12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Sascha

Capaciteit RAM wordt niet volledig gezien door Activiteitenweergave.

Ik ontdek net een raar fenomeen op mijn MacBook Pro. Deze is voorzien van 4 GB RAM, maar plots staat er in Activieitenweergave dat er maar 3,75 GB in zit. Terwijl als je de som maakt van het actieve en het inactieve geheugen, je wel aan 4 GB komt… Een PRAM-reset mocht niet baten.

Ik heb even op mijn iMac (4 GB, ook voorzien van alle nieuwste updates) gekeken en daar ziet Activiteitenweergave wel de volledige 4 GB.

Weet er iemand hoe dit komt en hoe dit op te lossen is ?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    r.heijma

Shared video-geheugen van 256MB??

Bijdrager
    Sascha

Ik denkt het niet, volgens mij heeft er altijd 4 GB gestaan hoor.

Bijdrager
    Matterhorn

Dat komt inderdaad door het type videokaart dat je gebruikt. Deze deelt het geheugen met het interne geheugen.

Bijdrager
    Sascha

Ik heb deze aan boord:

Klopt jullie theorie dan ?

Bijdrager
    Sascha

Want op mijn iMac zie ik dit:

En daar staat ook 256 MB VRAM en toch ziet Activiteitenweergave 4 GB.

Bijdrager
    Matterhorn

Ja wanneer je de andere video kaart gebruikt (de 9600M GT heeft wel eigen geheugen) dan zul je zien dat je wel 4gb ram hebt.

Bijdrager
    Sascha

Nope, ik heb net met de andere videokaart ingelogd en er staat nog 3,75 GB ipv 4 GB.

Bijdrager
    Sascha

Volgens dit draadje op MacRumors en hier op Apple Discussions is het inderdaad normaal. Ik blijf het toch vreemd vinden.

Bijdrager
    Pieterr

Dit is normaal voor alle onboard graphics adapters.

EDIT: Hoewel ik net op m’n Mac mini met 9400M ook 2GB zie staan… :ftim:

Bijdrager
    iep

De 9400M zal bij gebruik van 2GB of meer 256MB van je gewone RAM afsnoepen voor gebruik als VRAM. De 9600M doet dit niet omdat het eigen VRAM heeft. Kennelijk is het zo geregeld dat het systeem altijd die 256MB afsnoept. Waarschijnlijk een reservering uit veiligheidsoverwegingen (alle mem in gebruik en dan switchen naar de 9400M is iets wat ie niet leuk gaat vinden dus wordt het vooraf alvast ingepikt).

Bijdrager
    Sascha

Oké. Bedankt voor de uitleg. :thumbsup:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.