15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    kevinnke39

Canon 1100D of Nikon D3100

Hallo OMT’ers,

Ik ben van plan om binnenkort over te schakelen naar een (D)SLR camera.
    Ik ben aan het twijfelen tussen de Canon 1100D of een Nikon D3100. Ik ben een beginnende ”fotograaf”, Ik doe graag macro fotografie en landschappen.

Wie heeft er ervaring met 1 van de camera’s of heeft goede raad voor mij ?

Bijdrager
    Afroman

Probeer ze zelf uit en kijk zelf wat je fijner vindt in je hand, qua GUI en qua gewicht.

Bijdrager
    Welloe

Hier heb ik zelf ook tussen moeten kiezen, en als ik jou was, zou ik voor de D3100 gaan.

Bijdrager
    goulashkanone

Is puur persoonlijk, allebei de merken zijn prima, en hebben ook voor later een goed lens-line-up waar je van alles mee kunt.

Ga het best toch echt zelf even naar een winkel en probeer met beide camera’s even een beetje te spelen, misschien dat je dan weet wat voor jou het fijnste is.

Bijdrager
    aukem

@goulashkanone, klopt het zijn inderdaad 2 prima merken. Ik zou gewoon een keer vragen of je er een kan uitproberen, kwa functies enz.

Bijdrager
    kevinnke39

Oke, dankjewel voor de snelle reacties !

Bijdrager
    Afroman
    Welloe op 23 oktober 2011

Hier heb ik zelf ook tussen moeten kiezen, en als ik jou was, zou ik voor de D3100 gaan.

Onderbouw eens…

Bijdrager
    kevinnke39

#welloe, waarom zou ik voor de D3100 gaan volgens jou ?

Bijdrager
    Philip Kotler

Heb zelf ook zitten twijfelen tussen een Nikon of een Canon.
    In mijn geval tussen de Nikon D5100 en de Canon EOS 600D
    Ben toen wel voor de Nikon gegaan aangezien deze fijner in de hand lag en een grotere sensor heeft, de accu langer mee gaat en het beter doet bij weinig licht.
    Echter is het voordeel van de Canon, net als bij de 1100D dat hij een autofocus motor heeft zitten in de body, waardoor deze niet in je lens hoeft te zitten, wat je lenzen goedkoper maakt.
    Dit vond ik echter geen probleem omdat ik er een mooie 18-105mm lens bij heb van Nikor.

Kijk hier eens naar,
    http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon_D3100

Bijdrager
    kevinnke39

Philip Kotler

Dannkjewel !! Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt !! Dankjewel, ik ga deze week naar de winkel en zal ze vergelijken. Maar ik denk toch dat het de Nikon gaat wroden

Bijdrager
    Afroman
    Philip op 23 oktober 2011

Heb zelf ook zitten twijfelen tussen een Nikon of een Canon.

In mijn geval tussen de Nikon D5100 en de Canon EOS 600D

Ben toen wel voor de Nikon gegaan aangezien deze fijner in de hand lag en een grotere sensor heeft, de accu langer mee gaat en het beter doet bij weinig licht.

Echter is het voordeel van de Canon, net als bij de 1100D dat hij een autofocus motor heeft zitten in de body, waardoor deze niet in je lens hoeft te zitten, wat je lenzen goedkoper maakt.

Dit vond ik echter geen probleem omdat ik er een mooie 18-105mm lens bij heb van Nikor.

Kijk hier eens naar,

http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon_D3100

Beter presteren bij weinig licht is overigens bullshit. Dat ligt er net aan wat voor lens en instellingen je hebt. Lichtgevoeliger is een ander onderwerp.

Daarnaast. Canon’s hebben geen autofocus in de body zitten hoor. Die zitten in de lenzen.

Bijdrager
    iep

Als je ver de macro fotografie in wil gaan zou ik eerder voor de Canon kiezen omdat Canon als enige een lens heeft waarbij je een vergrotingsfactor van 5 kunt gebruiken, namelijk de MP-E 65. Voor de rest hebben Nikon, Canon en Sigma macro lenzen in hun assortiment. Beide camera’s zijn in dat opzicht dan ook prima geschikt voor macro en landschapsfotografie. Dat geldt ook voor de accessoires die bij macro en landschapsfotografie om de hoek komen kijken.

Canon heeft geen AF motor in de body zitten, die zitten altijd in de lens (geldt voor alle Canon dslr’s!). Nikon is zo’n beetje de enige waarbij dit niet het geval is waardoor je goed op moet letten. Sommige lenzen hebben namelijk wel een AF motor maar niet alle. Aangezien de D3100 en de D5100 geen AF motor hebben kun je maar een deel van de lenzen volledig benutten. De AF-motorloze lenzen kunnen wel op die D3100 en D5100, je hebt alleen geen autofocus, wel handmatige focus (wat bij macro dan weer geen enkel probleem is, daar ben je voornamelijk handmatig aan het focussen).

Die vergelijkingen op snapsort zijn overigens hele simplistische feature vergelijkingen. Er wordt niet gekeken naar de betekenis erachter, dat moet je zelf doen. Het aantal focuspunten is zoiets moois. De ene heeft er 11, de ander er 9. Geen enkele macro of landschapsfotograaf zal er meer dan 1 gebruiken en met AF werken. Het is allemaal handmatig werk en maar 1 focuspunt (de middelste). Dat geeft je namelijk controle over waar de focus komt.

Bijdrager
    jobz

Nikon.
    Ik gebruik het merk al jaren en het is kwaliteit. De D3100 heb ik zelf niet, maar wel gebruikt. Ligt lekker in de hand, goede filmmogelijkheden, veel uitbreiding mogelijk. Goede prijs-kwaliteit.

Hier wat mooie filmpjes van onze vriend Fro.
    http://froknowsphoto.com/category/d3k-project/
    (later) een fast prime bij. Bijvoorbeeld de 35mm 1.8.

Maar Canon is ook prima.:cool:

Bijdrager
    Little Idiot

pak ze beet en voel welke het beste bij jou past, als beginnend fotograaf maken de specifkaties weinig uit. Een camera met voor jou fijne menu’s – die zal je toch willen gebruiken.
    Een camera die goed in de hand ligt met de bedieningsknoppen – als je vingers te kort zijn of je duim werkt niet lekker zal de ene beter aanvoelen dan de ander.

Men camera die fijn aanvoelt zal je eerder pakken dan een die dat niet doet. Je begint pas… Specificaties komen wel als je na een poos weet wat je wil en dan gerichter kan kiezen…

Bijdrager
    TypeWriter

Op dpreview.com worden alle modellen van de grote en minder grote merken ‘doorgezaagd’. Inclusief side-by-side vergelijkingen, met hoge ISO waarden, ruis enzovoorts.

Wel een beetje technisch hier en daar en natuurlijk in het Engels.

Bediening is natuurlijk erg belangrijk, maar ook wel persoonlijk. Zo’n klapschermpje van een Nikon D5100 is natuurlijk wel erg mooi.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.