13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurensblom

Catalina op externe SSD

Hoe kan ik Catalina installeren op een externe SSD : Samsung SSD t5, 1 TB? Moet ik de schijf eerst formatteren en zo ja, met welke structuur en indeling? En kan ik dan Catalina downloaden en installeren op de externe SSD?

Bijdrager
    McPim

Structuur APFS en ja, dat kan op die manier. De installer kopieert bestanden en start dan vanzelf op vanaf je externe schijf om de installatie te voltooien. Later kun je opstarten met de ‘Option’ toets om je opstartschijf te kiezen.

Bijdrager
    Laurensblom

Ik zie geen APFS in mijn lijst met mogelijkheden. Ik zie bij structuur: Mac OS Uitgebreid (journaled), Mac OS Uitgebreid (hoofdlettergevoelig, journaled), MS-DOS (FAT) en exFAT. Ik zie bij indeling: MBR, GUID, Apple partitie indeling. Of is die laatste APFS?

Bijdrager
    McPim

Welk OS draai je nu dan? APFS is moderner maar in dat geval ‘Mac OS Uitgebreid (journaled)’, partitie-indeling GUID (nee die laatste is niet APFS). Dat lukt ook, de Catalina installer maakt er dan APFS van.

Bijdrager
    Laurensblom

Ik heb nu Catalina 10.15.2, de nieuwste dus. Ok, ik doe het met Journaled en GUID .

Bijdrager
    yanmik

Laat je eens weten of dit goed gegaan is ?

Draai momenteel nog Sierra, ook vanop externe SSD Samsung T5

iMac 27 late 2012 3,2 i5

Bijdrager
    Martijn

Vorig weekend twee iMacs voorzien van een Samsung T5 met Catalina.

Inderdaad: GUID partioneren en daarna wissen naar APFS (Al werkt Journaled natuurlijk ook).

Bijdrager
    Laurensblom

Het is gelukt. Ik heb geen APFS, dat is blijkbaar iets voor nieuwere iMacs. De mijne is 5 jaar oud. Dank!

Bijdrager
    McPim

Goedzo 👍🏻. En je hebt nu ook APFS hoor, check je SSD maar met Schijfhulpprogramma 😉.

Bijdrager
    Laurensblom

Ja ik zie het! Voel me een ander mens nu, bijdetijds, met APFS  :-)

Bijdrager
    McPim

Laurensblom 2.0 🕺🏻

Bijdrager
    OMT-fan

Heb een mac mini 2014 met externe SSD (kingston ssdnow300, 240Gb).

Verbonden met usb3 kabel aan de USB2 poort van de mini.

Wordt de snelheid niet erg “geknepen” door de USB2 poort van de mini en moet ik de SSD niet inbouwen in de mini?

Bijdrager
    McPim

Er moet niks maar dat zal een stuk sneller zijn ja.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.