8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

Canoscan 8600F JPEG groter saven. Hoe?

Bij het saven van een scan van een kleinbeelddia, met de Canoscan 8600F, lukt het me niet om, na de optie JPEG voor het saven te hebben gekozen, de dia een grootte te geven groter dan ± 650 Kb’s. En dat is alleen mogelijk als ik de “low” kies voor de compressie-kwaliteit. Anders is de grootte slechts zo’n 60 Kb’s. Voorlopig is de enige mogelijkgheid gebleken, de scanner te openen in Photoshop, en van tevoren in de scanner de optie TIFF te kiezen, en dan deze in Photoshop om te zetten in JPEG.
    Dit moet volgens mij directer, in de scanner zelf, te doen zijn. Ik heb alles geprobeerd: o.a. het veranderen van het aantal pixels, dpi’s enz, Maar zonder zonder resultaat.
    Wie weet of dit anders kan, en hoe? Alvast mijn dank!

Bijdrager
    fatboysmart

JPEG veranderd niets aan de resolutie van de foto (het aantal pixels dus). Het enige dat je kunt bepalen is de ‘kwaliteit’ van de foto. Hoe lager de kwaliteit, hoe kleiner het bestand, maar dat had je zelf al gemerkt.

Als je de resolutie wilt verlagen zul je dat dus in Photoshop moeten doen, of in je scanprgramma een lager DPI kiezen of een kleinere vergrotingsfactor.

De mate waarin je foto wordt gecomprimeerd is ook erg afhankelijk van de foto zelf. Een relatief rustige foto (bijvoorbeeld een foto met veel egale vlakken) zal kleiner worden dan een drukke foto (bijvoorbeeld een bos of zo). De instellingen zijn dan welliswaar gelijk, maar toch is de ‘rustige’ foto kleiner dan de ‘drukke’ foto… Dat is nou eenmaal een kenmerk van JPEG compressie.

Bijdrager
    sedikit

Bedankt! Het lijkt mij allemaal tamelijk logisch. Alleen zeg je iets, wat precies omgekeerd moet zijn volgens mij:
    -Jij zegt “hoe lager de kwaliteit, hoe kleiner het bestand”. maar mijn ervaring is, als ik de kwaliteit “low” kies, het bestand juist groter wordt, i.p.v. ± 60 Kb, wordt het ± 650 Kb, dus niet kleiner, maar groter.
    De scan in Photoshop lijkt mij ook een goed advies, ik had dat idee ook, maar wist niet of dat wel de snelste weg was.
    Het verlagen van de dpi is een oplossing die ik uit ga proberen.
    Nogmaals mijn dank!

Bijdrager
    fatboysmart

-Jij zegt “hoe lager de kwaliteit, hoe kleiner het bestand”. maar mijn ervaring is, als ik de kwaliteit “low” kies, het bestand juist groter wordt, i.p.v. ± 60 Kb, wordt het ± 650 Kb, dus niet kleiner, maar groter.

Nou, wat ik eerder schreef klopt wel, maar sommige programma’s geven met low en high niet de kwaliteit aan, maar de mate van compressie.:?

Dus LOW compressie = HOGE kwaliteit = Groter bestand
    en HIGH compressie = LAGE(RE) kwaliteit = Kleiner bestand

Probleem is alleen dat niet alle programma’s daar consequent in zijn, dus kan het wel eens voor verwarring zorgen… Als je het logisch beredeneerd, dan kan een kleiner bestand natuurlijk nooit een betere kwaliteit hebben dan een groter bestand. In het kleine bestand zijn immers meer pixels ‘weggegooid’…

Bijdrager
    Stadsman

Ik gebruik bij mijn Canon 8600F niet meer de standaard software maar VueScan wat ik een stuk beter en intuïtiever vindt. Ook het maken van betere kwaliteit (grotere bestanden) jpegs van dia’s vond ik een stuk beter gaan in VueScan en ik kreeg bovendien een beter resultaat! Zeer aan te raden!

Bijdrager
    sedikit

@fatboysmart en @Stadsman,
    Beiden bedankt voor jullie advies. Het mooie is dat het niet voor mij is, maar voor een nogal veeleisende vriend met Windows, die zojuist een canoscan 8600F heeft aangeschaft. Ik ben zelf over een JPEG-grootte van ±650 KB tevreden.

Bijdrager
    Stadsman

Vuescan is ook beschikbaar voor Windows. Geen idee of het even goed is als voor Mac maar ik neem aan van wel.

Bijdrager
    sedikit
    ”Stadsman”

Vuescan is ook beschikbaar voor Windows. Geen idee of het even goed is als voor Mac maar ik neem aan van wel.

Klopt. Heb ook al via Google ontdekt dat de versie 8.4.25 daarvoor geschikt is. Bij ons is dat 8.4.09 (tenzij jij een hogere versie gebruikt, maar ik heb die nog niet ontdekt!)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.