6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Yurgen

Canon FD 2.8 / 28mm

Is het mogelijk om een Canon FD 2.8 / 28mm te gebruiken icm een Canon Eos d350, eventueel met een adapter?

Bijdrager
    macboy

Als er een rode puntje op de lens staat past hij gewoon erop!

Maar als je tweede hans gaat kopen kan je altijd proberen te passen, omdat een ouder soort lens is! :?

Oude lens

Canon 28mm. 2.8 FD

– Lichtsterke breedhoek
    – S.C. lens

Dit objectief is een EF 28mm 1.8 USM

Kenmerken

Brandpuntafstand en maximum diafragma: 28 mm 1:1,8
    Objectiefconstructie: 10 elementen in 9 groepen
    Diagonale beeldhoek: 75°
    Scherpstelling: scherpstelsysteem met USM aan de achterzijde
    Kortste scherpstelafstand: 0,25 m / 0,8 ft
    Filterafmetingen: 58 mm

Bijdrager
    aerosoul

quote uit eerst website die ik vind als ik even google..

Mooie groothoeklens Canon FD 28mm 1:2.8. In nieuwstaat. Met lensdoppen. Zonder adapter niet geschikt voor (digitale) Eos camera’s.

maar.. waarom zou je die lens willen hebben? Omdat ie goedkoop is? Ik zou als ik jouw as dan gewoon even naar ’n niet FD lens kijken. Zowiezo werken deze zonder adapter en werken ze zowiezo gewoon goed met je EOS

Bijdrager
    HoodedOne

Zoals hierboven al staat. Ja, het kan mits er een adapter tussen zit.
    Canon heeft in de tijd dat ze overstapten naar EF zelf een adapter uitgebracht. Maar die werkte ook niet op alle FD lenzen geloof ik. Via eBay zijn ze denk nog wel te vinden, en er zijn natuurlijk een hoop ‘algemene’ adapters te vinden.
    Maar waarom zou je het doen? De kwaliteit van de FD lenzen, mag dan in hun tijd goed zijn geweest. Ze zullen niet voldoen voor de huidige generatie digitale kameras.
    Het is niet zo, dat elke lens die voor een film kamera goed was, ook goede resultaten behaalt op een digitale kamera (met of zonder adapter).

Dus Ja, het gaat. Maar je zal wel inleveren op de kwaliteit van de foto’s. Spaar dus even door voor de canon EF versie, of koop desnoods een Sigma of Tamron lens.

Bijdrager
    r bentwood

Kijk even voordat je een adapter scoort ook of die adapter een verlenging van je brandpunt geeft. Ik meen namelijk dat dat zo is, en samen met een 350, 400 of soortgelijke camera (formaat chip) geeft dat in vergelijking met een analoge camera een brandpunt van ca 50 mm. Bovendien ben je al je automatische functies kwijt. Alleen interessant als je met teleobjectieven werkt in combinatie met min of meer statische onderwerpen. En ze zijn niet eens zo goedkoop.

Bijdrager
    mark-a-mac

Heb de FD28/2.8 gehad (met de nieuwere bajonet zonder metalen ring). Was inderdaad een prima objectief en ik zou zo willen geloven dat hij op een EOS met adapter nog best goed doet. Maar je hebt het wel over een lens van meer dan 20 jaar oud (de FD’s met de metalen ringen voor de bajonet zijn volgens mij in ’81 of ’82 al vervangen door de ‘nieuwe’ FD-bajonet). En bij zulke oude objectieven liggen veel problemen op de loer, zoals vettige diafragmalamellen, schimmel op je lenzen en uitgedroogd vet op de tubussen en scherpstelringen. Dus doe jezelf een plezier en loop met een boogje erom heen (tenzij je uit nostalgische overwegingen met oude spullen wil fotograferen).

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.