30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    57HenkB

Catalina-drama

Sinds de upgrade naar Catalina veel problemen op mijn MBA. Heel veel gedoe met vervelende dialoogschermpjes, non-informatie, programma’s die niet werken en strandballen. Het lijkt verdomme mijn Windows-ervaring van voorheen wel! Wat is er toch allemaal aan de hand. O nee, dat wil ik helemaal niet weten. Ik wil gewoon mijn ding doen. Net als 13 jaar geleden toen ik overstapte naar Apple. Voor Windows moest je destijds in elk geval minstens een academische opleiding hebben genoten om de boel draaiende te krijgen, te houden en de steeds opdoemende problemen op te lossen. Met een Apple had je aan de kleuterschool met de vakken knippen en plakken genoeg. Ik was toen gewoon gelukkig, en vele jaren daarna. Geen gedoe, geen gezeik en geen uren en dagen aan tijd weggooien met ergernissen en mislukte pogingen om een probleem op te lossen.

En dan komen die updates gevolgd door upgrades. Weer een nieuwe versie. Bijblijven. Met de komst van een nieuwe versie werken op een gegeven moment bepaalde programma’s niet meer, met als gevolg dat die ook weer ge-up-dingest moeten worden.

Na 10-13 jaar met een Mac gewerkt te hebben wordt het met al dat gedoe toch steeds lastiger. Mijn Mac die aanvankelijk naar tevredenheid werkte wordt aangetast door “nieuwigheden”. Met gadgets die ik niet nodig heb, bijvoorbeeld. Dat e.e.a. aan veiligheidsupdates gedaan moet worden dat zal zeker wel nodig zijn, maar al die andere zooi …

Om nog maar te zwijgen over de comptabiliteit met mijn andere MBA, iMac en GoogleDrive.

Ik wil niet meer, meer of nog meer hebben. Ik ben (was) tevreden. Alles werkte tot voor kort. Nu zit ik in de penarie.

Maar: “Je moet met de tijd meegaan”, wordt er wel geroepen. Euh, moet?

Tijd om terug te switchen naar Windows, of zal downgraden een oplossing zijn?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door 57HenkB. Reden: Nog een typo
    Bijdrager
    KarelWillem

Ik sla met grote gelukzaligheid update na update over tegenwoordig.

Stel je zelf de volgende vragen:

Kan ik doen wat ik wil doen? Heb ik daarvoor een OS update nodig?

Ik zeg al een poosje respectievelijk ja en nee.

Dus voorlopig is Mojave hier helemaal prima.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    penseel

Hier nergens last van alles werkt naar behoren.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bij mij waren in een van de vorige updates van Catalina een heleboel mails weg.

Sleutelbeheerder
    Night

Heb je voor het updaten gechecked of al je software 64-bits was?

Bijdrager
    mowat

Ik vraag me al jaren af  , na al die steeds weer terugkomende berichten over problemen die mensen na het installeren van  een nieuw OS systeem ervaren, waarom zij die installatie doen over hun bestaande systeem terwijl het zo eenvoudig is om alles eerst eens uit te testen op een externe schijf of op een aparte partitie. Het kost je niks om even een opstartbare image te maken, daar de update/upgrade over te zetten, en dan kan je rustig leren hoe het nieuwe OS werkt , wat de nadelen zijn  , welke progs niet meer werken en of je het echt wel nodig hebt. Ondertussen kan je zonder zorgen , al is het voor een maand of een jaar ,  verder werken op je vertrouwde en goed werkende OS.

En toch komen elk jaar al die probleemberichtjes terug …

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door mowat.
    Bijdrager
    penseel

👍

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De drang tot updaten komt toch vooral door het verkooppraatje van Apple.

Elke keer (en dat is vrijwel elk jaar) krijg je bij een ‘nieuw’ OS een verhaal voorgeschoteld dat je het idee geeft: “dit is het”.

Maar dan blijkt dat de update voor de zoveelste keer echt geen totaal andere gebruikers ervaring biedt of grote vernieuwingen heeft of je moet het weer anders gekleurde icon of de weer andere lay-out van een bedieningspaneel of de App Store een vernieuwing vinden.

Door de jaren heen heeft het OS kennelijk een functie of twee erbij gekregen. Want was een OS ooit een manier om überhaupt een computer te kunnen gebruiken nu is het een applicatie op zich met steeds meer toeters en bellen die niks meer te maken hebben met wat een OS echt is en zo snel mogelijk zou moeten doen.

Als Apple terug zou gaan naar de oorsprong van het OS en alleen datgene er in stopte wat nodig is dan was het 10 keer kleiner en 10 keer sneller. Het mag duidelijk zijn dat hoe meer regels code hoe lastiger het wordt iets bug vrij te houden. Zo heeft mijn vorige iMac met uiteindelijk 10.9 Mavericks 7 jaar lang 24/7 aan gestaan zonder ook maar één onverklaarbaar probleem. (Dat niet te verklaren probleem kwam uiteindelijk wel samen met een reeks lelijke lijnen en vlekken op het scherm wat mij deed beslissen om na 7 jaar iets anders te kopen).

Dat werd een iMac met High Sierra erop en hoewel momenteel deze iMac behoorlijk goed draait vanaf een Thunderbolt SSD (ipv dus de Fusion drive) heb ik met deze iMac in enkele maanden tijd meer ‘meegemaakt’ dan de vorige in 7 jaar. Het gekst daarvan was het oplopen van de geheugendruk van 20 naar 80% in luttele seconden (was terug te vinden in bepaalde forums op internet) toen ik Mojave aan het uittesten was op een extra SSD waardoor alles vast liep. Dit rare probleem (veroorzaakt door het iconservicesagent proces) trad alleen op als er een Finder venster (of dialoogvenster) open stond met programma’s. (Dus niet bij documenten van wat voor type dan ook.) Dus ik zit nu op High Sierra aangezien ik het probleem niet kon oplossen.

Bijdrager
    Frank

idd erg verleidelijk om mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen. Maar ik ben zelf ook weer terug gegaan naar Mojave omdat deze de scanner nog ondersteund (denk 32Bits programma) ook de beveiliging camera loopt nu weer op 30frames per sec dat werd met Catalina nog variërend van 15 naar soms 1frame per sec. Stabiliteit is Mojave wel beter dan Catalina

Maar ook hier voor moet je wel wat kennis hebben want vanzelf gaat dat zomaar niet.

Bijdrager
    RW076

Doe gewoon nog 1 “update”, naar Mojave wel te verstaan. Daar is een hele domme keuze gemaakt door Apple, waar veel gebruikers last van hebben gehad. Tuurlijk zijn er mensen die dit niet hebben, of een Mac gekocht hebben waar geen Mojave op kan (backwardscompatible kent Apple blijkbaar niet).

Ieder die problemen had, en terug is gegaan is nu tevreden iig, probeer het eens.

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 20 september 2020 om 22:39</p>
    De drang tot updaten komt toch vooral door het verkooppraatje van Apple.

Elke keer (en dat is vrijwel elk jaar) krijg je bij een ‘nieuw’ OS een verhaal voorgeschoteld dat je het idee geeft: “dit is het”.

Maar dan blijkt dat de update voor de zoveelste keer echt geen totaal andere gebruikers ervaring biedt of grote vernieuwingen heeft of je moet het weer anders gekleurde icon of de weer andere lay-out van een bedieningspaneel of de App Store een vernieuwing vinden.

Door de jaren heen heeft het OS kennelijk een functie of twee erbij gekregen. Want was een OS ooit een manier om überhaupt een computer te kunnen gebruiken nu is het een applicatie op zich met steeds meer toeters en bellen die niks meer te maken hebben met wat een OS echt is en zo snel mogelijk zou moeten doen.

Als Apple terug zou gaan naar de oorsprong van het OS en alleen datgene er in stopte wat nodig is dan was het 10 keer kleiner en 10 keer sneller. Het mag duidelijk zijn dat hoe meer regels code hoe lastiger het wordt iets bug vrij te houden. Zo heeft mijn vorige iMac met uiteindelijk 10.9 Mavericks 7 jaar lang 24/7 aan gestaan zonder ook maar één onverklaarbaar probleem. (Dat niet te verklaren probleem kwam uiteindelijk wel samen met een reeks lelijke lijnen en vlekken op het scherm wat mij deed beslissen om na 7 jaar iets anders te kopen).

Dat werd een iMac met High Sierra erop en hoewel momenteel deze iMac behoorlijk goed draait vanaf een Thunderbolt SSD (ipv dus de Fusion drive) heb ik met deze iMac in enkele maanden tijd meer ‘meegemaakt’ dan de vorige in 7 jaar. Het gekst daarvan was het oplopen van de geheugendruk van 20 naar 80% in luttele seconden (was terug te vinden in bepaalde forums op internet) toen ik Mojave aan het uittesten was op een extra SSD waardoor alles vast liep. Dit rare probleem (veroorzaakt door het iconservicesagent proces) trad alleen op als er een Finder venster (of dialoogvenster) open stond met programma’s. (Dus niet bij documenten van wat voor type dan ook.) Dus ik zit nu op High Sierra aangezien ik het probleem niet kon oplossen.

Tijd voor Collapse OS?

https://www.vice.com/en_us/article/ywaqbg/collapse-os-is-an-open-source-operating-system-for-the-post-apocalypse

Bijdrager
    SvS

Er zitten paar bitjes verkeerd. Misschien teveel plugins / software van derden die je niet meer gebruikt. Ik zou het wissen en dan een clean install doen, Mojave in dit geval, (ik lees dat je meerdere Macs hebt) en dan gewoon daarop blijven. Zelf werkt Catalina hier gewoon goed. Ik snap niet goed waarom het bij een groepje gebruikers overdreven problematisch werkt en dat het bij de grote groepen gewoon als een zonnetje draait.

Zoveel mogelijk apps van Apple gebruiken, is mijn algemene devies, en min mogelijk ‘onzin’-plugins installeren of rommelen in terminal / systeemmap.

Bijdrager
    SvS

Of gelijk door naar Big Sur dadelijk…. Ik heb ooit ook een macOS overgeslagen (Yosemite geloof ik)

Bijdrager
    57HenkB

Dank allen voor jullie bijdrage!

Mijn eerdere MBA met Yosemite een maand geleden, moest van een verse accu worden voorzien. Toen bleek dat een wijnongelukje ook het toetsenbord en mousepad schade had toegebracht. Ik heb een daarom gelijk eenzelfde refurbished exemplaar gekocht. Van 120GB ben ik naar 460GB opslag gegaan. Waar ik dan ook zeer content mee ben. Het werkgeheugen is echter wel 4GB gebleven.

Omdat ik laatste maanden ook al van GoogleDrive meldingen kreeg dat e.e.a niet meer werd ondersteunt, vermoede ik meer problemen te krijgen. Immers, ik meende “bij te moeten blijven”.

Volgens Apple-documentatie is mijn refurbished MBA geschikt om Catalina te draaien. Daarom zit deze er nu op.

Voor de duidelijkheid: Ik heb niks niet geen verstand van computers en software. Dat was immers ook mijn reden tot switchen naar een Mac destijds.

@KarelWillem

Zou één versnelling terugschakelen naar Mojave, een goede zet zijn?

@Mac_Hammer_Fan

Inderdaad. Ook raadselachtige dingen met mail. Onder andere: Een handtekening die verdwijnt als je in die betreffende mail tekst begint te typen. Of de kolommen die jezelf niet meer kan bepalen. Zelfs de breedte instellingen niet.

@Night

Nee, daar wist ik niets van. Technisch abracadabra voor mij. Ben erachter gekomen toen mijn dongeltje het niet meer deed. Dit is nu opgelost met een Mifi-kastje.

@mowat

Het antwoord op jouw vraag wordt door hendrik ijzerbroot mooi verwoord. Vergeet niet dat misschien wel 98% van de computergebruikers geen flauw benul van die updates hebben.

@hendrik
    ijzerbroot

Zeer dank voor je heldere uiteenzetting. Wat zal ik (door een deskundige uiteraard) gaan doen. Een stapje terug naar Mojave, of nóg verder downgraden?

@Frank

Ja, dat 32 en 64 Bits gedoe (waar ik verder niets van snap) lijkt een behoorlijke drempel te zijn. En ik, geen kennis dus.

@RW076

Ja, gezien de commentaren hier is terugschakelen zeer waarschijnlijk de beste optie. De vraag is, is Mojave ver genoeg.

@computer
    space

Sorry, (Engelse) computertaal versta ik niet.

@SvS

Klopt. Ik heb meerdere Mac’s.

1. Een MacBook 2007 met SnowLeopard die het nog steeds doet, maar niet meer gebruik.
    2. Daar kom nu mijn licht-beschadigde-en-met-slechte-accu-MBA-met-Yosemite bij.
    3. Een iMac 2006 en 2GB werk en 320GB opslag en SnowLeopard. Staat altijd aan. Gebruik ik nog dagelijks voor rapportages met fotomateriaal. Ook mijn basis muziekbibliotheek staat daarop. Helaas wil GoogleDrive niet meer synchroniseren. Voor een jaar terug hing aan deze iMac ook mijn TimeMachine, zodat ik 24/7 al mijn werk – van twee Mac’s én een Windows 7 laptop – ook thuis had opgeslagen. Het liefst zou ik naar die situatie terugwillen.

Prima tip, een clean install en dan een, twee of drie stapjes besturingssysteem terug.

Overigens, op mijn rittenadministratie na is alles bij mij Apple.

Maar, nog verder upgraden naar Big Sur. Dat lijkt me dan dus niet handig …

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door 57HenkB.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>RW076 op 21 september 2020 om 09:06</p>
    of een Mac gekocht hebben waar geen Mojave op kan (backwardscompatible kent Apple blijkbaar niet).

Backward compatibility was voor Apple ooit veel belangrijker dan nu. Nu werkt Apple al jaren met een soort “weggooi beleid”. Er is helemaal geen technische reden waarom een bepaalde versie van OS-X niet op een bepaalde Mac zou draaien. Nu is dit overigens niet oneindig rekbaar want op een gegeven moment worden de verschillen te groot. Dat OS-X Tiger b.v. niet meer werkt is begrijpelijk maar betrekkelijk oude versies zoals 10.7 Lion zouden geen probleem mogen zijn. Apple kiest er echter voor om heel snel ‘oude’ systemen niet meer te ondersteunen zodat ook ontwikkellaars verplicht worden nieuwe versies van hun programma(s) te maken en opnieuw aan te bieden in de App Store wat dus geld in het laatje brengt (Apple verdient immers niets aan het OS zelf sinds dat gratis is).

De ontwikkelaar zelf wil natuurlijk niets liever dat zijn programma op meerdere oudere systemen werkt omdat hij daar meer mee verdient en kan daar ook voor zorgen, maar het is Apple zelf die het inladen van een programma op een ouder systeem (of een ouder systeem op een Mac) gewoon blokkeert.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@57HenkB

Mojave installeren lijkt het beste. Zorg wel voor een goede backup van je data etc., dus Time Machine gebruiken.

Zodra je Catalina gebruikt loop je tegen het 32 bit probleem op. Korte uitleg hierover: Mojave is het laatste OS dat 32 bit ondersteund en dat betekent dat data dat met een ‘bandbreedte’ van 32 bit verstuurd wordt gewoon werkt. Elke CPU instructie kan in één keer maximaal 64 bit of 32 bit aan data versturen. 64 bit echter gaat in theorie 2 maal zo snel als 32 bit en omdat Apple dit laatste dus niet meer ondersteund in Catalina werken programma’s die (nog) 32 bit per keer versturen niet meer totdat ze evt geüpdatet worden.

Bijdrager
    064harry

TopSites is ook weg …

Bijdrager
    RW076

@57HenkB Mojave is de beste optie voor je MBA en heeft nog de beste algemene software ondersteuning.

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 21 september 2020 om 19:30</p>
    @57HenkB

Mojave installeren lijkt het beste. Zorg wel voor een goede backup van je data etc., dus Time Machine gebruiken.

Zodra je Catalina gebruikt loop je tegen het 32 bit probleem op. Korte uitleg hierover: Mojave is het laatste OS dat 32 bit ondersteund en dat betekent dat data dat met een ‘bandbreedte’ van 32 bit verstuurd wordt gewoon werkt. Elke CPU instructie kan in één keer maximaal 64 bit of 32 bit aan data versturen. 64 bit echter gaat in theorie 2 maal zo snel als 32 bit en omdat Apple dit laatste dus niet meer ondersteund in Catalina werken programma’s die (nog) 32 bit per keer versturen niet meer totdat ze evt geüpdatet worden.

Idd, super sneaky van Appelt.
    Niemand vraagt om elk jaar een nieuw OS, maar voor Apple is het de manier om mensen te dwingen om A: nieuwe hardware te kopen, en B: te voorkomen dat mensen oudere versie op nieuwe hardware installeren.
    Om giftig van te worden.

Ik was het meest gelukkig rond Snow Leopard, een ONTZETTEND snel OS, en de ruimste ondersteuning ooit. Hierna kwamen nog een paar leuke poezen, maar sinds de bergen gaat het bergafwaarts qua OS bij Apple. ZO ONTZETTEND STOM van Apple. (Al worden ze er wel extreem rijk mee)

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, super ERG van Apple. En ZO GEMEEN ook. Ik vind Apple heel STOM.

Maar nu ga ik weer na de juf om lekker op haar schoot te duimen. 👶🏻👋🏻

Bijdrager
    57HenkB

Dankjewel hendrik ijzerbroot. Ik heb een ict’er gevonden die bereid is mij te helpen Catalina eraf te gooien en daarvoor in de plaats Mojave te installeren.

Uiteraard zorg ik voor een verse kopie op de TimeMachine. De bedoeling is om de aanwijzingen uit deze link te volgen: https://www.digitaltrends.com/computing/how-to-downgrade-from-catalina-to-mojave/

Als ik het als nitwit goed begrepen heb,

1. TM backup
    2. MBA schoonvegen
    3. MBA terug naar fabrieksinstellingen => Vraag: komt Yosemite dan automatisch terug?
    4. MBA upgraden naar Mojave
    5. Data TM terugzetten naar MBA

Is dit de goede weg?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat zou moeten lukken. Terug naar fabrieksinstellingen betekent dat alles is zoals de Mac uit de doos kwam dus ook het OS.

Bijdrager
    penseel

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Shift-Option-⌘-R
    Installeer opnieuw de macOS-versie die bij de Mac is geleverd of de versie die er het dichtst bij zit en die nog beschikbaar is.

Bijdrager
    GoeieDag

57HenkB op 22 september 2020 om 14:56
    De bedoeling is om de aanwijzingen uit deze link te volgen: etc

Een site waar ik eerst 3 pop-up’s moet wegklikken om ‘m te kunnen lezen, zou ik niet vertrouwen.

Bijdrager
    KarelWillem

Cookies? Oké (of niet natuurlijk).  Max. 1x klik dus.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier ook, was de rest dan reclame?

Bijdrager
    GoeieDag

Ik weet niet meer precies; ad-blocker warning, lidmaatschap en cookies, of misschien notificaties.

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>GoeieDag op 22 september 2020 om 23:40</p>
    Ik weet niet meer precies; ad-blocker warning, lidmaatschap en cookies, of misschien notificaties.

Duim Juf.

Bijdrager
    57HenkB

Hoi, ik ben (voorlopig?) van Catalina af. Na een “clean install”  is met de TM mijn hele mikmak van voor Catalina teruggezet. Yosemite draait weer zoals een maand geleden. Zojuist geüpgraded naar Mojave.

Maar nu.

De documenten in Pages en Numbers die ik met Catalina heb opgeslagen willen nu niet meer openen. Apple wil dat ik de laatste versies van deze programma’s ga binnenhalen. Echter, daar is dan weer Catalina voor nodig.

Is er een manier om deze bestanden toch in Mojave te openen?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Geen probleem hier, in Catalina geopende of bewerkte Pages documenten openen ook in Pages onder Mojave. Heb je in Mojave de laatste versie van Pages geïnstalleerd, dat is bij mij 10.1 (6913).

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.