7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Joop Vos

Camera Raw CS5 erg traag!

Ik ben PS, Bridge en CR CS5 aan het uitproberen. Wat me opvalt (en irriteert!) is dat alleen in CR de rendering van aanpassingen super traag werkt. Een uitvergroting in PS heen en weer over het scherm slepen met de handtool is een genot; doe hetzelfde in CR en er gebeurt pas iets na 1 of twee seconden … hinderlijk dus.

Nu de vraag of dat bij jullie ook zo is. Is CR in dit specifieke geval een achterblijvertje t.o.v. PS en Bridge?

Moderator
    unSOUND

Camera Raw is een draak van een programma. Ik gebruik het dan ook niet. RAW bestanden gaan naar Aperture voor de eventuele correcties, echte bewerkingen gebeuren wel in Photoshop, maar dan pas nadat Aperture de RAW bestanden heeft omgezet naar PSD.

Bijdrager
    guus

klopt en dan is het ook bijna niet voor te stellen, dat vele foto opleidingen, nog steeds volharden in het gebruik van Camera Raw, als zijnde Het raw verwerkingsprogramma.

Mijn stagiair zit op de fotoacademie en daar .. moet … hij CR gebruiken, thuis gebruikt hij uiteraard Lightroom voor zijn huiswerk. Niemand die het merkt, maar als je praat over stilstand of oogkleppen op??
    zeg het maar.

Bijdrager
    Joop Vos

Voor wat ik doe (webwerk!) is Camera Raw goed te gebruiken … CR CS3 hakkelde al, maar CR CS5 is bijna niet vooruit te branden. Programma’s als Lightroom en Aperture renderen ook niet bepaald vlot. Ik vermoed dat mijn MBP uit 2006 zo langzamerhand z’n tijd heeft gehad. Deze apps vragen krachtigere chips. Blijft het vraagteken dat Photoshop CS5 wèl super aan het handje meeloopt.

Bijdrager
    Ir.Bob

@Guus, natuurlijk gebruikt hij Lightroom, want de Raw-engine van Lightroom is gewoon CR. En alle knoppen hebben ook nog eens dezelfde naam.

Het handje in PS is sneller dan in CR, omdat in PS alle pixels al in het geheugen staan. Bij CR moeten de pixels eerst nog berekend worden voordat ze getoond kunnen worden.

Bijdrager
    guus

@ir.Bob. als per dag enkele honderden raw files verwerkt, dan is Camera Raw een draak van programma zoals unSOUND schrijft. dat is gewoon niet te doen. de workflow van LR en de 1 op 1 rendering geeft een snelle en goede verwerking van de beelden.
    Als je enkele beelden moet verwerken, kan het prima met CR of bv DPP van Canon, wat ook een perfect programma is, behalve als je grote batches moet verwerken.

wat ik probeerde te zeggen is, dat die foto opleiding voor de workflow de ogen sluit, waar gigantische winsten worden behaald.

Bijdrager
    ernst.
    unSOUND op 29 januari 2011

Camera Raw is een draak van een programma. Ik gebruik het dan ook niet. RAW bestanden gaan naar Aperture voor de eventuele correcties, echte bewerkingen gebeuren wel in Photoshop, maar dan pas nadat Aperture de RAW bestanden heeft omgezet naar PSD.

Kijk ook iemand die er verstand van heeft en erachter is gekomen dat CR gewoon k*t is.:cool:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.