10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    lord anubis

Catalina user deel naar andere schijf

Oke, Vanwege development moet ik een mac toch naar Catalina downgraden. ;p

Ik heb in een geupgrade mac een 1TB SSD als een flashdrive zitten en een 1TB SSD drive.

Ik wil op een flash drive partitie van 500GB het Catalina read only systeem deel hebben, en op de 1TB ssd drive the gebruikers data deel.

Iemand ervaring hier mee? Ik had ooit Catalina geïnstalleerd ( beta ) maar toen kon je geen partitie kiezen of wat dan ook. Het deed zijn ding zonder een vraag van waar wil je….

Iemand suggesties?

Bijdrager
    McPim

Staat op zich los van Catalina, je installeert alles op de flash drive partitie en verhuist dan de user folder naar een andere plek. Je kunt (en kon) dit niet tijdens de installatie kiezen.

https://www.idownloadblog.com/2017/01/25/how-to-move-mac-user-folder-to-another-drive/

Buiten dat zou ik het nooit doen vanwege gedoe, niet standaard, en mogelijke bijwerkingen. Je partitie is groot genoeg voor systeem én gebruikersfolder met alle programma’s die je maar wil. Je data zet je op een andere schijf, in vrijwel alle software is dat geen enkel probleem (documenten, foto-bibliotheken, videofiles, je XCode projecten, etc…).

Bijdrager
    lord anubis

Bedankt.

Je antwoord geeft helaas geen antwoord op mijn vraag. Catalina splits je schijf in een systeem deel ( alleen lezen ) en een gebruikers deel ( lees en schrijfbaar ) op dezelfde schijf en die is te klein voor mij.

Dat het bij jouw past kan, maar niet bij mij. Niet voor niets wat ik aan informatie toevoegde over hoe ik mijn partities wil hebben.

Het is dus nog steeds als in de beta versie. Ik wil de User partitie op een andere schijf hebben.

Bijdrager
    McPim

lord anubis op 19 februari 2020 om 15:44

Je antwoord geeft helaas geen antwoord op mijn vraag. … Niet voor niets wat ik aan informatie toevoegde over hoe ik mijn partities wil hebben.

Als je alleen zegt dat je 500 GB en 1 TB partities hebt kan ik niet raden wat er wel of niet vol zit. Met de informatie die je gaf was het een prima antwoord want zo had het gekund. Je krijgt bij deze het nieuwe antwoord: nee, als het niet past dan kan het niet.

Het heeft nooit gekund, verschillende partities kiezen tijdens de installatie voor user en systeem dus er is niets veranderd in dat opzicht. Ik weet wat er in Catalina anders is met het wel en niet-lezen deel, maar die staan nog steeds op dezelfde fysieke schijf én dezelfde partitie.

Moderator
    Night

Wat jij wil is niet mogelijk. Helaas kan Catalina de systeem en gebruikers partitie alleen op dezelfde fysieke disk zetten.

Bijdrager
    mowat

Volgens mij beschouwt je Mac de 2 catalinadelen inderdaad zoals Night zegt als 1 geheel.

Ik had ,voor de installatie van Catalina , een grote schijf waar 15 systemen opstonden op 15 aparte partities. Op de 16 de partitie heb ik catalina geïnstalleerd.

Nu is mij altijd geleerd dat je op zo’n externe HD  maar 16 partities kan hebben. Indien mijn mac catalina als 2 partities zou beschouwen dan zouden er dus 17 opstaan. Bijgevolg neem ik aan dat de 2 Catalinadelen samen de 16de vormen. Of redeneer ik fout ?

Bijdrager
    McPim

Zoals ik al zei: dat klopt ja, de twee ‘delen’ van Catalina staan op één en dezelfde partitie. Het zijn twee APFS volumes in één APFS container. Kijk maar in Disk Utility (met de optie ‘Toon alle apparaten’ aangevinkt) dan zie je hoe het zit.

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>Night op 19 februari 2020 om 17:55</p>
    Wat jij wil is niet mogelijk. Helaas kan Catalina de systeem en gebruikers partitie alleen op dezelfde fysieke disk zetten.

Dat is dus het antwoord wat ik zocht. Niet hoopte te vinden, maar dat terzijde.

@MCPim, je eerdere extra info was niet wat ik vroeg. En hoe kan ik in Schijfbeheer kijken, terwijl Catalina dus niet geïnstalleerd, wat er mogelijk is in?;)

Ik had het erg duidelijk over dat het schijven waren en, de verdeling en welke grootte het was. Er worden hier op OMT te vaak conclusies getrokken die n.v.t. zijn.

Iedereen bedankt.

Aanvullende vraag.

Als Catalina, tijdens installatie een, b.v een 50%-50%, verdeling maakt, groeit het gebruikers deel en krimpt het RO deel als er meer data op komt? Of is dit rock solid? Anders moet ik er tijdelijk een fusion drive van maken totdat ik grotere SSD’s betaalbaar vind.

Bijdrager
    MrBelloNLD

wel grappig dat je het overstappen naar Catalina downgraden noemt, en ‘k denk inderdaad dat fusion-drive bouwen de beste oplossing biedt, al heb ik weer geen ervaring of dat dat goed gaat werken met twee ssd’s…

Bijdrager
    McPim

De opmerking over de volumes en Disk Utility was natuurlijk voor mowat bedoeld. En verder reageer je een beetje flauw, de oplettende lezer begrijpt vast wat ik in m’n eerste en tweede reactie in dit draadje bedoelde. Het ‘antwoord wat je zocht’ stond daar ook al ☺️.

Uit je aanvullende vraag blijkt niet dat je het echt begrijpt trouwens. De (read only) systeem partitie is in Catalina slechts zo’n 10GB (pak-m-beet), en natuurlijk krimpt die niet (hoezo?!). Veel groter zal die ook niet worden, alles wat je installeert, toevoegt of zelf aan data op je schijf zet komt uiteraard op je data volume terecht.

En begrijp ik nou goed dat je overweegt een Fusion Drive te maken van een interne en externe SSD…? 🤦🏼‍♂️Google even (“So what didn’t work? Well the computer was completely unstable. Random restarts. Crashing halfway through installing OS X. Disk Utility crashing. There was some crazy deep level conflict that meant the Mac just wouldn’t run properly! I rang Apple support and they talked me through splitting and re-making the fusion drive but it was still unstable“).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.