18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Carbon Copy Cloner netwerk

IK gebruik, tot volle tevredenheid CCC 5.1.23.

Staat op mijn iMac en maakt een Bootable backup op een externe HD.

Nu wil ik dat ook van mijn Macbook doen die in mijn homenetwerk hangt.

Kan dat met de CCC die op mijn iMac staat?

Of moet dat met een eigen CCC op de Macbook?

Of is er een netwerkversie van CCC?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Kan dat met de CCC die op mijn iMac staat? -> Nee Misschien

Of moet dat met een eigen CCC op de Macbook? -> Ja Zie volgende post

Of is er een netwerkversie van CCC? -> Nee

Je kunt één licentie wel op meerdere Macs van jezelf installeren, dat is het probleem niet.

Bijdrager
    OMT-fan

Helder!!!…. Dank!

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Althans… Iets te snel: ik bedenk nu dat als de schijf van je Macbook gedeeld is in het netwerk dat dit wel zou kunnen. Op de CCC op je iMac kun je die dan kiezen als Source. Handig is het niet denk ik vanwege mogelijk dubbel netwerkverkeer, ik zou CCC gewoon op de Macbook zelf zetten en z’n eigen clone laten maken.

Bijdrager
    OMT-fan

Om het eenvoudig te houden ga ik dat maar doen, eigen CCC op de macbook

Sleutelbeheerder
    Night

Antwoordapparaat op 25 november 2020 om 14:04

Althans… Iets te snel: ik bedenk nu dat als de schijf van je Macbook gedeeld is in het netwerk dat dit wel zou kunnen. Op de CCC op je iMac kun je die dan kiezen als Source. Handig is het niet denk ik vanwege mogelijk dubbel netwerkverkeer, ik zou CCC gewoon op de Macbook zelf zetten en z’n eigen clone laten maken.

Zo had ik het ook gedaan. CCC op laptop en backup maken naar een gedeelde disk. Wel als .img, zodat de zaken goed gescheiden blijven. Grappige is dat dit zelfs werkt als de macOS versie van de laptop nieuwer is als dat van de host. Zou leuk zijn als dit ook met TimeMachine werkte, maar dat is me niet gelukt.

Bijdrager
    OMT-fan

Wanneer ik een eerste bootable backup maak staat de gehele schijf van de macbook op de externe schijf.

Als ik nu van de macbook bestanden afhaal en daarna een bootable maak, blijven dan wel de (van de macbook verwijderde) bestanden op de externe schijf staan?

Dus hij backuped dan de gewijzigde bestanden en vult aan met nieuwe files, maar laat de “oude” staan op de externe schijf?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Kijk eens naar de ‘safety net’ feature van CCC, die doet wat jij bedoelt. Net als bij Time Machine groeit de backup dan wel in de loop van de tijd, en op zeker moment past het niet meer. Ik gebruik deze feature zelf nooit, wat ik weggooi doe ik bewust en wil ik ook niet in een backup hebben.

Bijdrager
    OMT-fan

Mijn bootable schijf is 5Tb en het verwijderen van bestanden op de Macbook is omdat die maar een SSD van 256Gb heeft

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat begrijp ik, maar ik zou het zeker niet aanraden als strategie om die reden. Het heet niet voor niets ‘safety net’, een laatste vangnet als je per ongeluk iets verwijderd hebt. Jij gaat het nu op een andere manier gebruiken, je verwijdert bestanden op je MacBook die je wel wil bewaren en wil deze feature daarvoor gebruiken. Vroeg of laat geeft dit ongelukken, je hebt immers geen backup van die bestanden! Iets wat nog maar op 1 plek staat is geen backup..

Als je MacBook ruimte te krap wordt kun je beter een externe schijf (SSD) erbij gebruiken. De CCC backup maak je dan van beide schijven, intern en extern. Zo krijg je wel een stempel ‘goed bezig’ ☺️.

Bijdrager
    OMT-fan

Je hebt gelijk, ik ga een externe 2Tb aan de macbook hangen (heb ik nog liggen) waar ik de grote bestanden naar kopieer, en dan neemt CCC deze mee in de backup maken. Dan heb ik dus ruimte op de macbook, grote bestanden op de externe schijf en een backup op de CCC schijf.

right?

De macbook maakt ook al een Timemachine kopie/backup voor alle zekerheid

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Right! Dat is een stuk veiliger. Dat worden dan 2 ‘tasks’ in CCC (1 per schijf). Nóg een backup met TM: helemaal goed bezig.

Bijdrager
    OMT-fan

Bedankt voor de uitleg!

Bijdrager
    OMT-fan

Kan ik voor de CCC backup van de Macbook dezelfde externe HD gebruiken als waar ik de kopieën van de Macbook opzet?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Jazeker. Het worden losstaande bestanden die backups (‘.sparsebundle’ disk images). Oók als je ‘iMac‘ en ‘MacBook’ bedoelt trouwens 😉.

Bijdrager
    OMT-fan

👍👍

Sleutelbeheerder
    Night

Antwoordapparaat op 26 november 2020 om 08:54

Kijk eens naar de ‘safety net’ feature van CCC, die doet wat jij bedoelt. Net als bij Time Machine groeit de backup dan wel in de loop van de tijd, en op zeker moment past het niet meer. Ik gebruik deze feature zelf nooit, wat ik weggooi doe ik bewust en wil ik ook niet in een backup hebben.

Je kan in CCC aangeven hoeveel schijfruimte je wil vrijhouden. De oudste versies van bestanden worden dan – net als bij TimeMachine – als eerste weggegooid.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ik zie het, thanks! Nooit gebruikt dus ook nooit bewust gezien.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.