10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    raymin

Carbon Copy Kloner en FileVault

Ik gebruik CarbonCopy Cloner voor wekelijke backups (naast de normale TM) op een externe hdd.

Ik heb CCC zo ingesteld dat bij het aansluiten van de externe hdd, CCC een backup maakt als dit langer dan 5 dagen geleden is. Omdat ik de externe hdd veel mee heb onderweg zijn ook de backups beveiligd met FileVault. (meerdere partities op de externe hdd voor meerdere Mac’s)

Ik vraag me af of het volgende veilig is;

Zodra ik de externe hdd aansluit vraagt OS X uiteraard om het FileVault wachtwoord van de partitie. Kan ik deze dan veilig opnemen in de
    sleutelhanger? Omdat het meerdere partities zijn voor diverse Mac’s moet ik nu drie keer een FileVault wachtwoord invullen. (of weigeren als ik het volume niet nodig heb, hoe dan ook is er een actie van de gebruiker nodig)

Stel de externe hdd wordt gestolen, dan is het FileVault wachtwoord natuurlijk ook opgenomen in de backup die daar op staat. Echter heb je die in eerste instantie wel nodig om het OS X op het volume te ontgrendelen.

Maak ik nu een denkfout, of kan dit veilig?

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom denk je dat je een denkfout maakt?

Bijdrager
    raymin

Dat weet ik niet precies, het lijkt even raar om een wachtwoord voor een volume van een externe hdd op dit zelfde volume op te slaan in de sleutelhanger, aangezien deze zelf ook op de backup staat.

Het lijkt mij dat de partitie versleuteld is, totdat je een keer het FileVault wachtwoord opgeeft. (wat dan dus automatisch gebeurd zodra je deze aan het OS X hangt die je ook op de backup hebt staan)

Bijdrager
    GoeieDag

Ik volg je niet. Het ww staat op het systeem wat ge-boot is, en als je er dan een ander volume mee verbind, geeft ie het juiste ww. Dus van die externe HD staat het ww in het OS van de interne HD, en niet apart op externe HD, naast de encryptie of zo.

Bijdrager
    raymin

;-) Ik volg mezelf ook niet helemaal, ik zal het proberen duidelijker te vermelden.

Ik heb een iMac met FileVault. Hiervan maak ik een Backup op een externe hdd met CCC, de backup is inclusief de FileVault versleuteling.

Zodra ik de externe hdd aansluit, vraagt OS X om het wachtwoord van de versleutelde partitie. Deze “vraag” wil ik in de sleutelhanger zetten, zodat de backup automatisch begint zodra ik de hdd aansluit. (en dus niet nog het FileVault ww moet invullen)

Dus kun je alleen bij de inhoud van de externe hdd als je deze aansluit op mij eigen iMac waarop ik reeds ben ingelogd toch?

Bijdrager
    GoeieDag

Ja!
    Probeer maar eens die HD aan te sluiten op een andere Mac, dan zie je dat je er niet zomaar inkomt.

Bijdrager
    raymin

Ik heb het wachtwoord in de sleutelhanger opgeslagen. Zodra ik nu de externe hdd aansluit, worden de twee partities niet gemound.

Enig idee waarom niet?

De partitie die niet versleuteld is mount wel, de twee versleutelde niet, ik krijg nu natuurlijk niet meer de vraag voor het wachtwoord. Ik heb het wachtwoord uit de sleutelhanger verwijderd, maar mount toch niet.

Bijdrager
    raymin

Het enige wat werkt is de beveiliging opheffen in schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt in Schijfhulpprogramma die partities laten mounten (‘Activeer’).

Bijdrager
    raymin

Ik zag het net, iets te voorbarig wezen posten:-?

Ik dacht dat ik de versleuteling daarmee volledig had opgeheven.

Bedankt voor je reacties;-)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.