15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Macbommel

Catalina start soms programma vanzelf op

Beste mensen, sinds kort heb ik op mijn iMac catalina geinstalleerd. Wat mij ten eerste opvalt is dat alles wel langzamer werkt. Maar waar ik het meest last van heb is als ik een tijdje niet achter de de computer heb gezeten en ik terug kom er diverse programma’s zijn opgestart. zoals bv Boeken, Muziek, apple tv Ook een schermpje met console die diverse activiteiten laat zien, waar ik niets van begrijp. Ook soms een kaart waar ik ben. Wat gebeurt er toch. hoe kan ik dat automatisch starten stop zetten?

In systeemvoorkeuren->gebruikers->inloggen staan die programma’s er niet in.

ik hoor graag wat terug

met vriendelijke groet

Peter

Bijdrager
    Maikelw

Heb je toevallig je Dock al gechecked?

Als je op het icoontje in Dock rechts klikt, staat “Open at login” (o.i.d. in het NL) niet aangevinkt?

Bijdrager
    fred44nl

heb je al de aanvullende update geïnstalleerd ??

Moderator
    Night

“een tijdje niet achter je Mac gezeten…”

Zet je hem dan helemaal uit of laat je hem in sluimerstand staan?

Bijdrager
    Macbommel

Maikelw: ja die heb ik aangevinkt

fred44nl: Ja heb ik ook gedaan.

Night: hij komt dan in sluimerstand. Als ik er bv een uur of 2-3 niet achter zit en ik kom weer terug dan zijn “boeken” geopend, maar ook AppleTV en Messenger en laatst ook daisy disk. Kortom er starten vanzelf programma’s op die ik helemaal niet opgestart wil zien.

Waarom starten die in eens op.? Hoe kan dat met Movavi had ik daar geen last van. Verder vind ik dat hijsets trager loopt, ondanks dat ik een ssd kaart heb.

Moderator
    Night

Dit euvel schijnt (weliswaar sporadisch) bij meer mensen voor te komen, al sinds El Capitan. Er is nog steeds geen oplossing voor gevonden.

Soms schijnt het opstarten in Safe Mode en daarna weer ‘gewoon’ opstarten te helpen. Maar ik zou er eerder voor kiezen om Catalina opnieuw te installeren vanuit Recovery Mode, over het huidige OS heen, zodat je data niet verloren gaat.

Bijdrager
    Macbommel

Dank voor je advies, ga ik proberen of het me lukt, geen idee hoe vanuit recovery mode iets opnieuw te installeren, zal dat eerst uit moeten zoeken.

Je hoort wel of het gelukt is.

met vriendelijke groet

Peter

Moderator
    Night

Kijk even hier:

Troubleshooting stappen macOS

Bijdrager
    Macbommel

Dank je Night, Na een opnieuw installeren van Cataline is het nu een aantal dagen rustiger en worden er geen extra programma’s meer geopend.

Nu het volgende, ik heb een aantal programma’s die ik op bepaalde bureaubladen geopend wil hebben, doch dat doen ze niet. Ik heb hier op het forum al gelezen da tje had aangegeven om de bureau bladen te verwijderen en ze opnieuw in te stellen, Maar helaas dat werkt ook niet. wellicht is er een andere mogelijkheid om een programma vast op een bureaublad te krijgen.

het gaat mn om Vivaldi

Bijdrager
    Macbommel

Goeden avond Night,

Na mijn vorige bericht bleef het een poos rustig, doch sinds een paar dagen worden er weer diverse programma’s opgestart als ik er een tijd niet achter  heb gezeten. Dus het opnieuw installeren van Cataline heeft niet zoveel effect gehad. Jammer, maar misschien weet je een andere oplossing. deze programma's worden opgestart

Dit zijn  onder andere de progjes die worden opgestart. en dat terwijl ik ze niet eens wil gebruiken.  En wat is het programma Console?

Ik hoop dat je me uit deze vervelende situatie kunt halen.

met vriendelijke groet

Peter

Moderator
    Night

Allereerst: Console is een hulp-app van Apple. Hierin hun je de logs van je systeem bekijken.

Ik ga eens verder zoeken naar een mogelijke oplossing voor je

Bijdrager
    Macbommel

Oke dank voor je snelle reactie. erg fijn als ik ermee geholpen wordt. Console is dus niet ernstig, maar gebruikt het ook veel geheugen?

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien toch maar eens de EtreCheck rapport hier neerzetten.

Moderator
    Night

nee hoor…. absoluut niet veel geheugen

Maar 1st things 1st: Je weet zeker dat je geen van deze apps hier bij hebt staan:
    Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen > (klik op jouw naam) > ‘Login items’ tab

Bijdrager
    Macbommel

Je ik weet zeker dat ik ze niet in mijn login items heb staan. die heb ik zo klein mogelijk gehouden Deze heb ik erin staan.

Ik zal morgen naar Etrecheck kijken. thx

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.