30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    d_Stiny

camera shootout panasonic hvx200/canon XL-H1

Hallo Allemaal..

HD is natuurlijk al een tijdje hot; maar voor de meesten onbetaalbaar.

ik ben sinds een maandje aan het kijken welke camera mijn trouwe PD150P op
    gaat volgen en de keuzes zijn al een heel stuk beperkt. daarom nu de vraag wie
    er ervaringen heeft met de volgende camera’s en wie er dus wat kan aanraden:

qua prijs ongeveer idem:

panasonic hvx200 standaardkit + firestore 100S+cradle+v-mountbattery
    -3* 1440*1080 CCD
    -fixed lens [wel goed glas]
    -DVCProHD/DVCPro50 [4:2:2 colorspace 8 bit]
    -component uit [dus eventueel via AJA IO HD naar HD-SDI of Apple Prores 422]
    -P2 kaarten
    -externe HD recorder zonder long GOP [betekent minder renderen in FCP]
    -mechanische zoom [dus focuspullen is makkelijker te realiseren]
    -externe controle iris/focus via Lanc achtige verbinding
    -geen sync [wel via firewire enige mate van koppelbaarheid]
    -varicam; variabele framerate dankzij DVCProHD
    -diverse cine mogelijkheden [gamma/RGB matrix etc]
    -720P60
    -1080i [geen true p mogelijk]
    -optische stabilisatie
    -populaire camera
    -hardware downsize HD–> SD
    -veel extra’s voor te krijgen
    -good value for money

canon XL-H1
    -verwisselbare lenzen
    -3* 1440*1080 CCD
    -720P60
    -1080i [geen true p mogelijk]
    -externe recorder alleen HDV of gelijk pro-recorders met HD-SDI in [> 5.000 euro]
    of PCI-kaart of AJO IO HD
    -HD-SDI uit
    -Genlock in/uit
    -Midi TC in/uit
    -optische stabilisatie
    -diverse cine mogelijkheden [gamma/RGB matrix etc]
    -servo zoom [multiple speed] ook remotes beschikbaar
    -los te kopen control software van canon [alle parameters remote instellen via pc]
    -hardware downsize HD–> SD
    -rearmount voor extra’s [mic/v-mount/drive etc]
    -veel extra’s voor te krijgen

aan de prijs voor de feitelijke extra’s verwisselbare lens en pro-aansluitingen
    betaal je ongeveer 3.000 euro om eerlijk te zijn moet je de panasonic dan ook
    eigenlijk vergelijken met de goedkoper geprijsde canon XH-G1.

de enige bummer aan DVCProHD is de 8-bit resolutie die vooral bij fade’s
    resulteert in vervelende moireepatronen [wellicht dat iemand anders daar
    andere ervaringen mee heeft?

iemand ervaringen met beide camera’s en workflow?

mijn bedoeling is korte docu’s [cine-feel], korte films en verhuur.

mvg
    Joost Kelderman

Bijdrager
    acb

Persoonlijk zou ik die panasonic al niet nemen vanwege zijn vaste lens, hier zou ik dan in de toekomst nog wel eens spiijt van kunnen krijgen!

Bijdrager
    postman

En dat hele p2 verhaal heeft me nog niet echt overtuigd. Voor dat geld (kaarten + lezers e.d) kun je ook een knappe HDD oplossing kopen voor de H1. En over een jaar ongeveer een betaalbare mobiele HD-SDI recorder. Heb je ook 4.2.2

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

DVCproHD codec is wel een stuk fijner dan HDV codec.

Je kan de DVCproHD codec niet met HDV vergelijken. Codec DVCproHD maar qua camera de Canon. Puur door de lenzen die je kan gebruiken.

Bijdrager
    acb

kijk, dat is beter dan allemaal troep….

Bijdrager
    d_Stiny

ik wil bij die panasonic dan ook geen P2 gaan gebruiken maar een Firestore FS100
    dus inderdaad een mooie DTE [direct to edit] oplossing,

er is dus alleen nog geen heel erg betaalbare HD-SDI recorder. er zijn alleen interfaces
    die allemaal 240V nodig hebben. vervelend dus )=

omvormer en accu meeslepen en macbookpro maar dan ben je weer niet echt
    flexibel. die FS100 kan ik ook nog aansluiten op m’n oude sony DSR PD150 en
    is wat dat betreft wel ideaal.

iedereen de nieuwe MOTU all in one interface al gezien… wauw.. als dat ding
    nu ook nog betaalbaar is.. (=

Bijdrager
    Anillusion

Ik heb zelf nog niet gewerkt met de canon, maar heb wel beelden gezien die mijn klasgenoten (4e jaars HKU) ermee hebben gemaakt en hun ervaringen aangehoord en die waren zwaar bedroevend. De camera heeft heel veel moeite in donkere situaties en uiteindelijk blijft er met de MPEG-II van HDV weinig over om mee te werken.

De Panasonic daarentegen heb ik wel mee gewerkt. En hoewel we eigenlijk enkel gingen voor de variabele framerate op 720P (die echt suuuuper is), zijn wij (ikzelf en de cameraman, dezelfde cameraman als die Canon-ervaring hierboven) helemaal enthousiast geworden van deze camera. Het beeld is werkelijk waar schitterend. P2 is even wennen, maar als je het systeem eenmaal doorhebt is het veel makkelijker dan dat DVtape gezooi.

Die Firestore hebben we overwogen, maar door afraden van de verhuurder EN mensen op dit forum hebben we die niet meegenomen. Een firewirekabel kan er namelijk makkelijk afschieten, het blijft een schijf. En wij wilden gaan steadicammen….geen goede combi.

Maar sinds de NAB ben ik heel benieuwd geworden naar de nieuwe Sony XDCAM EX Camera. Werkt ook met Solid State kaarten, maar deze worden (door sony’s support) hoogstwaarschijnlijk stukken goedkoper dan P2, de CCD’s zijn 1/2″ en aangezien alle andere HDV en de HVX 1/3″ zijn is dat een grote pre. Daarnaast schijnt het ding ook net als de Panasonic op variabele framesnelheid te kunnen schieten en is ie ondanks het cinealta logo (!!!) waarschijnlijk niet veel duurder dan de Panasonic.

En hoe meer kleuren je in je beeld hebt, hoe minder kans je hebt op rare toestanden bij fades, dus dan zou ik dat eerder verwachten bij HDV dan bij DVCproHD….ik heb zelf hier iig niks van gemerkt.

EDIT: Damn die Motu V3HD ziet er inderdaad lekker uit…..kheb alleen net een traveler gekocht

Bijdrager
    d_Stiny

Hey.. dat klinkt goed die sony..

heb jij een linkje naar welke camera je precies bedoelt?
    en een te verwachten prijs? ik kan nog wel even wachten met
    aanschaf namelijk. ik heb een non-proffite-bedrijfje dat tegen zo
    laag mogelijke prijzen verhuurt en ik moet die camera er wel uithalen
    ooit; dat lukt natuurlijk het beste als ik een camera heb die favoriet en
    betaalbaar is; hoe hoger de aanschafprijs; hoe hoger de verhuurprijs (=

jah.. die motu staat ook hoog op het verlanglijstje. zeker alstie ook de
    nieuwe Prores422 van Apple gaat ondersteunen [wat beweerd wordt]

Joost

Gast
    Anoniem

Ja ik zit ook enorm te twijfelen tussen de Canon en de HVX
    Waar ik mee zit is dat Mpeg2 dit is gewoon een eindmateriaal en geen bewerkings format.
    Dus monteren en renderen met dit format is denk ik ergenis en een ramp.

En ja de DVX100 met zijn 25p kwaliteit heeft ook al altijd mijn wens geweest destijds, die toen niet
    haalbaar was.
    Ga ik nu denk ik als er niet’s tussen komt voor de HVX desnoods eerst zonder p2 kaarten die schaf ik wel aan als ze beter betaalbaar worden.

Bijdrager
    postman

HDV is prima te hanteren in de montage. Je zult gewoon een knappe pc moeten hebben.
    Ik denk overigens dat het niet kunnen werken met een H1 in donkere situaties meer zegt over de mensen die er mee werken dan de camera.

En een hvx200 zonder p2 is ook een beetje een handicap niet?

Gast
    Anoniem

Wat lichgevoeligheid aangaat van de canon helemal mee eens “postman” volgens mij is de canon H1 of A1 lichtgevoelig genoeg.
    Maar hoe werk je met 25f framerate opnames hoe capture in je sequence en export het ??

Bijdrager
    postman

vanaf fcp 5.1.4 ev kun je werken met 25f. gewoon capturen als progressive.

Bijdrager
    Anillusion
    Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Voor dit geldt echt waarvoor ga je het gebruiken. Beide camera’s hebben voor en nadelen. De P2 en Frame store zijn absoluut niet handig als je BV op reis gaat om te filmen. P2 kaartjes zitten zo vol en klooien met harddrives is gedoe en het gaat te vaak ook fout. De framestore is leuk maar de tegenwoordige camjo’s draaien zo veel en denken vaak helaas niet na of het nut heeft om op de knop te drukken dat deze ook zo vol zit.

Tapes zijn en blijven handig en zijn nogsteeds betrouwbaarder. Alleen het probleem van tapes is dat je ze realtime moet inladen en dat de functies op tape based formate beperkte zijn. BV variable frame rate. De 200 lost dit op maar is naar mijn idee geen fijne camera om te bedienen. De canon is daar beter in.

Wil je echt eens klooien ga dan BV naar Vocas in hilversum. Daar hebben ze alle camera’s als demo’s staan

Verder is HDV echt een * codec en de DVCproHD codec is inderdaad beter.

XDCAM is uiteindelijk HDV. De pro XDCAM stelt enorm teleur als je het vergelijkt incombinatie met de prijs ervan.

Ook is de vraag WAAROM HD draaien als het eindproduct vaak toch SD of DVD is? Ik gebruik zelf de A1 vaak als 2nd unit of behind the scene camera en dan in DVCAM mode. Daar is de camera beter in dan HDV. Denk daar ook over na of HD wel het formaat is wat je wilt draaien. Het staat niet voor ‘altijd beter dan SD’

Bijdrager
    Anillusion
    ”Meneer

XDCAM is uiteindelijk HDV. De pro XDCAM stelt enorm teleur als je het vergelijkt incombinatie met de prijs ervan.

De bitrate van XDCAM ligt vele malen hoger dan HDV, maar inderdaad het principe is hetzelfde. Maar mijn ervaring met XDCAM is juist erg positief, maar goed, ik ken het ook alleen in z’n SD IMX vorm, wat te vergelijken is met 8bit digibeta.

Maar die XDCAM EX camera moet nog uitkomen, er is enkel nog een prototype geshowed op de NAB.

Bijdrager
    d_Stiny

ik ga maandag even kijken bij Vocas. ik ga dan ook kijken naar de optie om 2 HVX200’s te syncen via firewire. ik zal nog wel even laten weten wat mijn bevindingen zijn (=

Bijdrager
    d_Stiny

nou.. dat was wel een interessante middag..

ik inderdaad 2 hvx-200’s weten te syncen.. maar ik was meer aan het kwijlen door de nieuwe aanwinsten van panasonic.. ag hpx500

maar ja dan heb je het ook al weer over bedragen waarbij je kan gaan denken aan de red one..

Bijdrager
    acb
    ”d_Stiny”

nou.. dat was wel een interessante middag..

ik inderdaad 2 hvx-200’s weten te syncen.. maar ik was meer aan het kwijlen door de nieuwe aanwinsten van panasonic.. ag hpx500

maar ja dan heb je het ook al weer over bedragen waarbij je kan gaan denken aan de red one..

Zo geweldig is die hpx500 niet… je kan er misschien leuke beelden mee schieten maar die P2 kaarten kunnen maar slechts 8 minuten video opslaan! Ik zou daar knetter gek van worden…

Non-destructive workflow
    What is a non-destructive workflow and a destructive workflow exactly? Sony’s XDCAM HD format is a non-destructive workflow from shooting to editing. Once you’ve recorded your footage to disc it stays there, unless of course you delete individual clips. You record footage to disc, then transfer the clips into your edit system e.g. onto your computer’s hard drive, then edit away. In the meantime your original footage is still safe and sound archived away on the shelf on the Professional Disc it was originally recorded onto, hence it is non-destructive.

An example of a destructive workflow is with the Panasonic P2 system. An 8GB P2 card will only store 8 minutes of HD footage, so you are constantly erasing the P2 card and re-recording over it, again and again and again. When you’ve recorded your 8 minutes to a P2 card you have to then dump that 8 minutes onto a Panasonic P2 store, which is basically a 60 GB spinning hard drive with a P2 card slot on the front and a dump that dumps the footage from the card onto the hard drive whilst erasing the contents of the P2 card at the same time. Another option is to dump the cards onto a computers hard drive. If you are shooting in the field you would need to take with you a fast laptop with a very big hard drive. This way you can erase the 8 minutes of footage from the P2 card and use it again, meanwhile your original footage has been totally destroyed from the card during the auto-erase process, and the only place you have it is on the hard drive of the computer, and we all know how twitchy they can be, you could lose your footage forever if your hard drive suddenly died. This is a totally destructive workflow and I personally don’t like the idea of playing Russian Roulette with my precious and often priceless footage. What is ironic is that a lot of P2 users are actually backing up their footage to Blu-ray or massive hard drive raid configurations, which begs the question, why not just shoot to Sony Professional Disc with an XDCAM HD camcorder to start with?

Bijdrager
    d_Stiny

16 minuten.. je krijgt 4 kaarten van 16 GB bij de body voor een bedrag van rond de 16.000

dat is dus een uur opnemen op 4 kaarten. neem aan dat de 32 GB kaarten ook niet al te lang
    op zich zullen laten wachten. de 16 GB kosten nu wat de 8 GB een maand geleden kostten;
    700 euro. vooralsnog wat duur.. maar na nog zo’n verdubbeling zou ik het wel te doen vinden.

en je kan ‘m natuurlijk ook gewoon direct aan je macbook hangen of voor 1700 een 100 GB
    firestore kopen.

grroet,
    Joost

Bijdrager
    d_Stiny

heb inmiddels een hvx200 en een firestore gekocht. ben nog uitgebreid aan het spelen maar het ziet er allemaal retestrak uit..

(=-

Bijdrager
    acb

Vind de opslag dan behoorlijk waardeloos en vind dat Panasonic een steekje laat vallen hier. Op de blue-ray disks waar ik op schiet kunnen we een uur kwijt en ze kosten ons maar 35 euro… Het voordeel hieraan is, is dat je het tevens al back-up kunt gebruiken…

Monteer je je materiaal in fcp? Zo, ja hoe is de workflow can je cam?

Bijdrager
    d_Stiny

tsja.. als ik onbeperkt had kunnen kiezen had ik ook wel iets anders gekozen. dit is voor wat ik doe betaalbaar en waarschijnlijk ook wel terugverdienbaar. als ik echt een pro-cam had gekocht dan had ik inderdaad ook naar andere media-soorten gekeken. dit is het mooiste wat voor mij zonder krom te liggen te doen is.

workflow ben ik nog mee aan het spelen, eerste resultaten met fcp lijken wel ok te gaan. zeker sinds een paar updates terug gaat fcp beter om met het p2 formaat. firestore is schieten en direct vanuit FCP monteren. ik kopieer voor de zekerheid wel gewoon naar mijn raid schijven. dat vind ik toch nog wat prettiger. ben nu net bezig om HD te gaan opnemen.

p2 heeft wel leuke dingen met dvcproHD waarbij je variabele framerates kan schieten en hij ook echt alleen maar de frames opslaat die je schiet. scheelt je de helft aan ruimte.

ik ga er zeker nog een paar P2 kaarten bijkopen. over het algemeen zal ik ze gebruiken met dv [meeste klanten schieten nog met DV] en voor de overigen is die firestore met P2 backup wel een redelijke oplossing.

erg suf was dat de belt-clip van die firestore het gelijk de eerste dag begaf. gelukkig viel de recorder maar een klein eindje op een zacht oppervlakte. dat had zomaar anders kunnen zijn..

Joost

Bijdrager
    acb

Klinkt wel goed allemaal! Zelf heb ik helaas nog niet gemonteerd met het egschoten materiaal maar ben wel erg benieuwd hoe dat loopt in fcp. Ben niet anders gewend dan dvcpro en minidv tapes… Met enkele dagen is de camera weer terug van Sony en dan gaan we ff flink los!

Kan je met jouw camera nog voorgeprogrammeerde instellingen kiezen voor het filmen? Kleuren e.d.?

Bijdrager
    d_Stiny

hmmm… net hd-materiaal proberen te importeren en dat is lastiger. gelukkig is het mogelijk om op de site van firestore een firmware-upgrade te kopen *sigh* waarmee je direct quicktime [fcp] bestanden wegschrijft ipv mxf. dat wordt denk ik na het weekend.

de hvx200 heeft een aantal user-buttons waar je alles onder kan zetten wat je wilt. hij heeft een auto-white-balance en 3200k en 5600 k preset [zo uit mijn hoofd] verder presets voor cine/film/news etc.. neem aan dat je ook als je je kleurmatrix hebt ge-edit je dit kan opslaan. er zit iig een mogelijkheid tot geheugenkaart in waar je een hele setup op kan opslaan. moet nog een kaartje kopen (-;

werkt dat sony formaat niet weer met een mpeg-achtige structuur en daarmee met GOP’s? ik wilde daar namelijk van af. kost zoveel extra processor-power.

Joost

Bijdrager
    d_Stiny

nou.. ik heb de nieuwste versie fcps2 en als ik een mxf probeer te openen; vertikt ‘ie het. dus misschien zie ik wat over het hoofd?

Joost

Bijdrager
    d_Stiny

ola,

ik heb dus een firestore FS100 en ik kan direct vanaf harddisk naar m’n computer kopieeren. dan heb ik MXF files die FCP vervolgens niet leest. ben nog even aan het puzzelen hoe ik dat dan wel op kan lossen. misschien die firestore in VTR modus zetten.

Bijdrager
    d_Stiny

jups.. tried that one..

maar ik moet er na het weekend gewoon eens even voor gaan zitten..

joost

Bijdrager
    d_Stiny

oplossing is een upgrade van de firmware. de firestore captured dan gelijk in quicktime-wrapper en in full HD (=

Bijdrager
    d_Stiny

nog snel even wat eerste ervaringen:

– de combinatie HVX200 met firestore FS100 werkt eigenlijk best wel ok.
    zeker na de firmwareupdate van de FS100 naar versie 3
    – TC genereert de FS100 intern. je moet dus op de FS100 je instellingen
    voor TC zo zetten zoals je ze zou willen hebben.
    – de eerste paar keer is het een beetje zoeken naar de instellingen om te
    zorgen dat de hvx en de fs 100 optimaal samenwerken. daarna kan je
    ook gewoon je geschoten content terugzien op het schermpje van je hvx
    – focus- assist is erg grappig. hij vergroot een gedeelte van je viewer in een
    omrand kader zodat je actual pixel-style kan zien of je de gewenste focus
    op de gewenste objecten hebt
    – het is even puzzelen maar je kan de fs100 in zijn cradle [manfrotto btw} zo
    krijgen dat de balans van de camera met recorder goed handelbaar is.
    – de firewireaansluiting van de hvx200 zit op een onhandige plek. ik denk
    dat tape [gaffer] wederom de redding van het universum is. ik zit namelijk te
    denken om een vaste kleine kabel vast te tapen aan de body van de camera
    om te veel slijtage van de aansluiting te voorkomen.
    – variabele framerate werkt erg prettig. Ook met de FS100. de nieuwe
    versie van FCS heeft veel mogelijkheden om de binnengehaalde content
    daadwerkelijk te gebruiken als versnelde of vertraagde beelden [under- overcranking]
    – er is een prime-convertor beschikbaar voor de HVX200 waardoor je met 35MM prime lenzen
    kan werken. ik hoop binnenkort een keer hands-on te kunnen zien wat dat oplevert. het kost
    je wel sowieso een stop of 2 aan licht
    – de codec is erg mooi [dvcpro50/dvcproHD] en duidelijk mooier dan HDV.
    – ik ben met vocas aan het puzzelen over een convertor die via IDX/v-mount batterijen
    via een convertor zowel de HVX als de FS moet gaan voeden.

binnenkort meer.. [camera is nu voor 5 weken naar australie. ik hoor daarna meer
    van de ervaringen van de ploeg die ‘m meeheeft]

Joost

Bijdrager
    Jiri

Even een opmerking over de verschillende camera’s van mijn kant.
    Ik heb zelf de gelukkige eigenaar van een XL-H1, en ben er zeer tevreden over.
    Ik heb destijds (ruim een jaar geleden) heel veel onderzoek gedaan naar de verschillende camera’s
    De Sony HDR-FX-1, Panasonic HVX200, JVC HD100 en de XL-H1 waren de camera’s die destijds voor onder de 10.000 euro te koop waren.
    Ik vond qua beeldkwaliteit de Canon XL-H1 er met kop en schouders bovenuit steken destijds. Waarom? Dit was (is) verreweg de meest filmische 1/3″ camera die er toen te koop was. Voor een 1/3″ ccd heeft de XL-H1 de meeste dof (scherptediepte) van het bovenstaande rijtje. Het objectief is langzaam, maar wel heel mooi. Tekent alsof het film is. De HDV codec vind ik heel mooi in de filmische filosofie passen. Het beeld is wat minder strak en schoon zoals bijvoorbeeld bij de HVX200 en de JVC het geval is. Maar daarom zeker niet minder, in tegendeel! de 25f modus is werkelijk fantastisch en HDV heb ik nog nooit op enige fouten van betekenis kunnen betrappen.

Groet,
    Jiri

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.