13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    wim

Catalina installeren op niet-APFS geformatteerde harde schijf.

Ik heb het probleem een tijdje geleden ook gemeld maar het even laten liggen, de installatie van Catalina heeft geen haast.

Mijn Mac geeft aan dat het volume waar ik Catalina op wil installeren niet is geformatteerd als APFS.

Weet iemand welke stappen je achtereenvolgens moet zetten om eerst de schijf (fusion-drive) te formatteren en vervolgens Catalina te installeren zonder gegevens kwijt te raken?

Alvast dank!

Wim

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Bootable Backup maken.

Schijfhulpprogramma gebruiken om te formatteren.

Catalina instlleren, backup gegevens migreren met migratie assistent, een Apple programma.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door JoopJoopJoop.
    Bijdrager
    Lcssn

Ik denk dat je niks hoeft te doen. Gewoon Catalina installeren en als dat klaar is zul je zien dat je HD naar APFS is geformatteerd.Tenminste als je schijf hiervoor geschikt is. Bij mij werkte het zo bij de overgang naar Mojave.

Bijdrager
    wim

Helaas werkt het bij mij niet zo. Ik heb Mojave en hij blijft bij het installeren van Catalina hangen bij de mededeling dat mijn fusion drive niet is geformatteerd als APFS.

Bijdrager
    abbenhui

Tja, dan heb je bij de overgang naar Mojave dus niet gekozen voor converteren naar  APFS.

Dan dus nu doen wat JoopJoopJoop je adviseert.

Bijdrager
    wim

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 5 december 2019 om 08:31</p>
    Bootable Backup maken.

Schijfhulpprogramma gebruiken om te formatteren.

Catalina instlleren, backup gegevens migreren met migratie assistent, een Apple programma.

Dank, ik ben geen geweldige techneut: hoe maak ik een bootable Backup?  Dat is wat anders dan de reservekopie die mijn time machine maakt begrijp ik.

Zet je dan de hele handel over naar een externe schijf en na het formatteren weer terug?

Graag enige Jip en Janneke taal. Alvast veel dank

Bijdrager
    wim

<p class=”cite”>abbenhui op 5 december 2019 om 15:44</p>
    Tja, dan heb je bij de overgang naar Mojave dus niet gekozen voor converteren naar  APFS.

Dan dus nu doen wat JoopJoopJoop je adviseert.

Dank voor de reactie, abbenhui. Zie mijn reactie op JopJoopJoop.

Moderator
    Night

Een TM backup is een prima alternatief voor een Bootable backup, als het alleen om data gaat.. Het probleem is dat je van een andere disk moet opstarten, om je huidige opstartdisk te kunnen formatteren. En daar ‘helpt’ een bootable backup ofwel bootable clone bij. Dat is een exacte kopie van je opstartdisk, maar dan op een andere disk (een clone, zeg maar). Dat kun je maken met apps zoals Carbon Copy Cloner. (niet gratis). Ook heb je een aparte disk nodig, maar een beetje USB harddisk kost tegenwoordig ook niet veel meer. Nu kun je vanaf de ‘clone’ opstarten en dan je opstartdisk formatteren. Dan is het een kwestie van Catalina installeren en je data overzetten vanaf de clone of TM backup via Migratie Manager.

Bijdrager
    janbertwedman

SuperDuper! is gratis

Bijdrager
    wim

<p class=”cite”>janbertwedman op 6 december 2019 om 17:32</p>
    SuperDuper! is gratis

Voor wat?

Bijdrager
    TheBigZ

Met (de gratis versie van) SuperDuper kun je een ‘bootable kloon’ maken.

Bijdrager
    wim

<p class=”cite”>TheBigZ op 6 december 2019 om 18:29</p>
    Met (de gratis versie van) SuperDuper kun je een ‘bootable kloon’ maken.

Dank

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.