7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    TheFonz

Capture software Ip Cam.

Hallo Heren en Dames,

ik zit met een probleempje.
    Het huis van m’n ouders gaat plat. Op precies dezelfde plek word een nieuw huis gebouwd. Mijn pa kwam op het idee om een Timelapse/Stopmotion video te maken.

vervolgens heb ik een wireless ip cam van Linksys aangeschaft en geconfigureerd. door het ip adres van de cam in te tikken in de browser kan ik te zien wat het ook oog van de cam ziet.

nu komt he probleem:
    ik heb een programma nodig wat elke dag een snapshot van de werkzaamheden neemt (en tijdens het slopen van het huis 1x per uur een snap shot maakt.

na echt een paar uur gezocht te hebben op Mac en windows platformen ben ik eigenlijk niets tegen gekomen wat mij kan helpen.

zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem?

Hartelijk dank!

Bijdrager
    Leander

Heb je wel goed gezocht?
    Kijk eens naar EvoCam, dat kan o.a. met een instelbare interval foto’s nemen en daar een QT-movie van maken, precies wat jij graag wilt.

Bijdrager
    Rickje

Goed gezocht.. slecht gezocht… ik snap ’t niet.

De persoon zoekt gewoon iets en kan het niet vinden, als je dan zijn berichtje leest en zo’n programma kent, wat is dan de moeite om 20 seconden uit te trekken om even een antwoord te plaatsen met de naam van het programma.

Wat IK vind..
    Heb je iets nodig (zoals de topicstarter), zoek dan even met google. Kwartiertje ofzo… vind je niet wat je zoekt, stel dan gewoon even de vraag netjes en duidelijk geformuleerd. Dan verspil je verder geen tijd en iemand die reageert kan er 20 seconden mee kwijt.

Ik als antwoord-gever vind het een fijn gevoel dat ik iemand help, en de vraag-steller is er heel blij mee…
    Maargoed, dit vind ik. Heb ’t al langere tijd dat ik zoiets al wel wil zeggen, want ik word er soms strontziek van dat men zegt: “Bla bla gezocht? bla.. google.. bla bla”. Terwijl antwoord geven soms 2 tellen werk is. Maja

(Ik val niemand aan, het is gewoon in ’t algemeen op dit forum :) )

Bijdrager
    arri

je kunt daarvoor een shell-script gebruiken als je de preciese url van ’t plaatje weet.

bv. save als “getcam.sh” (NB: save als platte txt)
    [code:1:e3e74cc02b]#!/bin/bash
    CAM_URL=$2
    INTERVAL=$1
    mkdir -p cam_images
    while [ 1 ]; do
    NOW=$(date +%m%d%y_%H%M%S)
    curl $CAM_URL > cam_images/$NOW.jpg
    sleep $INTERVAL
    done
    [/code:1:e3e74cc02b]

in de terminal executable maken:
    [code:1:e3e74cc02b]chmod +x getcam.sh[/code:1:e3e74cc02b]

runnen:
    [code:1:e3e74cc02b]./getcam.sh 60 http://www.knmi.nl/webcam/images/ispy.jpg[/code:1:e3e74cc02b]

dit download elke 60 seconden een webcam plaatje van de knmi site,
    en saved het in de folder “cam_images” (wordt door het script aangemaakt)
    met een naam die is opgebouwd als DATUM_TIJD.jpg
    bijv. 031909_004825.jpg
    betekend 03/19/09 00:48:25

zo simpel is het…

Bijdrager
    TheFonz

@ Arri
    Dankuwel!

eeuhm. ik ben een noob op dit gebied.
    zou je me uit kunnen leggen hoe ik zo’n shell script moet gebruiken?

en hoe kan ik iets executable en/of runnen in terminal?

Heel relaxt dat je wilt helpen!
    Top!

Bijdrager
    arri

een stappen plan:

1. het script maken/saven.
    er zijn 2 mogelijkheden:

A. met TextEdit

– paste het script in een leeg TextEdit document
        – Format > Make Plain Text
        – File > Save as… > grabcam.sh (NB: onthoud WAAR je het scrip saved!!!)
        [/list:u:253dbd921b]
        B. met Terminal (nano)

– open terminal
          – type [code:1:253dbd921b]nano grabcam.sh[/code:1:253dbd921b] gevolgd door ENTER
          – paste het script (zie in mn eerdere post)
          – save het script (control+o en dan ENTER) (NB: het script wordt dan bewaart in je HOME)
          – sluit het script (control+x)
          2. Executable maken van het script

– open een Terminal
            – ‘cd’ naar de directory waar het script is bewaart. NIET nodig als je het script in je HOME bewaarde. Maar als je bv. met TextEdit het script op de Desktop bewaarde, doe je in de terminal [code:1:253dbd921b]cd Desktop[/code:1:253dbd921b] (gevolgd door ENTER)
            – type [code:1:253dbd921b]chmod +x grabcam.sh[/code:1:253dbd921b] (gevolgd door enter)
            3. het script ‘executen’

– nog steeds in de Terminal, type [code:1:253dbd921b]./getcam.sh 60 http://www.knmi.nl/webcam/images/ispy.jpg[/code:1:253dbd921b] (gevold door enter). waar je 60 vervangt door de interval die je wilt, en de url door de url naar jouw webcam..

en evt. je jezelf een beetje verdiepen in bash-scripting en het gebruik van de Terminal
              (edit)
              oja,
              4. het scipt stoppen

– nog steeds in de terminal kun je met de shortcut control+c het script stoppen [/list:u:253dbd921b]

Bijdrager
                TheFonz

Helemaal TOP

Eeuwig dank!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.