9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Alexander Henket

carOS support

Ik zat wat bij te lezen over Android O en andere auto OS-sen. Ik vroeg me ineens af hoe lang zo’n OS nog updates krijgt. Ieder ander apparaat krijgt max een jaar of 6 updates maar is daarna end-of-life. Dat lijkt mij onbestaanbaar bij een auto. Iemand die daar iets van weet?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat lijkt onbestaanbaar, maar is toch echt de praktijk.

Je navigatiesysteem die je ooit voor heel veel geld bij je auto kocht, is vaak na een paar jaar ook redelijk waardeloos.

Bijdrager
    Targaryen

Bij onze wagen werken updates met een sd-kaartje. Je kunt gewoon updates kopen bij de dealer. Het systeem zelf hoef je dus niet te vervangen. Enkel de kaarten. Het systeem zelf blijft zo up-to-date en kost ook geen honderden euro’s om te updaten.

Bijdrager
    madcat

Zelfde hier, ik heb een volvo die gratis kaart updates en os updates utbrengt, zelfs met een download app voor de mac
    autos vanaf 2013 kunnen zelf worden geupdate via een usb stick, het model van 2010 moet wel via de dealer.

Het is denk ik wat van vroeger dat je 500 euro voor kaart updates moest betalen.

Bijdrager
    KarelWillem

…Het is denk ik wat van vroeger…

Daar gaat dit topic ook precies over.

Ik heb een auto uit 2001. Had daar een navigatie-systeem o.i.d. ingezeten, dan kon je er 100% zeker van zijn dat zoiets niet echt meer bruikbaar was. Bij een enkel of dubbel-DIN systeem is dat geen grote ramp. Schuif eruit, schuif erin, en je kunt weer een paar jaar vooruit.

Maar met die prachtige systemen die we nu in veel auto’s vinden, ga je echt wel heel erg afhankelijk worden van updates. Zelf even een nieuwe unit plaatsen is namelijk meestal niet meer mogelijk.

Anoniem

Groot gelijk, dit wordt een gigantisch probleem in de toekomst. Ik verwacht niet dat ze meer dan 5 jaar support gaan geven op de ‘ smart ‘ dingen van je auto. Zo is het ook met al die smart tv’s afgelopen.

Zelfs de duurste en hoogste series van Samsung en Sony zijn na 3 jaar prut. Bij sommige werkt zelfs Skype of Youtube niet meer omdat die niet zijn geupdate

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja, autoradiootjes zijn een ramp tegenwoordig. Terwiijl het zo makkelijk had kunnen zijn.
    Zie mijn klaagzang op http://aartjan.nl/blog/autoradio-dab-apple-carplay/

Bijdrager
    KarelWillem

DAB+ op je radio? Waarom?

Je hebt een iPhone (of vul elk ander merk smartphone in).
    Je hebt data door de hele EU.
    Je hebt dus digitale radio tot duizenden kilometers in de omtrek overal bij je.

Ik heb al een dik jaar helemaal geen bruikbare radio meer in de auto. De antenne is vervangen door een sprietje van een paar centimeter die niets meer opvangt, omdat de radio gewoon door de Oneplus wordt ontvangen.

Bijdrager
    Alexander Henket

Is allemaal wel een dingetje. Als je alleen oude kaarten hebt, is dat “lastig”. Als je infotainmentsysteem wordt gehackt en een hacker zet iedere keer dat je wegrijdt automatisch dezelfde cd van Bert en Ernie op, is dat “bloedirritant”. Als je van daaruit ook naar de core gaat en een lekkere ruk aan het stuur geeft waardoor je in het kanaal rijdt, is dat “levensgevaarlijk”. Als je systeem niet wordt bijgewerkt, is dat wel je toekomst. Dus toch maar je auto naar de schroothoop als je carOS niet meer wordt bijgewerkt dan?
    Doe mij dan maar een dumb car in plaats van een smart car

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.