30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    JJmac

Problemen met afdruk vanuit Safari en Firefox

Print elke week een een Agenda uit van CarenZorgt, in Safari krijg ik het wel op 1 pagina maar de zwart gedrukte tekst is nauwelijks leesbaar.

In Firefox is de tekst prima alleen krijg ik het dan niet op 1 pagina.

Iemand een idee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Night. Reden: Titel verhelderd
    Sleutelbeheerder
    Night

Zijn de letters te klein in Safari? Want dan zul je hetzelfde probleem in Firefox gaan krijgen als je daar een verkleiningspercentage in het printmenu toe past. Of is er in Safari iets anders aan de hand met de print?

Bijdrager
    tarun

Heb je die knop [PRINT] al geprobeerd?

Bijdrager
    sedikit

Ik had gisteren ± hetzelfde probleem. Alleen wilde ik de pagina, via afdrukken in de menubalk van Firefox, als .pdf bewaren. Dat bestand bleek ook een onzichtbare tekst te bevatten:

Het zal ongetwijfeld te maken hebben, zoals Night zegt, met de lettergroote van Safari (bij mij Firefox).

Omdat de konsekwentie dan vermoedelijk zal zijn dat het veranderen van de lettergrootte voor dit ene geval door zal gaan werken op alle pagina’s, heb ik (voor dit ene geval ) 2 manieren gevonden om die pagina toch leesbaar op te slaan/af te drukken:

-alles met copy/paste op een tekstformulier plaatsen. Nogal bewerkelijk als er ook afbeeldingen bij zitten

-gebruik maken van de mogelijheid op de site een schermafbeelding maken (rechtermuisknop op de homebalk van de site plaatsen). Volgens mij het handigst:

Je krijgt dan een .png-bestand.  Ziet er nu in Voorvertoning wèl leesbaar uit, maar is inderdaad ook te klein. Maar dat kun je vergroten in Voorvertoning /afdrukvenster:

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door sedikit.
    Bijdrager
    tarun

Vreemd. Bij mij werkt het afdrukken prima. Misschien een instelling bij de printer die verkeerd staat? Dit zijn mijn instellingen:

Bijdrager
    sedikit

tarun, die instellingen zijn volgens mij normaal, ook bij mij. Maar het gaat erom, wat en hoe het bestand “ingevoerd” wordt in het afdrukvenster. Dat bestand is kennelijk bij de TS te klein/te groot. Dat gebeurt wel eens vaker bij sommige sites.  Volgens mij is de enige manier òf de lettergrootte aanpassen op je browser, òf de twee manieren zoals ik boven beschreef (er zullen wel meer manieren zijn).

In het geval van een screenshot (zie boven) , kun je de grootte in het afdrukvenster van Voorvertoning in dat geval aanpassen:

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door sedikit.
    Bijdrager
    JJmac

Had het zelf ook al geprobeerd via de voorvertoning, helaas zelfde beeld. In Safari kan ik het zo verkleinen dat alles op 1 pagina past. Ook dit heeft geen negatieve afdruk als bij 2 pagina’s. De zwarte tekst is slecht leesbaar en in Firefox hoef ik het contrast niet aan te zetten anders wordt het te zwaar vet gedrukt, maar hier kan ik het niet op 1 pagina krijgen. Bij het aan passen wordt het wel kleiner maar dan wel op 2 pagina’s.
    Dit is trouwens op 3 verschillende iMac het geval. De Printer is van Xerox laser printer.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik zie ook geen probleem in CarenZorgt in Safari, en dan de agenda printen in één pagina. Ik moet dan verkleinen naar ong. 75%, om het op 1 pagina te krijgen. Maar alles komt er dan netjes op.

Gebruik je bepaalde extensies op alle Mac’s?

Bijdrager
    sedikit

Jammer. Volgens mij rest er dan nog  voorlopig, één methode (er zijn zeker meerdere methodes) , zoals ik boven beschreef:

-de tekst van de site copy/paste in teksteditor, en dan screenshots maken van de eventuele afbeeldingen, en die dan op de juiste plek in het teksteditor-formulier afdrukken. Het is alleen veel werk…..

Is er nou echt niemand anders die de definitieve, betere oplossing weet?………

Bijdrager
    sedikit

<p class=”cite”>GoeieDag op 21 september 2020 om 12:37</p>
    Ik zie ook geen probleem in CarenZorgt in Safari, en dan de agenda printen in één pagina. Ik moet dan verkleinen naar ong. 75%, om het op 1 pagina te krijgen. Maar alles komt er dan netjes op.

Gebruik je bepaalde extensies op alle Mac’s?

Ik heb die site ook even geprobeerd af te drukken. Het openingsvenster, Agenda kon ik niet vinden. ook bij mij op Firefox geen probleem.

Bijdrager
    JJmac

<p style=”text-align: left;”>Maw net een nieuwe iMac 27 van 2020 en is up to date en geen extensies geïnstalleerd. Inderdaad het met Safari wel lukt om het te verkleinen op 1 pagina. Alleen de tekst is zeer onduidelijk ook al staat het op contrast aan. Is al vreemd dat deze knop op de website staat trouwens. In Firefox is de tekst wel goed maar krijg ik het niet op 1 pagina.</p>

Bijdrager
    JJmac

En ik bedoel dan ook geprint op papier.

Bijdrager
    tarun

Als ik op 70% afdruk past het op 1 pagina.

Bijdrager
    JJmac

<p class=”cite”>tarun op 21 september 2020 om 13:45</p>

Klopt in Safari neem ik aan.  Maar hoe duidelijk is de tekst???

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>JJmac op 21 september 2020 om 14:12</p>

<p class=”cite”>tarun op 21 september 2020 om 13:45</p>

Klopt in Safari neem ik aan.  Maar hoe duidelijk is de tekst???

Scherp:

Bijdrager
    JJmac

Wij krijgen het niet voor elkaar op 3 iMacs met Safari en ook Brave. Zou het dan aan de printer liggen? Hoe wel Firefox wel goed is.

Bijdrager
    sedikit

Ik kan er niet tegen 😀… Als laatste mogelijkheid, in Firefox. Probeer eens wat te “rommelen” met Firefox/Voorkeuren/Taal en Vormgeving/Lettertypen en kleuren/Geavanceerd:

Bijdrager
    JJmac

Ga er vanavond mee aan de slag. Zal ook even een foto plaatsen

Bijdrager
    JJmac

Zie de verschillen, de linker is gemaakt in Firefox en de rechter in Safari.

In de linker zie je de tekst duidelijk maar geen rode achtergrond rechts. Safari heeft dat dan weer wel alleen is de tekst niet duidelijk.

Ook net gekeken met materiaal blokkering aan en uit, geen verschil.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door JJmac.
    Bijdrager
    tarun

De foto is heel onscherp. Kan je schermafbeeldingen (cmd-shift-4) maken en die plaatsen?

Bijdrager
    JJmac

Sleutelbeheerder
    Night

Misschien moet je de optie ‘Achtergrond afdrukken’ even uitvinken in Safari.

Bijdrager
    JJmac

Helaas geen verbetering, nog geprobeerd via voorvertoningen, de gele en rode waren ook gewoon zichtbaar als ik het achtergrond uitschakel.

Bijdrager
    tarun

Safari gebruikt de CSS van de website. Firefox niet. De afdruk van Safari is wel scherp. Maar de kleuren zijn echt zacht en daardoor moeilijker leesbaar.

Vraag: waarom wil je deze agenda afdrukken? (Wij gebruiken hem alleen online.)

Bijdrager
    JJmac

Is voor iemand anders die geen computer of iets dergelijks heeft.

Bijdrager
    GoeieDag

Dit is toch precies zoals de website eruit ziet (in Safari)?!

Ook daar is de datum, en het zwart dun en subtiel. Dus je krijgt precies de print van hoe je het ziet.

Ik vraag me nu af: wat is het probleem? Er is iig géén printprobleem.

Bijdrager
    JJmac

Er is zeker een print probleem, de tekst is zo licht dat het nauwelijks leesbaar is. In Safari is het duidelijk leesbaar behalve als je het gaat printen. In Firefox is het wel duidelijk of beter gezegd normaal afgedrukt. En dat vind ik raar.

Bijdrager
    tarun

Vraag het aan de ontwikkelaars: [email protected]

Bijdrager
    Antwoordapparaat

JJmac op 23 september 2020 om 20:31
    Er is zeker een print probleem

Nee hoor, je wil niet begrijpen wat er eerder wordt gezegd omdat het niet in je straatje past. Safari drukt af zoals het hoort en ik kan het ook prima lezen trouwens (dat de letters te licht zijn ligt aan de website, zie @tarun en @GoeieDag). Firefox doet maar wat en in dit geval is dat toevallig duidelijker, maar niet zoals het bedoeld is. Er is dus geen probleem! Gebruik Firefox, print in zwart-wit of vraag de website de kleuren aan te passen.

Bijdrager
    MrBelloNLD

chrome?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.