10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Canon Eos1000D Flitser

Hallo,

Voor mijn canon EOS1000D met tamron 18-200 mm wil ik een flitser kopen. Gaat puur om foto’s van de kinderen in huis waarbij ik het resultaat triest vind zonder flits en met flits heel donker wordt.

2 gezien.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/14872/tumax-dsl-886-afz-canon.html

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/14870/tumax-dpt-386-afz-c-voor-canon.html

Toch verschil van 80 euro? Ander alternatief anders? Wat kan ik het beste doen. Is de 1e ook geschikt voor snelle werk? Ik hoor graag.

Jaja het is apple forum maar hier lopen veel fotograven rond.

:)

Bijdrager
    olbo

Ik zou deze in een andere kanaal plaatsen…

Bijdrager
    TheBigZ

Alternatief: Canon Speedlite 320EX

Bijdrager
    puchelaar

Of overweeg een lichtsterke lens, zoals de Canon 50mm f/1.8. Kost €110, scheelt je enorm veel stops in lichtopbrengst, en je kan nog eens spelen met minder scherptediepte.
    .
    Goed/mooi flitsen is één van de moeilijkste dingen als je nog niet veel ervaring hebt, en zo’n 18-200 lens kan alles een beetje, maar niks echt goed. Terwijl zo’n 50mm veel minder kan, maar wat-ie kan doet-ie wel héél goed…
    .
    .
    off-topic: het zijn fotografen, geen fotograven. Tenzij ze ook nog van adel zijn…;)

Bijdrager
    iKweethetbeter

@puchelaar: Een (lichtsterke) prime is doorgaans kwalitatief veel beter dan een (mega)zoom. Maar binnen is 50mm best veel, de TS zal zijn 18mm enorm missen.

@TS: Een externe flitser met draaibare en kantelbare kop en minimaal richtgetal 30 (meer is beter want geeft je meer flexibiliteit) is het beste.

Later kun je dan je lens upgraden. Bijvoorbeeld de Canon EF-S 17-85 is een prima standaard zoom en erg geschikt voor portretten.

Bijdrager
    computer space

Aan de andere kant, de high-iso’s zijn zo goed tegenwoordig, dat met goed afstellen de ingebouwde flits meer dan prima is voor dit soort indoor snaps. Iso op 1600-3200 en een puntje inflitsen en pronto. Daar heb je geen richtgetal 30 meer voor nodig.
    Met richtgetal 12 (ingebouwde flits) heb ik eens in de haven bij schemering een containerschip ingeflitst: de kajuit van 7 verdiepingen op 40m afstand die icm met iso 6400 door de ingebouwde flits prachtig fris wit wordt.

Bijdrager
    iKweethetbeter

@computer space:
    De Canon 1000D is alweer een paar jaar oud. Destijds was het een hele goede camera voor weinig geld (en met inlevering van opties zoals spotmeting, één van de weinige pro-opties die iok vaak gebruik), en naar de huidige maatstaven is het nog steeds een prima D-SLR.

Verwacht alleen geen wonderen bij hoge ISO, een (indirecte) flits is beter!

Bijdrager
    stavos
    iKweethetbeter op 13 augustus 2012

@puchelaar: Een (lichtsterke) prime is doorgaans kwalitatief veel beter dan een (mega)zoom. Maar binnen is 50mm best veel, de TS zal zijn 18mm enorm missen.

De beste zoomfunctie zijn je benen.. En met 50 mm zal je inderdaad meer afstand moeten nemen van je onderwerp dan met 18 mm. Maar het grootste voordeel daarbij is dat je als fotograaf dus minder op je onderwerp zit en je foto’s spontaner worden, zeker met kinderen. Daarbij is het nog maar de vraag met welke brandpuntsafstand TS gemiddeld zijn foto’s maakt. Wellicht schiet TS alles op 200 mm vanaf de andere kant van de woonkamer en wordt dus juist het omgekeerde gemist.:wink: (wat een verklaring zou kunnen zijn waarom de foto’s van TS met flits heel donker worden)

Bijdrager
    iKweethetbeter

Inderdaad, welk brandpuntsafstand je nodig hebt ligt helemaal aan het gebruik van je camera.

Je kunt zoomen met je benen, maar binnen ben je vaak beperkt door muren. Vandaar mijn opmerking dat je dan meer aan 18mm dan aan 50mm hebt.

Maar ik maakte ook een opmerking over een lens upgrade, naar de Canon EF-S 17-85. Qua diafragma win je niks, qua zoom lever je in, maar kwalitatief ga je erop vooruit. De reden dat dit zo’n mooi objectief is, is dat je er op de telestand hele mooie portretten mee maakt.

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Bedankt voor alle reacties. Via YouTube heb ik wat filmpjes gezien van lensen en waar ik op moet letten. ik ga de flitser van me buurman is lenen om te kijken of met wat ik doe hij voldoende is.

Maar die 2 die ik liet zien. zou die van 130 euro wat zijn?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.