11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    engel

cassettebandje naar i-tunes?

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om een cassettebandje (de oudjes onder ons kennen die dingen nog wel :) ) in de computer op te slaan? Heb een onvervangbare tape die ik eigenlijk op cd zou willen veilig stellen.

Bijdrager
    Dennis002

Het is mogelijk. In andere fora is wel wat te vinden, bijv. onder “elpee” (zelfde probleem tenslotte). Heb er zelf geen ervaring mee.

Bijdrager
    CubeOwner

Als je een Mac met een sound-in hebt is het makkelijk. Gewoon je cassettedeck daar op aansluiten en dan een sound-capture programma gebruiken om het te digitaliseren. Peak is een goed programma, maar je kunt het ook via iMovie proberen. Op Versiontracker zijn er ook wat shareware progjes te vinden.
    Als je geen sound-in hebt, en wat eigenlijk ook een beter geluid geeft, is om een iMic van Griffin tech te kopen. Is niet duur (rond de €40) en omdat het een externe DAC is, heeft het geen interferentie van alle dingen binnen je mac.
    Ikzelf heb een Onkyo MSE-33 op de kop kunnen tikken voor weinig, en die doet ook meteen dienst als USB hub.
    Op http://www.usb-audio.com/ vindt je heel wat resources hierover. Succes!

Bijdrager
    bart

cubeOwner schreef het al: met audio in op je Mac heb je maar 2 digen nodig; audioeditor/recording software en een verloopsnoertje van 2 keer tulp-plug (ook wel cinch genaamd) naar stereo-minijack-plug.
    De tulp-pluggen gaan rechtstreeks op de audio-uit van je cass.deck, en de minijack gaat in je Mac/IMic

Heb je geen audio op je mac in dan is de IMic de goedkoopste oplossing.
    Op de site van griffin staat oop een freeware recordertje

http://www.griffintechnology.com

Bijdrager
    engel

Bedankt, ga het meteen proberen!

Bijdrager
    maestromusis

Ik werk met een flatpanel iMac en heb minder goede ervaringen met opnemen van externe audio op mijn harde schijf. Ik heb Apple reeds meerdere malen vervloekt omdat mijn Mac geen rechtstreekse audio in heeft en ik dus een extern toestelletje moet gebruiken.
    Ik heb 2 toestellen uitgeprobeerd:
    een toestel van Edirol met optische ingang waardoor er geen volumeregeling moet zijn. Er zou niets mogen overmoduleren. Mijn ervaringen zijn anders: ik kreeg de ene digitale klik na de andere, gewoon niet te genieten.
    iMic: De soft van Griffin vind ik een lachertje: heel veel overmodulatie en je kan je opname niet tegelijkertijd monitoren.

De beste software is volgens mij Amadeus II. Dit is wel shareware maar is volgens mij zijn prijs meer dan waard. Hiermee kan je het best je opnamevolume regelen en ook heel goed editen. Amadeus II is ook meer dan behoorlijk stabiel.

Bijdrager
    El_Oy

Voor het simpele opname werk zou ik inderdaad de iMic gebruiken…. Maar je moet er niet teveel van verwachten qua direct monitoring etc. daar is het gewoon NIET voor gemaakt…

Qua software zou ik zeggen: Spark ME
    Gratis licentie na het achterlaten van je e-mail adres en beter nog GEEN spam! :lol:

http://www.macupdate.com/info.php/id/10925

Bijdrager
    maestromusis

Spark ME crashte bij mij veel te regelmatig terwijl Amadeus II heel stabiel is. Bovendien: in Amadeus II kan ik wel zorgen dat ik monitoring krijg via de iMic.

Bijdrager
    Ruben
    ”maestromusis”

…een toestel van Edirol met optische ingang waardoor er geen volumeregeling moet zijn. Er zou niets mogen overmoduleren. Mijn ervaringen zijn anders: ik kreeg de ene digitale klik na de andere, gewoon niet te genieten.

Ik heb dan de analoge versie van de Edirol en ik moet zeggen dat mijn ervaringen hiermee juist heel goed zijn. Sterker nog, de geluidskwaliteit bij het afspelen (het is “in” EN “uit” op dat ding) is zelfs beter dan de ingebakken audio uitgang van mijn Mac. Als ik een beetje aan het mixen ben met Traktor DJ gebruik ik ook ALTIJD de Edirol om die echt hele goede kwaliteit geeft. Maar ook voor het opnemen heb ik nog nooit iets aan volume-regeling hoeven doen als ik het op te nemen apparaat gewoon aansloot via de uitgang die je normaal gebruikt om het apparaat aan een versterker te hangen.

Bijdrager
    El_Oy

Dat Spark ME bij jou crashed zal meer een probleem met jouw mac zijn dan het programma….. :(

Uiteraard kun je in Amadeus monitoren… Maar niet “direct monitoring” :sealed:

Apparaatjes als de Edirol, of M-Audio waar mijn voorkeur meer naar uitgaat. Zijn uiteraard een stuk beter voor opnames en bieden vaak WEL “direct monitoring”.

Mzzl,

El_Oy

Bijdrager
    KR1275
    ”engel”

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om een cassettebandje (de oudjes onder ons kennen die dingen nog wel :) ) in de computer op te slaan? Heb een onvervangbare tape die ik eigenlijk op cd zou willen veilig stellen.

Ik heb nog een Pioneer PDR-555RW huiskamer cd-recorder. Die kun je gewoon aansluiten op je cassettedeck en dan net als bij een cassette-opname overnemen. Je hebt dan tevens de beste kwaliteit wat betreft A/D-omzetting. In audio-apparatuur is daar meer aandacht aan besteed. Ik heb een Sony TC-K950ES cassettedeck. Een CDR voor deze speler kost rond de 3,50 euro (zijn speciale voor huiskamerdecks, zogenaamde ‘consumer’ disk). Dus als je er niet uitkomt, wil ik wel een kopie voor je maken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.