10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Pepino

Catalina Downgraden

Hoi allemaal,

allereerst: ik ben helemaal nieuw hier, dus misschien dat ik het topic verkeerd plaats en/of dat deze vraag al eerder werd gesteld. Excuses mocht dat het geval zijn.:)

Enkele maanden geleden had ik mijn MacOs, El Capitan, geüpdate naar Catalina.

De grootste fout in mijn leven.

Omdat Mac 32-bit volledig verwijderde van haar systeem, kon ik niet meer werken op de software van mijn werk: Toonboom 16. Alleen de allerlaatste ToonBoom-software (versie 17) wilde het nog doen, maar weinig studio’s werken al op het laatste programma (sommigen studio’s zitten zelfs nog twee versies achter). Hierdoor ben ik een Mac Mojave-computer van een andere studio moeten gaan lenen om verder te kunnen werken. Mijn Catalina lag stof te vergaren in het opbergkot. Pure waanzin.

Inderdaad: ik had mij vooraf beter moeten informeren, maar het idee dat het op één na laatste Toonboom-programma niet meer ging werken… Tja, dat bedenk je niet meteen. Een upgrade is toch normaal gezien een verbetering?

De studio moest uiteindelijk weer de computer terughebben, dus ben ik verplicht om mijn Catalina te downgraden. Lang heb ik dit uitgesteld omdat het drastisch lijkt (én omdat de IT-guy op mijn werk doodleuk vertelde dat je geen computers kon downgraden), maar dankzij deze info durf ik toch maar de stap te zetten.

Nu, een lang verhaal voor eigenlijk een korte vraag: als ik mijn Mac downgrade, ben ik dan verplicht om helemaal terug te keren naar El Capitan, of is een nieuwere versie als Mojave net zo goed?

Misschien niet onbelangrijk: vóór de upgrade naar Catalina heb ik een Time Machine gemaakt van de El Capitan, uit een soort van veiligheidsoverweging. Die schijf is nog steeds wat het was, en heeft geen verdere Time Machine backups gemaakt nadat ik op Catalina was overgeschakeld. Met andere woorden: mijn Time Machine schijf is nog steeds El Capitan.

Bedankt alvast om dit allemaal te lezen en voor je antwoord!:)

Pepijn

P.S. Misschien dat het aan mij ligt, maar dat Mac de beslissing had gemaakt 32-bit volledig te verwerpen… nogal drastisch, neen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door Pepino.
    Sleutelbeheerder
    Night

Pepino op 22 juli 2020 om 21:44

P.S. Misschien dat het aan mij ligt, maar dat Mac de beslissing had gemaakt 32-bit volledig te verwerpen… nogal drastisch, neen?

Nee hoor, dat was al in macOS 10.11 aangekondigd en ook al gedeeltelijk doorgevoerd in 10.12 en opvolgers. Dus al járen bekend.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>Pepino op 22 juli 2020 om 21:44</p>
    Nu, een lang verhaal voor eigenlijk een korte vraag: als ik mijn Mac downgrade, ben ik dan verplicht om helemaal terug te keren naar El Capitan, of is een nieuwere versie als Mojave net zo goed?

Misschien niet onbelangrijk: vóór de upgrade naar Catalina heb ik een Time Machine gemaakt van de El Capitan, uit een soort van veiligheidsoverweging. Die schijf is nog steeds wat het was, en heeft geen verdere Time Machine backups gemaakt nadat ik op Catalina was overgeschakeld. Met andere woorden: mijn Time Machine schijf is nog steeds El Capitan.

Bedankt alvast om dit allemaal te lezen en voor je antwoord!:)

Pepijn

Hallo Pepijn en welkom hier…. Je hebt zelf al de oplossing in handen. Je schrijft dat je een Time Machine backup hebt van de situatie van vóór de upgrade naar Catalina…. Je kunt dus terug naar die situatie door de schijf in de mac te wissen (wel formatteren als Mac OS Uitgebreid en niet als AFPS omdat El Capitan daar niets mee kan)  en deze backup terug te zetten. (Misschien is het een idee om voor de zekerheid op een andere externe schijf een backup of kloon te maken van de huidige Catalina setup zodat je evt nog bestanden/documenten etc kunt terughalen als dit nodig zou blijken te zijn)

Vervolgens kun je op sites zoals roaring apps zien welke programma’s er wel of niet compatibel zijn met welke besturingssystemen. Maar ik vermoed dat je na het terugzetten van de 10.11 daarna prima kunt upgraden naar High Sierra of Mojave. Dan heb je toch een moderner OS, maar nog wel de door jou gewenste 32-bits ondersteuning.

Overigens is het stopzetten  van de 32-bits ondersteuning iets dat al zeker een jaar of tien in de pijplijn heeft gezeten en uitgebreid is aangekondigd in de eerdere OS-sen.  De kolenboer komt hier ondertussen ook niet meer langs ;-).

Bijdrager
    Pepino

Bedankt voor de respons!;)
    Blijkbaar heb ik de laatste 10 jaar onder een steen geleefd…

Bijdrager
    mowat

Je bent een nieuweling dus je kan niet alles al weten maar wel veel bijleren met hier veel items eens te lezen.

Ik zou bijvoorbeeld altijd aanraden om vooraleer je upgrade naar een nieuw systeem (hier Catalina) een superduper of CCC opstartbare kopie van je huidige schijf of partitie te maken naar een externe schijf. Dan zou ik van die externe schijf of partitie opstarten (met ALT toets ingedrukt bij opstarten en de kopie kiezen) en de upgrade doen naar die kopie. Daar kan je dan de nodige tijd nemen om alles uit te testen  en later als alles perfect loopt eventueel die kopie naar je interne schijf overzetten.

Het voordeel is dat je gewoon met je oude systeem ( el Capitan bij jou) had kunnen doorwerken en pas had moeten overstappen als het nieuwe naar je wens aangepast was. Je kan ze ook allebei naast mekaar blijven gebruiken en dan kan je met alle 32 bits en 64 bits programma’s blijven werken.

Hopelijk lukt het je om alles weer in orde te brengen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Night op 22 juli 2020 om 23:14</p>

<p class=”cite”>Pepino op 22 juli 2020 om 21:44</p>

<p class=”cite”>P.S. Misschien dat het aan mij ligt, maar dat Mac de beslissing had gemaakt 32-bit volledig te verwerpen… nogal drastisch, neen?</p>

Nee hoor, dat was al in macOS 10.11 aangekondigd en ook al gedeeltelijk doorgevoerd in 10.12 en opvolgers. Dus al járen bekend.

Voor ons misschien, maar hou je het nieuws niet bij dan kon je het alleen weten door de waarschuwing die je kreeg als je een 32 bit applicatie opende en dat was pas vanaf 10.13.4.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 23 juli 2020 om 14:49</p>
    Voor ons misschien, maar hou je het nieuws niet bij dan kon je het alleen weten door de waarschuwing die je kreeg als je een 32 bit applicatie opende en dat was pas vanaf 10.13.4.

Die is ook al bijna tweeënhalf jaar oud. Maar gezien de reacties na het uitkomen van Catalina was de betekenis van de waarschuwing lang niet iedereen duidelijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat komt dan omdat kennelijk vrij veel mensen direct op “OK” klikte (ipv “Learn more”), want nadere uitleg was er dus wel.

Bijdrager
    Pepino

Hallo iedereen,

Het is mij gelukt om Catalina naar El Capitan te downgraden en van daaruit naar Mojave te gaan:) Jullie advies heeft geholpen, fixar en mowat. Bedankt!

Wat de 32-bit betreft: voordat ik een 2dehands Mac met El Capitan had gekocht, heb ik vele jaren op Yosemite gezeten; en ik kan mij niet herinneren dat die versie al een waarschuwing gaf. Op El Capitan zat ik ook maar een maandje voordat ik naar Catalina overschakelde. Het 32bit-nieuws ging mij dus voorbij.
    In principe volg ik het Mac nieuws niet meteen op de voet, wat maakte dat ik dit niet wist.
    De fout ligt nog steeds bij mij omdat ik mij beter had moeten informeren (les voor in de toekomst), maar ik wil het hierbij wel wat duiding geven:-)

Maar goed, het is nu helemaal opgelost. Bedankt allemaal!

Bijdrager
    Henque

Het prettigste MacOS vind ik Sierra, draait op 32 bit.
    Gebruik ik op 27″ iMac
    Op andere iMac 21’5″ staat meest recente Catalina OS
    Maar ik werk het meest met Sierra

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.