15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    bartvd

carriere switch?

hallo,

Ik weet niet zo goed in welk forum je zoiets kan zetten. Deze lijkt mij het meest logisch.
    Ik werk in de zorg , maar probeer al jaren als hobby creatief ( foto, 3d , illustrator )te zijn op de mac.
    er zitten op dit forum vast veel mensen die werken in de grafische industrie. Ik ben heel benieuwd of ik van mijn hobby werk mijn (voor een deel) beroep kan maken.
    Het werk dat ik nu doe vind ik ook leuk, ik ben al 41, maar ben toch nieuwsgierig of ik mijn hobby op een iets hoger pitje moet zetten of lekker zo laten:)
    Dit is mijn site
    http://www.stezmedia.nl

bedankt
    Bart

Bijdrager
    stavos

Met je foto’s is in ieder geval niets mis. Er zitten hele mooie platen tussen!

Bijdrager
    hatolex

Volgens mij moet je lekker werkzaam blijven in de zorg.

Naar mijn bescheiden mening voeg je niet veel toe aan de grafische wereld, hoewel je werk er best wel aardig/goed uitziet.

Bijdrager
    MichMich

Je site ziet er prima en verzorgd uit. Ik zou zeggen waag de sprong!

Bijdrager
    poing

Je stukje gelezen en er is er maar 1 die antwoord kan geven op deze vraag en dat ben jij zelf.

succes en een fijne dag.

Bijdrager
    musicmaker

Aan je werk te zien kun je best redelijk met photoshop overweg en sommige platen zien er goed uit. Het meest voor de hand liggend is om via contacten wat ervaring binnen de branche op te doen en zo eens kijken of het wat voor je is. Bedenk dat een leuke hobby als dagelijks werk wel eens tegen kan vallen.

Bijdrager
    Flesh

Je 3D werken zien er goed uit! Ik zou het proberen, nu kan het nog en je kan er alleen maar spijt van krijgen als je het niet doet.

Bijdrager
    Afroman

Naar mijn bescheiden mening voeg je niet veel toe aan de grafische wereld, hoewel je werk er best wel aardig/goed uitziet.

WTF?

——

Ik zou het ook proberen. Je hebt verstand van de grafische vormgeving (Photoshop, illustrator, 3D), en je werk op je site ziet er verdomd goed uit. NEt als je site. De kwaliteiten heb je in ieder geval in huis!

Bijdrager
    MadSven
    hatolex op 08 augustus 2011

Volgens mij moet je lekker werkzaam blijven in de zorg.

Wat is dit nu weer voor een rotopmerking…?!? Ik heb er respect voor dat iemand in deze fase in zijn leven een sprong wil wagen naar een ander beroep. Bovendien denk ik dat iedereen van waarde kan zijn voor een werkgever… en dat is het belangrijkste. Gewoon de stap maken!

Bijdrager
    nookie

Hetgene wat ik zie, ziet er erg professioneel uit, zowel de foto’s als de 3D uitingen. Je bent in ieder geval geen prutser. Wat hatolex zegt is wel erg kort door de bocht, maar hij nuanceert het enigzins met zijn laatste woorden achter de komma. De grafische industrie is altijd op zoek naar mensen (talenten). Maak naast de online portfolio ook een mooie offline portfolio, in de zin van een map. Online is dan wel 2011, maar een map laten zien met werk, werkt ook in je voordeel. Zoek naar advertenties, stuur desnoods open vacatures met een link naar je online portfolio, neem contact op met bureau’s, leg je verhaal uit, laat zien wat je kan en neem eens een kijkje op de site van bijvoorbeeld het mediacollege (http://www.ma-web.nl/). Kortom, probeer erachter te komen wat de mogelijkheden zijn. Aan je werk te zien, is dat in ieder geval al prima in orde en zou ik zeker het één en ander uitzoeken voor een eventuele carrièreswitch.

Succes en laat het ons maar weten wat de uitkomst is.

Moderator
    Mac Daddy

Bij de fotografie vraag ik mij af hoeveel echte fotografie is en hoeveel Photoshop? Welke kant wil je op? Fotografie of grafisch?

Het 3D werk is zeer veelzijdig, maar vraag mij wel af wat jij eraan hebt gedaan. 3D heeft verschillende facetten namelijk. Modeling, belichting, texturing. Heb je bij al deze dingen alles zelf gedaan? Dan is dat mooi en ben je lekker veelzijdig. Mocht je bij een enkel ding alleen de texturing hebben gedaan, of de modeling? Zet dat er dan eventueel bij.

Van je Aleve doosjes was ik in ieder geval van onder de indruk. Ze zouden het zelf zo nooit willen zien, maar die oneffenheden maken het net iets echter.:wink:

Geblokkeerd
    Anoniem

Je moet ook niet vergeten dat ook al zien de platen er goed uit, dat dat niet altijd betekent dat de technische kant van het verhaal óók gelijk goed zit. Er zijn héél veel mensen die onwijs leuk kunnen Photoshoppen of 3D-modeling’en (om het maar even oneerbiedig te zeggen), maar zodra het aankomt op professioneel werk áfleveren, compleet de boot mis slaan. Niet dat ik wil zeggen dat je dat niet onder de knie hebt, dat kunnen we zo natuurlijk niet zien:) Maar het is wel een belangrijk onderdeel van het vak die een hoop mensen over het hoofd zien… zélfs mensen die al lang “professioneel” bezig (denken te) zijn in het vak. Je wilt niet weten hoeveel fotografen en 3D artists we hier over de vloer krijgen die hun werk proberen te slijten, maar die qua professionele beeldbewerking en technische kennis gewoon zwaar te kort schieten. Dat zijn echt mensen die, heel crû gezegd, gewoon leuke plaatjes maken, maar niet in het vak thuis horen.

Mijn persoonlijke mening, ook als ik kijk naar fotografen om me heen (zit zelf ondertussen 12 jaar in de grafische industrie), is hetzelfde als Hatolex: je beelden zien er ok uit, maar niet speciaal of kwalitatief genoeg dat ik denk dat je daarmee een boterham kunt verdienen in een redelijk verzadigde markt die toch ook een beetje krap is dankzij de “crisis” van een tijdje terug. Er is nog niet écht heel veel werk te vinden op ’t moment.

Wil natuurlijk niet zeggen dat je je beelden zélf niet kan proberen te slijten!:)

p.s.: ik zie nu pas dat er een aantal mensen zijn die Hatolex z’n mening te bot en blijkbaar oneerlijk vinden. Ik denk dat het beter is dat iemand je eerlijk en direct vertelt waar je op dit moment staat met je werk, dan dat er suikerspinnen om worden gedraaid om je niet op je tenen te trappen. Niets vervelender dan te horen krijgen dat je “gewoon de sprong moet wagen”, om er naderhand hardhandig achter te moeten komen dat mensen en bedrijven in de betreffende industrie alsnóg vinden dat je eigenlijk professioneel gezien niet heel veel toe te voegen hebt. Het klinkt wat bot en lullig misschien, en als je de sprong wilt wagen moet je dat gewoon doen natuurlijk… maar liever een duidelijk en eerlijk antwoord waar je iets mee kunt dan een zoetsappig verhaal wat achteraf gezien misschien niet waar blijkt te zijn:)

Inactief
    Anoniem

@Hatolex:Het lijkt me wel zo aardig voor Bart om je commentaar constructief en met voorbeelden toe te lichten. Dan heeft hij er tenminste wat aan. :thumbsup:

Bijdrager
    bartvd

Bedankt voor de vele reacties en tips. top.
    Blij dat iedereen een eerlijke mening geeft. zowel positief als minder positief.

@MacDaddy
    . Ik doe alles met het 3d werk zelf. modellen, texturing, rendering.
    @joram: kun je misschien wat voorbeelden geven waar de 3ders tegen aanlopen bij jullie wat maakt dat ze te kort schieten. Ik zal vast ook een hoop missen.
    het gaat erbij mij om dat het plaatje er leuk/goed uitziet. maargoed, ik doe t ook alleen voor mezelf. (paar uitzonderingen daargelaten.)

Bijdrager
    Jack4ya

Je kan wel degelijk de sprong wagen. Waarom? Mocht het onverhoopt toch niet lukken, je kan terug vallen in een sector waar áltijd mensen nodig zijn. Die plus heb je simpelweg achter je.

Waarom kijken of je er niet bij kan freelancen? Deels zorg en een deel freelance?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.