14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    valckhof

CCleaner

Beste mede-forumleden.
    Als tevreden iMac gebruiker hanteer ik het uitgangspunt dat buiten de standaard Apple programma,s zo min mogelijk extra software moet worden gebruikt.
    Dat geldt al helemaal voor “third-party” software.
    Veel kan ook binnen Mac Os X worden opgelost.
    Nu zal iedereen daarop wel een uitzondering kennen en die is voor mij CCleaner van Piriform.
    Voor gebruikers van Windows een uitstekend programma.
    Maar is dat ook zo voor Mac Os X Mountain Lion?
    Graag zou ik de ervaringen van gebruikers van CCleaner willen horen.
    Is het een goede opruimer en veroorzaakt het geen bijkomende problemen of storingen in Mac OS X?
    Met belangstelling zie ik uw reacties komen.
    Bij voorbaat dank voor uw moeite en hulp.

Bijdrager
    johnkeates

Tsja.. “goede opruimer”.. hangt er van af wat je wil opruimen?

Mac OS X kan prima zelf alle tijdelijke bestanden managen, inclusief caches en appstates.

Handmatig wissen of via een of ander programma voegt niks toe, je systeem wordt er ook niet beter van.

Stel dat je een specifiek programma bedoelt, bijvoorbeeld Photoshop, en stel dat die bijvoorbeeld z’n scratch disks niet opruimt… dan zou CCleaner op Mac OS X iets kunnen doen. Maar voor de rest? Ik denk het niet.

Logbestanden wissen is ook niet zo’n goed plan, want als je dan een keer moet weten waarom iets mis gaat kan je dat dus niet meer controleren.
    Daarnaast worden die vanzelf al geroteerd en ook gewoon weer aangemaakt.

Dus, in plaats van de vraag ‘is CCleaner een goed programma’, kan je je misschien beter afvragen: “moet ik iets aan mijn systeem doen om te zorgen dat het blijft werken?” Het antwoord daarop is nee, want het systeem onderhoudt zichzelf wel, behalve als je handmatig iets sloopt;)

Bijdrager
    csteelooper

Hier staat: “[CCleaner] Requires an Apple Mac running OS X 10.5 to 10.8 Mountain Lion”. Wat is dan denk je het antwoord op je vraag?

Inactief
    Anoniem

Handige opruimtooltjes heb je helemaal niet nodig op een Mac. Je ziet hier genoeg mensen die in hun opruimwoede per ongeluk iets essentieels hebben weggegooid en dan zijn de rapen gaar. Een Mac is om mee te werken, het enige onderhoud is afentoe een stofdoekje erover heen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Alles wat niet van Apple is, dat is al third-party. Dus ook betrouwbare programma’s van de grote(re) software makers.
    En waarom zou je die niet installeren als je die beter vindt dan wat er standaard op een Mac zit of te krijgen is bij Apple?

Verder is vast het laatste woord nog niet gezegd over “opruimen”. Ik kan hier heel kort over zijn: Mijn Mac staat nu 3 jaar 24/7 aan zonder ook maar één opruimtool te hebben gebruikt en draait nog als ‘out-of-the box’…
    Opstarten doe ik alleen bij een update. Hoewel dat de laatste tijd wat vaker voorkomt omdat ik een dual boot heb tussen 10.6 en 10.8.

Slechts één keer heb ik een safe-boot moeten uitvoeren om een probleem op te lossen, meer niet.

Inactief
    Anoniem

Ik heb een keer een programme geïnstalleerd dat het makkelijk maakt om in een opslag de grootte van bestanden in de respectievelijke mappenstructuur te zien omdat ik een memoryleak had (/var/log). Nog nooit de noodzaak van virusscanners, malwarebeschermapps of ‘cleaning’ utilities gezien.
    Als je een schone Mac wil moet je programma’s gebruiken die het idee van OS X volgen. De meeste apps uit de App store volgen deze stap en respecteren de structuur en gedachtegang van een UNIX-systeem. Als je Office installeert of iets als Kaspersky op een Mac dan verdien je om een troep te krijgen op je Mac. Dat ga je niet oplossen met een nog grotere troep.

Geblokkeerd
    Bento
    GeenMorgenrood op 19 juni 2013

Als je Office installeert …. op een Mac dan verdien je om een troep te krijgen op je Mac.

Wat een onzin.

Inactief
    Anoniem

@Bento
    Het al eens verwijderd van een Mac? Al eens Pages/Keynote/Numbers verwijderd van een Mac? Ik kan me nog de problemen herinneren met Time Machine waarbij het hele systeem vastliep vanwege het indexeren van Outlookberichten in één groot bestand.

Bijdrager
    wdele

Ik zou het niet installeren.

Bijdrager
    r.heijma

“Ook Ccleaner op Windhoos wil wel eens het besturingssysteem of het register overhoop halen.” zei mijn collega met tranen in zijn ogen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik had office nodig (of op zijn minst Word) omdat geen van de alternatieven (Pages, LibreOffice, OpenOffice of Scribus) overweg kon met de sollicitatieformulieren van het UWV…

En net als dat Windows gebruikers niet veel moeten hebben van die paar Apple programma’s waarvoor dus een Windows versie bestaat werken de meeste Apple gebruikers met tegenzin met Office. Echte problemen heb ik er niet mee maar dat komt waarschijnlijk omdat ik alleen Word gebruik van het pakket.

Bijdrager
    mfduffel

Waarom zou je ccleaner installeren? Heb je plaats tekort? Wordt je mac traag en reageert hij slecht? Dan kan je overwegen om zoiets te installeren, anders zie ik niet in waarom je het zou doen. Windows pc’s worden trager, het duurt langer om op te starten (zucht) en dan kan ccleaner een beetje helpen om er terug vaart in te krijgen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt zo’n tooltje inderdaad gebruiken om problemen op te lossen, maar dat is dan alleen weggelegd voor mensen die precies weten wat ze er mee moeten doen (of mee kunnen aanrichten). Het ironische is dan wel dat juist de mensen die dit weten ook weten hoe het zonder dat tooltje kan of hoe ze er voor moeten zorgen dat de kans op een probleem minimaal is…

Bijdrager
    r.heijma
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.