16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    MacMipke

CamCorder aanschaffen

Hallo,

ik ben van plan een Camcorder te kopen, welke ik op mijn mac via fireWire aan kan sluiten en in imovie verder kan bewerken. Waar moet ik op letten? Het moet aangesloten kunnen worden op een Powerbook G4.
    Wie kan me wat tips geven?

groetjes..

Bijdrager
    Mattheus

Ik werk zelf met een sony camera. Letterlijk ‘plug and play!’ Een kleine tip: zorg dat je DV-out én DV-in hebt. Kun je heel gemakkelijk de films die je gemaakt hebt in iMovie terug zetten op de camcorder…. tenzij je een DVD brander hebt natuurlijk… Ook over JVC hoor ik positieve berichten.
    Succes met de speurtocht!!

Bijdrager
    Harmberg

Ik heb zelf sinds kort een sharp Z950. Ook plug & play.
    Er zit een analoge ingang op, zodat je video banden van je videorecorder of analoge camcorders ook op dvd kunt zetten

Bijdrager
    Hbbtleon

hallo, ik hoorde dat sommige hard drive camera’s niet goed werken met imovie, dus:
    welke hard drive camera werkt met imovie ?

Bijdrager
    benj1989

hmmm dat weet ik niet, elke dv camera werkt met imovie (en ichat)

Bijdrager
    Wulfey

Ik heb 2 Canon’s, 1 MVX1i (kleintje) en een XL1-s (groter).
    Beide werken perfect met zowel iMovie als Final Cut Pro.

Maar als je een paar centjes extra hebt, zou ik voor de nieuwe Sony HDR-FX1 gaan.
    Deze word ook via de site van Apple verkocht (3.700,- euries)

niet alle camcorders zijn even compatible, maar voor de juiste info kijk je ff op:
    http://www.apple.com/macosx/upgrade/camcorders.html
    gnoetjes

Bijdrager
    bieker

Dank jullie voor de tips. Het was wel geen vraag van mij maar ook ik wil binnenkort een videcam kopen.
    Dat is nu het voordeel van dit forum: je vind altijd wel goede tips en suggesties.

Bijdrager
    MacMipke

en weet iemand hoe het met het aantal pixels zit, voor foto’s kan ik dat nog wel inschatten, maar ik weet niet hoe dat met video zit.
    is 2.2 mpixel veel?

Bijdrager
    marcovanderlaan

Ik heb een JVC DV-cam. inderdaad: plug en play. Deze is 800.000 pixels. Bij aanschaf kon ik kiezen tussen deze en 1 mpixel. Het verschil was toen de meerprijs niet waard en ik vind het resultaat prima. Verschil zit wel in de weergave van je Mac en je DVD speler, dus raak niet gelijk teleurgesteld.

succes

Bijdrager
    davedive

DV (op mini-dv tape) Digital video en resolutie :

Die 2.2mp’s hebben totaal géééééén invloed op de pixels die op tv zullen komen. Je zal dus niet plots met High definition zitten omdat de aangegeven pixelcount zo hoog is (vanaf hoger dan 660000 pixels speelt dit niet veel geen rol meer voor de videokwaliteit)
    Die 2.2mp’s hebben ENKEL zin voor foto’s die op een memory kaart bewaart worden (als je de foto’s op tape zet zijn ze ook niet aan 2.2mp’s!)

Mijn Sony TVR-950SE heeft 3 ccd’s van elk 1mpixel (ongeveer) : foto’s worden aan 1megapixel opgeslagen.

Wat heeft (het grootste) effect op kwaliteit van beeld :
    – lenskwaliteit (canon is altijd lenzenmaker geweest en opgepast carl-zeiss lenzen zijn niet altijd door hen zelf gemaakt dus oppassen)
    – 3ccd of 1ccd : 3ccd zal elk kleur afzonderlijk opvangen. Het ‘resultaat’ is dus enkel een samenvoeging van de 3 waardes. 1ccd moet de waarde van elke pixel berekenen aan de hand van de omliggende (anders gekleurde) pixelwaardes. Dus 3ccd is in de regel kleurèchter dan 1ccd.

Nu kan je natuurlijk idd voor de 3ccd High defenition videocamera’s gaan maar die zijn vooralsnog :
    – prijzig
    – groot formaat (géén zakbroekcamera’s)

Groeten
    Davedive

P.S. @ mattheus :

Ik werk zelf met een sony camera. Letterlijk ‘plug and play!’ Een kleine tip: zorg dat je DV-out én DV-in hebt. Kun je heel gemakkelijk de films die je gemaakt hebt in iMovie terug zetten op de camcorder…. tenzij je een DVD brander hebt natuurlijk.

DVD-compressie bovenop de reeds toegepaste mini-dv compressie verlaagt drastisch de kwaliteit van een film. De compressie die bij Mini-dv toegepast wordt bij het wegschrijven naar tape is 5:1 geloof ik. Voor 1 uur film op een dvd van 4.2(netto) is dit nog eens ruwweg 3.5:1. Beste kwaliteit = gemonteerde film terugzetten op tape dus wat mij betreft is DV-in een must!

Bijdrager
    Mattheus

@ Davedive
    Heee, dat wist ik niet. Ik bewaar overigens nog steeds mijn ‘projectjes’ op dv-bandjes. Ben door tijdgebrek nog niet in de gelegenheid geweest om eens een profectje op DVD te branden.
    Afijn, dan klopt mijn advies wel om in ieder geval een camera te kiezen met zowel DV-out als -in……

Bijdrager
    davedive

@ Mattheus,

Forum dient om te leren van elkaar hé. Ik leer elke dag nog bij op dit forum van andere mensen.

:D

Bijdrager
    June

Deze site heeft mij goed geholpen bij mijn keuze en het werd de Canon XM2.
    http://www.camcorderinfo.com/

Bijdrager
    mereltje

http://www.kieskeurig.nl is ook een goeie site om product en prijsvergelijkingen te bekijken.

Bijdrager
    Brasco

Ik zag net de nieuwe Sony HD 3ccd voorbij komen. Ik kan mij de keuze voor deze camera niet echt voorstellen. Extra veel geld uitgeven voor functies waar je voorlopig niets aan hebt. Tegen de tijd dat HD gemeengoed is, is er meer aanbod in die markt en worden deze camera’s goedkoper.

Zelf heb ik de Panasonic AG-DVC30 3ccd en een Canon MV700. Die eerste heb ik in amerika gekocht voor onder de € 3000,- Hier is de camera echter tegen de € 3700. In nederland vind ik hem toch redelijk aan dure kant. De canon’s zijn ook prima camera. maar ook de simpele MV800 heeft al een prima beeldkwaliteit met natuurlijk kleurbeeld. Maar de Canon 3ccd’s zijn ook erg goed. toendertijd sterk getwijfeld om een XM-2 te kopen, maar vond de inverstering in een camera die al een aantal jaar op de markt is niet slim. Gezien de Panasonic moderne techniek bevat en wat meer functies heeft.

Ook is misschien de instap 3ccd’s van Panasonic een keus. NV-GS400 is een erg mooie camera van rond de €1000

Bijdrager
    Atjous

ik heb zojuist een Canon MV800 gekocht.
    Nog maar weinig tijd gehad om te proberen
    maar wat een cool dingetje is dat zeg.

Integratie met iMovie is naadloos
    laat zich perfect aansturen.
    helemaal goed.

<edit> inmiddels een stuk meer tijd gehad, en wow! dat is echt een fijne camera!!!!! </edit>

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.