19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Datte

Canon 550D videobeelden in ProRes 422-formaat voor FCP

Ik heb dit weekend gefilmd met een spiegelreflex (de 550D van Canon). De beelden op het kaartje staan nu in een folder op mijn desktop.

Ik heb begrepen dat de videobeelden bij voorkeur in een ProRes 422-formaat moeten worden omgezet. Om makkelijk te kunnen monteren.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?

Bijdrager
    Datte

Ik vergat te vertellen dat de beelden die ik nu heb, MOV-files zijn.

Bijdrager
    joke_name

Ja, dat is heel erg gemakkelijk met compressor:

1.Start compressor
    2. sleep de files in het bovenste vakje
    3. ga naar apple -> formats -> apple pro-res.
    4. zorg ervoor dat alle je files geselecteerd zijn. CMD-A. Anders moet je het voor elke file opnieuw doen.
    5. sleep apple pro res 422 erop.
    Dan wordt alle files naar pro-res gemaakt.
    6.Begint het converteren.

Bijdrager
    Datte

Dank je voor je antwoord!

Misschien een stomme vraag (heb FCP nog maar net), maar hoe start ik Compressor? En hoe ga ik naar Apple>>Formats?

Doe ik dit vanuit FCP?

Bijdrager
    joke_name

@datte.

Spotlight (vergrootglas rechtsbovenin)
    Dat tweede zie je vanzelf als je in het programma bent.

Bijdrager
    gijstram

Hoi Datte

Ik film zelf met Canon 7D en m’n filmpjes staan in iPhoto en als ik ze aanklik dan worden ze afgespeeld
    met Quicktime Player.

En ik bewerk ze in iMovie.

Groetjes Gijs

Bijdrager
    Tjerker

Als je dit doet dan kun je ze gewoon importeren in FCP met log&transfer en rendert ie ze automatisch om naar ProRes.

Bijdrager
    Ezri Dax

[off topic]
    Hoe ziet dat er uit? wat voor een resultaat geeft dan? filmen met een 550D?
    [/off topic]

Bijdrager
    Tjerker

Hmmm… zoiets!

Bijdrager
    Datte

@joke

” Dat tweede (En hoe ga ik naar Apple>>Formats?) zie je vanzelf als je in het programma bent” .

Ik zie helaas niets.

Bijdrager
    joke_name

@datte:

Klik het tabblad settings open en dan kan je apple opklikken en dan quicktime.
    Even een rondje in het programma kan geen kwaad hoor.
    De help functie werkt trouwens ook zeer goed in het programma.

Trouwens vergeet geen backup te maken van je videomateriaal. Dus alle het ruwe materiaal op een extra externe harddisk..

Het is altijd verstandig om via een externe harddisk te werken het liefst e-sata of firewire800 3,5 inch 7200 RPM.

@tjekter. Dat kan helaas al niet meer. Het moet dan nog een DMG zijn of in iedergeval een helemaal volledige kopie van de SD-kaart. Anders herkent de tool hem niet.
    Voor de volgende keer is die tool natuurlijk wel handig.

Bijdrager
    Ezri Dax
    Tjerker op 09 augustus 2010

Hmmm… zoiets!

Wow! Dat is wel degelijk cool! Toch maar eens naar een 550 kijken.

Bijdrager
    Ervani

Mpeg streamclip werkt perfect.. gratis proggie en sneller dan compressor. Als je met video bezig bent neem dan hier eens een kijkje: http://www.hdslr35.com

Bijdrager
    Ervani
    Bijdrager
    Yip
    MadDonna op 09 augustus 2010

Hmmm… zoiets!

Houd er wel rekening mee dat de kwaliteit van dit soort films nog veel meer afhangt van de persoon die achter de camera staat. Oftewel, er is heel wat oefening en kennis van film en nabewerking nodig om dit niveau te bereiken.

Bijdrager
    Ezri Dax
    Yip op 15 augustus 2010
    MadDonna op 09 augustus 2010

Hmmm… zoiets!

Houd er wel rekening mee dat de kwaliteit van dit soort films nog veel meer afhangt van de persoon die achter de camera staat. Oftewel, er is heel wat oefening en kennis van film en nabewerking nodig om dit niveau te bereiken.

Ja natuurlijk, logisch.

Bijdrager
    Demon Hunter

Houdt er ook rekening mee dat je met een 550D en een kitlens ook nooit zo’n kwaliteit haalt, voor dat filmpje is zo’n €4000 a €5000 aan lenzen gebruikt, om nog niet te spreken over statieven, sliders, etc. Reken voor een begin set op zo’n €2000 wil je echt serieus aan de slag.

Wil je de E1 plugin gebruiken moet je er wel rekening mee houden dat dit alleen werkt vanaf de SD kaart zelf, of een DMG kopie daarvan, niet met alleen losse .mov files. Het is beter om in te laden via FCP met de E1 plugin, omdat dit veel sneller gaat dan via Compressor. Als je niet gelijk je vanaf je SD kaart kan inlezen(bijv. op locatie) is het makkelijk om via Schijfhulpprogramma een schijfkopie van je SD kaart te maken.

Als je nog wat meer materiaal van de 550D wilt zien, alles wat ik voor mijn bedrijf film, film ik met de 550D:

http://www.rebelfilm.nl

Bijdrager
    olbo

Als ik het bronmateriaal direct sleep van de SD kaart (550D) naar mijn Browser venster van FCE is dat slecht (veel kwaliteitsverlies)?

Bijdrager
    Demon Hunter

Dat is materiaal met de H.264 codec, daar is niet framenauwkeurig mee te editten. Ook heb je geen soepele playback tijdens de montage, omdat het materiaal zwaar gecomprimeerd is. Alleen in Premiere CS5 kan je goed native H.264 editten.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.