18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Wilson

Camcorder Sony HD harde schijf

Hallo,

ik weet, er is al flink over geschreven, maar ik wil toch graag beroep op jullie kenners doen voor advies. Voor mijn bedrijfje maken wij soms opnames van evenementen, die flink lang duren.

Ons leek daarom de aanschaf van een (aantal) camcorder(s) met harde schijf van Sony een mooie optie. We zouden de camera’s tegelijk kunnen starten en syncen en vervolgens uren achter elkaar op kunnen nemen en later in de montage de verschillende beelden over elkaar kunnen leggen.

Maar nu de praktijk: is het echt zo onhandig om met een dergelijke camera te werken? Ik hoor veel negatieve verhalen over het capturen van het materiaal van de camera naar de Mac, omdat daar additionele software voor nodig zou zijn. En hee, die software van derden is niet altijd eh, Apple-proof.

Heeft iemand advies, of is er misschien een Sony camera met harde schijf die wel geschikt is?

Alvast hartelijk dank,

W

Bijdrager
    Brent146

Als je camera tegen een stootje moet kunnen zou ik er géén nemen met HDD. Ik heb nl. al veel gelezen over dat deze niet zo schokbestendig zijn en dus je materiaal kan verloren gaan…

Bijdrager
    bassmac

geen geduld, dus dubbel :sealed:

Bijdrager
    bassmac

Ik had begrepen dat de sony’s voortaan wel te gebruiken waren, in ieder geval met premiere. Weet even niet of dat al te krijgen is voor de mac, wel al de demos gezien in de RAI. FCP kan in ieder geval wel de Flashkaarten van Panasonic lezen, maar die zijn voor jou doel veel en veel te duur, lijkt me.

Grootste nadeel is eigenlijk de harddisk. Daar komt gecompresseerd materiaal op, dat is van mindere kwaliteit dan gewone minidv-tape. Je ziet het echt. Maar als het weer afgespeeld gaat worden op web, of kleine tv systemen zal je er wel niet zo veel van merken.
    Overzetten op de computer is wel weer gemakkelijker natuurlijk.
    Een harddisk kan trouwens heel goed crashen, en dan heb je niks meer.

Maar ze worden steeds goedkoper, zelfs de HD versies. Mooi groot beeld.
    Ik zou het af laten hangen van hoe snel je ze terug verdient…

Bijdrager
    acb
    Bijdrager
    Dick de Roos

Link lijkt niet te werken:(

Bijdrager
    The_Envoy
    ”acb”

ik raad je de pdw-f330 aan!:D

Als ge 20.000 euro over hebt voor een camera, en HD wilt…

Bijdrager
    d3nn

Wat ik niet snap is dat er zoveel mensen intresse hebben in die HDD camera’s. Ik ben nu ook bezig met het aanschaffen van een video camera en als ik hier een topic open hoor in van alle “deskundige” dat ik beter een DV cam kan nemen met een Firewire uitgang.

Ben ik dan zo goed gelovig en neem ik te makkelijk aan dat de mensen hier dan weten waar ze het over hebben of zijn de mensen die een HDD camera willen aanschaffen gewoon niet goed geinformeerd over de nadelen van een dergelijk apparaat ?

Bijdrager
    acb

Met HDD camera’s is opzich weinig mis alleen is de workflow nu nog zwaar keauleaute…. In de toekomst zal daar vast wel verandering in komen….

Bijdrager
    Elias01

deze discussie hoor ik vaak. Soms zelfs een jaloerse indruk van de ene kant.
    ontopic:

High definition HDD Videocameras hebben een groot voordeel.
    Tapegebaseerde oplossingen hebben als beperking dat je altijd moet wachten voordat je video op je computer is. Bij 10 uur aan materiaal moet je daadwerkelijk 10 uur wachten.
    Behoorlijk achterhaald wanneer je het mij vraagt.
    Videomateriaal van je HDD camera importeren gaat daarentegen vele malen sneller.

Daarnaast zijn de ‘HDD cameras crashen heel snel’ argumenten ongegrond, iedereen hoort ervan maar niemand heeft het meegemaakt.

Bijdrager
    acb

De nadelen over hdd cams die ik hoor zijn:

1: Gecomprimeerde video (dus mindere kwaliteit)
    2: Slechte workflow (problemen met overzetten van fragmenten, alsnog coderen e.d.)

Bijdrager
    hobbes2210

Er zijn ook voordelen:
    – geen time code breaks
    – sneller dan real time transfer van data (firewire gaat real time, dus een uur film is een uur capture)
    – altijd op de juiste plaats verder filmen (dus geen risico van materiaal overschrijven)
    – Meer dan 4 uur High Quality video (en ik zie echt geen verschil met DV!!)
    – Geen gezeur met bandjes wisselen

De workflow issues zijn echt niet van deze tijd.
    FCP kan prima de files van een Canon Everio aan, enige extra slag is de demux stap in MPEG streamclip en dat is werkelijk waar seconden werk.

Dus………

ook HDD camera’s zijn prettig om mee te werken.
    DV is ook niks mis mee, maar superieur???

Bijdrager
    acb
    ”hobbes2210″

Er zijn ook voordelen:
    – geen time code breaks
    – sneller dan real time transfer van data (firewire gaat real time, dus een uur film is een uur capture)
    erken.

Dat vind ik toch wel 1 van de grote voordelen hiervan, ik schiet zelf op blue-ray en kan in no-time checken of iets er goed op staat, heerlijk! het scheelt bij de grotere klussen ook bakken met tijd in vergelijking met tapes….

Bijdrager
    Elias01

wow,
    er bestaat nog geen enkele bd-camera recorder. u werkt met een prototype?
    of bent u in de war met een ander systeem van sony?

Bijdrager
    acb
    ”Elias01″

wow,
    er bestaat nog geen enkele bd-camera recorder. u werkt met een prototype?
    of bent u in de war met een ander systeem van sony?

Kwijl:

Bijdrager
    Elias01

oke, in de war met dit dus: http://www.sony.net/Products/MO-Drive/ProDATA/index.html
    ;)

maar ik geloof het hoor! dat u op blu ray schiet of hoe zei u het.

Bijdrager
    bassmac

Mooi werk hebben jullie, ABC!
    Maar voor de mensen met een gewone portemonnaie:
    bandjes is het veiligste en zonder compressie, dus het beste.
    Heb al een crash met een harddiskcamera gezien, heel zuur na een paar dagen London filmen…
    De techniek gaat hopelijk hard, maar de Panasonic die met Flashkaarten werkt is zelfs voor pro’s vreselijk duur, en dan bedoel ik echt uit verhouding.
    Om gewoon web en amateurfilms te maken, kun je al een heel eind spelen met de compressievideo’s van harddisk en DVD, maar je ziet het gewoon.
    Blueray, hoop dat je ‘m snel terugverdient! Is een gave camera, maar die techniek is nog volop in ontwikkeling.
    Voor TV en youtube kun je ook goed werken met een Canon powershot, fototoestel, valt (bijna) niet op. heb je ook direkt resultaat, :P

Bijdrager
    8lux
    ”bassmac”

bandjes is het veiligste en zonder compressie

Even voor de goede orde, DV maakt ook gebruik van (DCT) compressie.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.