17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    iCreatedTech

Canon EOS 600D Remote Shooting?

Hallo OMT’ers,

Ik vroeg mij af of je het beeld (wat de camera ziet) live op je Mac kunt bekijken.
    Dus of je hem als een soort iSight kunt gebruiken.

Weet iemand of dit kan? En hoe dit moet?

Alvast Bedankt

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, deze optie zit in de Canon EOS Utillity.

Bijdrager
    iCreatedTech

@Waffle Bedankt!!
    Weet jij toevallig ook of de EOS 600D ExFAT ondersteunt? En of die GPS heeft voor geo-tagging?
    Ik kan dat nergens vinden op internet!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Geotagging kan in ieder geval niet, maar daar zijn aparte modules voor, en anders heb je altijd nog de Eye-Fi. Of hij ExFAT ondersteund kan ik niet zeggen, maar ik denk het wel, aangezien de 60D ook ExFAT kan lezen/schrijven.

EDIT:

gebruikershandleiding,

This device incorporates exFAT technology licenced by Microsoft.

Bijdrager
    iCreatedTech

Dit las ik in de EOS 600D gebruikers handleiding die ik had gedownload:

Bijdrager
    Sanderr_

Wel eventjes erbij vermelden dat via de EOS utility je camera wel niet kan gebruiken als een invoerbron voor een ander programma zoals USTREAM of iChat of dergelijke. Er bestaan wel work arounds maar dat is de moeite niet.

Bijdrager
    iCreatedTech

@Sanderr_ Je bedoelt dus dat je niet kunt gebruiken als je hem gebruikt met uStream of iChat etc? Of zie ik dit nou verkeerd?

Bijdrager
    nookie

Persoonlijk vind ik het zonde om je camera als webcam te gebruiken. Koop dan een webcam voor weinig op Marktplaats.

Ter vergelijking: Een Ferrari gebruik je om mooie autoritten mee te maken en een Fiat Uno voor het ritje naar de supermarkt.

Bijdrager
    iCreatedTech

@nookie ik gebruik hem ook niet echt als webcam, maar gebruik hem onder anderen met iStopmotion.
    En natuurlijk gebruik ik hm als meest om te fotograferen! Ik vroeg me alleen af of dat kon.

Bijdrager
    iep

Dat kan dus ook. Wat je met die optie doet is je beeldscherm gebruiken voor de weergave van de foto en je schijf als opslag voor de foto. Normaliter zou dit het lcd achterop je camera zijn en de sd-kaart die erin zit. Officieel noem je dit tethering (wat een Engels woord is wat min of meer wil zeggen dat je twee objecten middels een kabel aan elkaar verbindt). Gebruiken als webcam kan dus niet. Speel er maar eens mee, dan merk je vanzelf wel waar je het voor kunt gebruiken:)

Bijdrager
    Little Idiot

Een camera met 18 megapixel als webcam? Dat lijkt me vrij belachelijk idee. Er zijn wel programma’s waarmee je macbook of zo wel als scherm voor je camera kan gebruiken via een kabeltje. Er is ook ergens een hack met een Eye-fi kaartje.

Bijdrager
    iCreatedTech

@iep Dat bedoel ik!

Bijdrager
    iep

Zo’n programma zit al standaard bij een dslr van Canon en staat hier ook in het screenshot afgebeeld (de EOS Utility). Als je alleen maar een 18MP dslr hebt dan is het ineens niet zo’n belachelijk idee om die te gebruiken als je een webcam wil hebben. Je kunt er tegenwoordig al mee filmen.

Bijdrager
    Michaeldw

Remote shooting is wat anders dan de camera als webcam gebruiken.
    Ik zou eerst het internet eens afspeuren of dat wel goed is voor de sensor in de camera. Die wordt namelijk erg heet bij langdurig gebruik. Daarnaast wordt je sluitermechanisme onnodig belast.
    Dat de camera het meest zal slijten door onzinnig gebruik van een webcam, ipv slijten door het fotograferen, lijkt me erg zonde.

Bijdrager
    iep

Bij sommige dslr’s waarmee je ook kunt filmen is dat beperkt tot een aantal minuten. Niet omdat er niet meer op een geheugenkaartje past maar omdat het ding anders te heet wordt. Dat wordt in de handleiding neuzen om te zien of deze dat ook heeft.

Bijdrager
    Demon Hunter

Het heeft te maken fat systeem dat niet meer dan 4GB aan kan. Elke camera heeft dat maar traditionele videocamera’s plakken de files in camera of tijdens importen in je NLE aan elkaar. Een DSLR heeft dit niet, vooral omdat in Europa een idiote wet is dat videocamera’s een hoger BTW tarief krijgen dan fotocamera’s. Als een fotocamera langer dan 30 minuten kan filmen wordt dat als videocamera gezien en zijn de exportkosten hoger. Zo zit je in VGA filmmode bijvoorbeeld bij 29:59 nog niet aan 4GB max en stopt ie toch met opnemen. Hitte is nog niet zo heel groot probleem. In het jaar dat ik professioneel met DSLR’s film heb ik 1x meegemaakt dat opnemen stopte omdat de camera oververhit raakte.

Volgens mij is het trouwens niet mogelijk om een DSLR als webcam te gebruiken. Via de USB poort wordt geen directe videostream gestuurd, in elk geval niet meer dan 480p. Via de HDMI ingang is ook problematisch en je zit altijd met je focus blokje dat er niet uitgaat. Om nog maar niet te spreken of het probleem van focus. Je zult ontzettend moeten afstoppen zodat je een diepe scherptediepte hebt, zodat je wat bewegingsvrijheid heb omdat je moeilijk kunt gaan focussen als de camera als webcam zou fungeren. Je bent beter af met een webcam voor een paar tientjes.

Bijdrager
    Demon Hunter
    Demon op 10 maart 2011

Het heeft te maken fat systeem dat niet meer dan 4GB aan kan. Elke camera heeft dat maar traditionele videocamera\’s plakken de files in camera of tijdens importen in je NLE aan elkaar. Een DSLR heeft dit niet, vooral omdat in Europa een idiote wet is dat videocamera\’s een hoger BTW tarief krijgen dan fotocamera\’s. Als een fotocamera langer dan 30 minuten kan filmen wordt dat als videocamera gezien en zijn de exportkosten hoger. Zo zit je in VGA filmmode bijvoorbeeld bij 29:59 nog niet aan 4GB max en stopt ie toch met opnemen. Hitte is nog niet zo heel groot probleem. In het jaar dat ik professioneel met DSLR\’s film heb ik 1x meegemaakt dat opnemen stopte omdat de camera oververhit raakte. Overigns hebben alle DSLR’s die filmen deze 4GB limiet

Volgens mij is het trouwens niet mogelijk om een DSLR als webcam te gebruiken. Via de USB poort wordt geen directe videostream gestuurd, in elk geval niet meer dan 480p. Via de HDMI ingang is ook problematisch en je zit altijd met je focus blokje dat er niet uitgaat. Om nog maar niet te spreken of het probleem van focus. Je zult ontzettend moeten afstoppen zodat je een diepe scherptediepte hebt, zodat je wat bewegingsvrijheid heb omdat je moeilijk kunt gaan focussen als de camera als webcam zou fungeren. Je bent beter af met een webcam voor een paar tientjes.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.