11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

Carbon Copy Cloner: Oudere bestanden bewaren?

Ik gebruik CCC als extra backup van de 2Tb Fusiondrive in mijn iMac.

Nu is de Fusion bijna vol, kan ik nu, nadat ik een bootable backup op een externe 5Tb hdd heb gezet, een deel van de bestanden van de Fusion verwijderen?

Belangrijk is dan natuurlijk, blijven de verwijderde bestanden dan wel op de bootable backupschijf staan?

Ook als ik later deze maand opnieuw een backup van de Fusion maak?

Sleutelbeheerder
    Night

Dat kan. Er zijn twee mogelijkheden:

1. De Safey Net optie gebruiken. Let echter op: Als de backup drive ook vol dreigt te raken worden oudere bestanden uit het Safety Net verwijderd teneinde ruimte te maken voor recentere bestanden. (zie ook hier).
    2. Wil je dat voorkomen, dan kun je ook nog kiezen voor Don’t delete anything. Hierbij worden alle oudere en gewijzigde versie van bestanden bewaard. Het nadeel is dat je backup disk erg snel vol zal raken. Vooral binnen macOS worden logs en voorkeuren telkens opnieuw aangemaakt. Misschien klein, maar duizenden van die bestanden zijn samen ook heel groot.

Let op dat je eigenlijk misbruik wil gaan maken van je backup. Het is geen opslagplaats voor bestanden waar je eigenlijk geen plaats voor hebt. Zorg in dit geval liever voor een flinke extra externe disk (die je uiteraard ook mee kan backuppen). Want je hebt in dit scenario nog maar 1 plaats waar de bestanden staan. Raakt de backup disk ooit defect, hebt je helemaal niets meer.

Bijdrager
    OMT-fan

Ik kan wel Don’t delete anything aanzetten denk ik gezien het feit dat ik een 5Tb schijf als bootable schijf heb aangesloten. Lijkt me toch ruimte zat (voorlopig).

Heb de 5Tb geformatteerd als APFS.

Schijf EHBO op de Fusiondrive gedraaid, geen problemen.

Maar kan de CCC niet starten, krijg deze melding (SuperMac is mijn Fusiondrive):

Sleutelbeheerder
    Night

Welke versie van macOS heb je? Catalina of iets anders?
    Verder zou ik je backup disk niet als APFS maar als HFS+ (journaled) formatteren.

Voor wat betreft de lees/schrijffouten: Herstart je Mac eens en kijk of de problemen blijven bestaan.

(https://bombich.com/kb/ccc4/disk-center)

Bijdrager
    OMT-fan

Voor Catlina is APFS vereist geeft CCC aan.

Sleutelbeheerder
    Night

Aha weer wat geleerd.

Bijdrager
    OMT-fan

De Apple Hardwaretest geeft “geen problemen” aan en ook de EHBO vindt niets geks.

Toch geeft de Fusiondrive kennelijk problemen in CCC.

Zou de interne Fusiondrive wellicht de reden tot problemen zijn?

Bij het opstarten in de veilige modus blijft bij deze pag. de Mac eindeloos een draaiend cirkeltje geven:

Sleutelbeheerder
    Night

Welke versie van CCC gebruik je?

Bijdrager
    OMT-fan

Meest recente versie 5.1.16

Sleutelbeheerder
    Night

Al eens eenvoudig herstart? Of herstart in Safe Mode, ingelogd en daarna nogmaals ‘normaal’ herstart?

Bijdrager
    OMT-fan

OPGELOST (waarschijnlijk)

CCC gaf bij het backuppen een leesfout aan op de iMac thuismap.

Het bestandje weggeggooid, Catalina opnieuw geinstalleerd, extra 5Tb aan de iMac gehangen en daarop een nieuwe CCC bootable gezet.

Op een andere schijf een extra kopie gemaakt van de bestanden die ik van de iMac heb verwijderd.

Nu weer 50% vrij op de iMac, voldoende ruimte voor de CCC backup (5Tb) en een extra kopie van de verwijderde bestanden van de i/mac.

Dit alles naast de gebruikelijke TimeMachine kopie.

Een heel gedoe maar voorlopig weer “uit de brand”.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.