11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    davedive

capturen van videocamera op externe FW-hdd via FW-hub/mini

Hallo,

Kan men met een Firewirehub zonder probleem video capturen van een videocamera naar een externe FW-schijf indien je mac maar over 1 Firewirepoort beschikt?

Vb. : Mac mini = 1x Firewire naar FirewireHUB (bv. 3-poorts FW800 hub van Belkin) 2 andere poorten zijn voor
    – iLink (sony camera)
    – firewire harde schijf (LaCie Bigdisk FW400 & FW800) + doorgeluste firewirescanner die hier niks ter zake doet.

Kan men in Final Cut Express HD op de mini vanaf de camera via hub naar harde schijf Digital Video (dv) capturen zonder dropped frames??

Bedankt
    Davedive

Bijdrager
    Xanadu

Volgens mij krijg je daar problemen mee. Een DV camera gebruikt wel een FW-400 kabel, maar schakeld de boel mooi terug naar een soort FW-100 (is namelijk snel zat voor DV materiaal). Als je op diezelfde chain ook een HD hangt, draait deze ook op FW-100 (of je moet een heel slimme hub hebben), en dat kan wel eens problemen geven in de vorm van dropped frames.

Als je de DV camera en de HD op verschillende poorten zet, heb je dat probleem niet.

Bijdrager
    davedive

Bedankt voor de reactie, maar is er dan niemand die met een mini werkt en video captured naar een externe (fw) schijf?

dank
    davedive

Bijdrager
    h4ns

Waarom ga je met een hub kloten? Je kan de camera toch gewoon op de tweede poort van de Lacie, of anders de scanner plaatsen?

En de scanner en cam gebruik je waarschijnlijk toch niet allebei, dus zou er geen dure hub voor aanschaffen.

Wat is FW-100 trouwens :?

Bijdrager
    davedive

Waarom met een Hub ?

Omdat ik vroeger altijd gelezen heb dat je wat je voorstelt niet kan : je kan je camera niet aan je externe hdd zetten waarnaar je wil capturen naar diezelfde externe hdd. Dit zou natuurlijk kunnen veranderd zijn, en die ‘waarheid’ dateert al van een hele tijd terug.

Heb jij ervaring met zo’n opstelling èn FCE of FCP : en lukt het zonder dropped frames ? Graag je opstelling eens meedelen dan aub.

Het is voor mij wel belangrijk dat het bevestigd wordt, want ofwel wordt het 1060 euro budget (mini zonder hub mèt fce) of 750 euro (upgrade cube mèt 2 fw-poorten). ’t is een beetje tèveel om 1060 euro uit te geven als het niet blijkt te werken hé :sealed:

Bedankt
    Davedive

ps : FW100 = automatische ‘snelheidsaanpassing’ van het protocol (analoog met usb1,1 en usb2 : als je usb2 apparaat aan een usb1 poort hangt is overdracht aan usb1-snelheid). Camcorders met iLink/FW werken typisch op FW100 (je hebt geloof ik ook nog fw200)

Bijdrager
    mvdenberg

He Davedive, met zo’n vraag zit ik eigenlijk ook (wil dit voor iemand uitzoeken). Heb je al eens naar de minimate gekeken? http://www.megamacs.com/minimate/
    Deze externe harddisk (in de stijl van de mac mini) heeft externe firewire en usb poorten. Het lijkt me sterk dat wanneer je op zo’n poort je camera aansluit, dan dit dan niet zou werken… waar heb je anders die extra firewire poorten dan voor?
    Eigenlijk zou je je verhaal eens moeten testen bij een dealer voor dat je e.e.a. koopt.

Moderator
    unSOUND

Waarom neem je anders niet gewoon een USB 2 schijf ? Kun je capturen via de FireWire poort, en schrijven naar de externe schijf zonder hub. De Lace D2 triple-interface heeft naast FireWire ook een USB 2 poort… bevalt het niet kun je altijd nog via een hub gaan proberen…

Bijdrager
    apple freak

Als je dan gaat capturen zet je de lacie op de usb poort en als je klaar ben hang je hem weer terug op de firewire port. Dat lijkt mij de oplossing tenzij je al een externe hardeschijf hebt.

Bijdrager
    davedive

heb ik idd en is FW400 & FW800 (géén usb).

Trouwens, heb ergens gelezen dat een usb-schijf enorm vertraagt als ze bijna vol zit (in tegenstelling tot FW).

Ik wacht nog even af tot 20 september wat Steve Jobs uit zijn mouw schud in Parijs.

Bedankt
    Davedive

Bijdrager
    mvdenberg
    ”davedive”

Trouwens, heb ergens gelezen dat een usb-schijf enorm vertraagt als ze bijna vol zit (in tegenstelling tot FW).

Dit hoeft volgens mij niet specifiek een USB schijf te zijn: volgens mij geldt dit alleen maar voor systeemschijven (waar het OS van opstart).

Bijdrager
    kevkoptel

Hier lukt dat met men powerbook hoor. Is dan nog een schijf die ik zelf in een kastje heb gestoken. Als ik me goed herinner heb ik het een maand of 2 geleden nog eens gedaan. Gewoon doorverbinden die handel. DV camera’s zijn toch maar 25mbps niet?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.