7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Wammes

cd afspelen op MacBook Air: hoe?

Mijn vriendin heeft een MaBook Air en wil nu voor het eerst een cd daarop afspelen. Mar er zit geen cd-drive in de computer. Ik dacht dat ik mijn losse cd-drive kon gebruiken maar de usb daarvan past niet in de aansluiting op de computer.

Heb ik het juiist dat bij de levering van de computer een verloopkabel Thunderbolt naar usb is meegeleverd? Wij kunnen die niet vinden. Stuur svp zo mogelijk ook een plaate.

Bijdrager
    dirkalblas

Als het daadwerkelijk een macbook AIR is dan zit er een ‘normale’ usb aansluiting aan de zijkanten van de macbook.
    Misschien bedoel je de nieuwe macbook (12″). Die heeft alleen een USB-C aansluiting. Helaas wordt er geen adapter kabeltje meegeleverd.

Controleer nog even over welke macbook je het hebt en natuurlijk ook of de externe cd speler wel daadwerkelijk een USB aansluiting heeft, misschien vergis je je in firewire?

Bijdrager
    dirkalblas

Daarnaast kan je als je nog computer in bezit hebt de cd in die computer (windows/mac) doen en openen op de macbook air.
    Dit zit native in macs maar als je het met een windows computer wilt doen moet je even een apple dingetje installeren.
    Ik weet niet meer exact hoe het heet.

Bijdrager
    digilb

Zie https://support.apple.com/nl-nl/HT203973

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  digilb.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  digilb.

Bijdrager
    Wammes

Hallo, Het is inderdaad toch geen MacBook Air maar een 12″ MacBook met alleen een USB-3 aansluiting. Geen FireWire, daarvan had ik nog twee verloopkabels liggen maar dat ziet er heel anders uit (platte stekker, rondom metaal; binnenin zie je 3 puntjes). USB-3 is minder breed dan USB2 en de ingang øp de computer zit linksachter en dient tevens voor opladen. Volgens de online info moet een adapter naar naar USB-2 bijde computer hebben gezeten, dus dat wordt zoeken of in het ergste geval max € 9,- voor een nieuwe. Of koop je die online goedkoper?
    De drive is beslist USB-2 dus ik neem aan dat die dan op de overeenkomstige (contra?) stekker van de verloopkabel kan worden gezet
    Suggestie om de cd op andere computer af e spelen en dan op te pikken op de MacBook zal ik bekijken. Dank daarvoor. ik hoor graag nog even van je.

Moderator
    Mac Daddy

Nog even ter verheldering. De MacBook heeft een zogeheten USB type C aansluiting. (USB-C)
    USB-2 of USB-3 zijn, over het algemeen dezelfde aansluiting, maar officieel heet die aansluiting USB type A. USB-C is een nieuw type USB aansluiting die algemener te gebruiken is. Het kan namelijk USB 2, 3, 3.1 apparaten aan, maar ook Thunderbolt.

Je zal in dit geval dus een dongel moeten hebben die van USB-C naar USB-A gaat. Onder andere bij Apple zelf te koop, maar als je online zoekt, vind je waarschijnlijk een goedkopere.

Bijdrager
    plonserd

En die adapter zit niét standaard in de doos trouwens.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.