5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Rob

Catalina via externe Thunderbolt

Hallo,

Voor mijn werk als Vj heb ik een Macbook Pro 16 inch 6 core aangeschaft.
    Voor werkvoorbereiding draai ik Mac Os Catalina op een externe thunderbolt 2.0 schijf.
    Alle videobewerking software die ik niet persé nodig heb voor optredens houd ik zo gescheiden.
    Op zich gaat het draaien van OS Catalina via externe thunderbolt prima alleen het opstarten van sommige apps en OS gaat soms wat traag.
    Heeft iemand van jullie tips om dit te versnellen?

Hieronder even wat huidige specs:
    Macbook pro 16 inch 6 core 16gb Ram 500gb SSD harddisk
    Thunderbolt 2.0 schijf, Partitie voor Catalina 350 GB(met alle instals 190 gb nog beschikbaar)
    Afkijk: 2 externe monitors beide 1920×1080 + 1x Retina dispplay van oude IMac(via thunderbolt kabel)

Vraag 2:

Mocht ik toch besluiten om een 2e partitie om mijn Macintosh aan te maken, deel ik dan ook het interne geheugen enz enz.

Alvast dank,
    Rob

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Om met het laatste te beginnen: Het aantal partities op een drive staat volkomen los van het RAM gebruik.

Ik lees verhalen dat het opstarten van Catalina (maar ook Mojave en High Sierra) trager gaat als de drive geformatteerd was volgens het nieuwe APFS bestandssysteem (i.p.v. dus HFS+)

Ik heb dat zelf ook ervaren bij High Sierra dat eerst werkte icm APFS maar nu via HFS+, dat laatste lijkt inderdaad sneller te gaan.

Bij mij draait High Sierra via Thunderbolt 3 vanaf de Samsung X5 SSD (heeft dus TB3) en het opstarten duurt ± 20 sec. D.w.z. gerekend vanaf het Apple logo tot aan het verschijnen van de desktop.

Maar verder ben je toch vooral gebonden aan de Thunderbolt 2 snelheid van die drive. Programma’s sneller inladen lukt alleen met een snellere verbinding. Logic Pro b.v. (duurt zo’n beetje het ‘langst’) laadt bij mij in binnen 11 sec. inclusief het huidige muziek bestand.

Je Mac heeft zelf een Thunderbolt 3 aansluiting, dus doe het zelfde als ik en koop die Samsung X5 SSD.

Bijdrager
    Rob

Hoi Hendrik, bedan

bedankt voor je reactie,

Om met het laatste te beginnen: Het aantal partities op een drive staat volkomen los van het RAM gebruik.

Ook als ik een extra partitie aanmaak om nog een Mac OS Catalina te draaien??

Ik lees verhalen dat het opstarten van Catalina (maar ook Mojave en High Sierra) trager gaat als de drive geformatteerd was volgens het nieuwe APFS bestandssysteem (i.p.v. dus HFS+)

Ik heb dat zelf ook ervaren bij High Sierra dat eerst werkte icm APFS maar nu via HFS+, dat laatste lijkt inderdaad sneller te gaan.

Bij mij draait High Sierra via Thunderbolt 3 vanaf de Samsung X5 SSD (heeft dus TB3) en het opstarten duurt ± 20 sec. D.w.z. gerekend vanaf het Apple logo tot aan het verschijnen van de desktop.

Maar verder ben je toch vooral gebonden aan de Thunderbolt 2 snelheid van die drive. Programma’s sneller inladen lukt alleen met een snellere verbinding. Logic Pro b.v. (duurt zo’n beetje het ‘langst’) laadt bij mij in binnen 11 sec. inclusief het huidige muziek bestand.

Bij mij duurt het opstarten van OS Catalina wel wat langer, ik denk zeker 2 min. Final Cut Pro duurt 1m30 , ik gebruik wel veel plugins(is dit nog van invloed?)

Als het eenmaal draait dan gaat het prima.

Groetjes Rob

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je op een drive twee (of meer) partities aanmaakt met op beide een Mac OS dan kun je uiteraard maar van één tegelijk opstarten. Het RAM gebruik daarna is precies het zelfde. Dat er meer partities op staan maakt niets uit.

De enige keer dat het wel uitmaakt is als je via b.v. ‘Parallels Desktop’, Windows naast Mac OS gebruikt als een virtuele machine.

Jou opstarttijden zijn inderdaad erg lang. Is de HDD geformatteerd volgens APFS? Want hoewel dat kan is APFS eerder bedoeld voor een SSD ipv een harde schijf. Ik werk zelf niet met FCP maar veel plug-ins zullen het opstarten wat langer maken maar 1:30 lijkt me wel veel als je bedenkt dat Logic Pro (zelf 1,7 GB op de SSD) bij mij amper 10 sec. duurt en daar zitten ook veel plug-ins bij (in het venster waar je het inladen ervan ziet veranderd de tekst zo snel dat het praktisch een vage streep wordt).

Momenteel zou je beter de Mac in de sluimer kunnen zetten dan hoef je niet elke keer lang te wachten met opstarten van het OS. Bij mij gaat de Mac overigens nooit uit, alleen in de sluimerstand.

Bijdrager
    Rob

Hoi Hendrik, Ja mijn HD is inderdaad geformatteerd in APFS. Voor nu is sluimertijd de beste optie om vlot door te kunnen werken.

Voor in de toekomst is een SSD wellicht een goede keuze, bedankt voor je tips!

Goed weekend, Rob

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.