke schijf als „BAD” bestempelt — gelukkig werkt de interne wel.

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat voor merk heb je gebruikt?
    Philips ?

Traxdata CD-R dede het wel goed volgensmij, je moet echt cd hebben waar niet doorheen te kijken is.
    cd sticker hielp ook soms nog wel eens.

Als je het doet, kan je ook in stijl doen https://www.bol.com/nl/p/mediarange-cd-r-700mb/9200000024294087/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eén of ander witmerk, die op zo’n grote stapel in een plastic buis verkocht worden. Ik zal inderdaad eens een echt merk kopen en kijken wat dat uithaalt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Het gaat om de reflextion en doorzichtigheid.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.