7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    N3RD

CCleaner for Mac 1.01

Eindelijk is de final release uitgekomen.
    Wat vinden jullie van dit programma? Ik krijg het idee dat het niet te diep in het systeem werkt zoals de Windows versie.

-CCleaner website-
    -bericht Tweakers-

Bijdrager
    SunKeeper

Helemaal juist, er valt weinig te verwijderen.

Windows maakt allerlei tijdelijke bestanden aan e.d. maar op een Mac zijn het eigenlijk alleen de browsers die wat dingen registreren en bijhouden. Dat is ook 90% van wat je feitelijk met Ccleaner verwijdert op een Mac.

Dus, FAQ:
    Nodig? Absoluut niet.
    Leuk? Nou, eerder saai.
    Nuttig? Nee, eerder onhandig. Ik gebruik mijn geschiedenis bijv. vaak om wat terug te zoeken.
    Het sloopt Mac OS X? Valt wel mee, maar kijk er nog steeds wel mee uit.
    Wordt je Mac er sneller van? Nee, eerder trager, doordat caches weer opnieuw moeten worden aangemaakt.
    Bespaart het schijfruimte? Jahoor, ergens tussen de 235 KB en de 2 MB. Jeujh.

Moderator
    unSOUND

Mensen die van Windows overstappen op een Mac moeten hun Windows-gewoontes afleren, en beseffen dat die drang om het systeem “draaiende te houden” nergens op slaat. Dit soort software voegt in die zin weinig toe.

Tijdelijke bestanden zijn juist om de machine snel te houden, die opruimen levert weliswaar wat schijfruimte op, maar de volgende dag moet OS X ze weer opnieuw aanmaken en ben je de schijfruimte weer kwijt. Die ene keer dat een browser zijn tijdelijke bestanden kwijt moet, kun je ze gewoon wissen vanuit de browser.

Ook het repareren van bevoegdheden slaat natuurlijk nergens op. Preventief repareren gaat niet, en die keer dat het moet kan het gewoon met het Schijfhulp-programma wat standaard meegeleverd wordt.

Logs opruimen is eerder dom dan handig, logs zijn immers juist de perfecte manier om terug te lezen wat er in het verleden aan foutmeldingen zijn geweest.

Moraal: Wil je je systeem lang draaiend houden ? Bemoei je er dan niet mee.

Moderator
    Night

Beetje kort door de bocht (ik kan een hoop uitzonderingen bedenken, maar die zijn meer voor de expert) maar in grote lijnen is dit wel waar het op neer komt voor een beginnende Mac gebruiker ja:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

* haalt diep adem *
    Dergelijke tooltjes kunnen soms handig zijn voor het oplossen van een probleem, maar ook dan moet je min of meer een expert zijn om die tooltjes niet te veranderen in een vernietigingswapen. Voor de rest moet je er afblijven.
    * en slaakt een zucht *

Bijdrager
    N3RD

Ghe ghe, zulke reacties had ik (deels) al verwacht!:grin:

Andere tooltjes gebruik ik niet omdat het vaak meer kwaad doet dan goed is.
    CCleaner gebruik ik wel omdat deze niet in OS X zelf rommelt en de illusie dat het systeem kaler en er dus sneller van wordt heb ik niet. Ik gebruik de app eens in de zoveel tijd om geschiedenis te wissen van browser, maar ook van andere apps.

Bijdrager
    Hansi2124

In Safari kan je het wissen standaard aangeven:

Waarom je dan alsnog een ander programma in de arm neemt die datzelfde gaat doen, is voor mij een raadsel……

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.