16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    tvdb314

Cat 5

Bijdrager
    chrissey

nee.

Bijdrager
    iep

Nope, zowel cat5e als cat6 zijn geschikt voor 1Gbit snelheden. Op grote afstanden (richting de 100 meter) heb je alleen meer profijt van cat6, die houdt wat beter de snelheid vast als het ware. Voor thuisgebruik totaal niet van belang dus:)

Bijdrager
    tvdb314

Bijdrager
    Mich

Hij zegt toch net van niet!

Bijdrager
    fatboysmart

Mijn hele Gigabit netwerk is opgebouwd uit Cat 5E kabels, en is retesnel…

Bijdrager
    Ree

Het enige dat van belang is bij netwerken binnenshuis is dat de kabels alle 8 aders hebben aangesloten in de juiste volgorde.

Bij pre-fab “patch” kabels met 8 draadjes is dat altijd het geval.

Ik had van de week een cat 6 ethernet kabel en die kon enkel 100 mbit, omdat er maar 4 draden waren aangesloten.

cat 5, 6 of 7 bepaalt de kwaliteit van de kabel en daarmee de maximum lengte waarover een signaal zonder storing kan worden verzonden. Voor een 1 Gbit signaal is dat aanmerkelijker van belang voor 100 Mbit, maar op korte afstanden maakt dat geen r*k uit.

Bijdrager
    tvdb314

Even voor de duidelijkheid in mijn eerste post ging het om een cat 5e. In mijn tweede post om een cat 5. Ik lees dat cat 5 weer behoorlijk minder is dan de e variant (bovendien is hij 5m langer).

Maar duidelijk dat het niet uitmaakt.:smile:

Bijdrager
    iep
    tvdb314 op 08 november 2010

Ok, heb ik nog een oude cat 5 kabel van 15m. Kan die een probleem opleveren?

Cat5 is een andere kabel dan cat5e. Deze is niet geschikt voor 1 Gbit snelheden…officieel:) In de praktijk zijn er echter diverse mensen die wel 1 Gbit weten te behalen maar dan wel op hele korte stukjes van iets van een meter ofzo. Die 15 meter is te lang, dan doet ie gewoon 100 Mbit en geen 1 Gbit. Dat de andere kant dan cat6 gebruikt boeit niet meer want hij pakt de laagste snelheid dus zal alles op 100 Mbit gaan werken. Doodzonde als je dan een gigabit switch hebt en de rest ook gewoon gigabit snelheden aan kan.

Bijdrager
    tvdb314

Bijdrager
    tvdb314

Toch mooi zo’n Time Capsule:) Zal ook de andere kabel (cat 5e) eens testen met de mac mini.

Bijdrager
    fatboysmart

Mijn langste Cat 5E kabel is zo’n 20 meter lang, en daar haalt hij de volle snelheid op.

Bijdrager
    tvdb314

Bijdrager
    iep
    tvdb314 op 08 november 2010

Ok, Time Machine maakt nu een backup via de betreffende 15m kabel (iMac naar Time Capsule) en komt op een piek van 30,4 MB/sec. Dat is dacht ik ongeveer 240 MBit. Dat is dus lang geen GigaBit maar misschien speelt er iets anders mee en is deze meetmethode niet juist?

Dat is nou helaas het grote nadeel aan de Time Capsule: het beestje is gewoon niet zo rap. Ik haal hier ook zo rond de 25 tot 30 MB/s en met sommige zaken nog wel wat lager. Tussen 2 machines onderling wordt het al snel 70 MB/s en een test met iperf (de tool bij uitstek om snelheid van je netwerk te testen maar je moet wel een beetje weten hoe de vork in de steel zit) zit ik gewoon netjes op de 1 Gbit. Ik zou me er iig geen zorgen om maken. Als je sneller wilt zul je helaas het e.e.a. moeten investeren in een snelle netwerkschijf.

@fatboysmart: yep omdat cat5e wel gigabit gecertificeerd is. Cat5 daarentegen niet, die kan het dan ook niet.

Bijdrager
    tvdb314

Bijdrager
    iep

Een usb schijf zit hier zo rond de 25 MB/s op diverse Macs dus dat komt op hetzelfde neer als de interne schijf van de Time Capsule. Met Firewire 400 haal ik betere resultaten (30~40 MB/s). Een NAS met meerdere schijven zal wel wat sneller kunnen zijn door het gebruik van RAID maar dat is sterk afhankelijk van welk RAID level je gebruikt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.