6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Calibratie voorbij 9300K, kan dat?

Ik heb een verweesde Eizo uit 2004 geadopteerd, en diens backlight is nogal geel, keurig egaal, maar blauw is duidelijk zwakker geworden.

Nu heb ik met calibratie het scherm op 9300K gezet, dat is al een eind de goede richting, in, maar ik denk dat ik bij 10000-11000K op een nette 6500K in werkelijkheid zit.

Kun je op een of andere manier voorbij het max van Apple?

Kun je bovendien zorgen dat Photoshop e.d. daarbij denken dat het toch 6500K betreft, anders gaan die programma’s weer tegencompenseren.

Bijdrager
    Matador

Dus je hebt een voorhistorische Eizo voor een tientje gevonden in een garage sale en daar wil je nu een beetje de professional op uithangen, moet ik het zo zien? Gebruik je een hardware calibrator?

Bijdrager
    pruus

Het enige antwoord is dat je het scherm moet kalibreren. En dat gaat niet op het oog. Er zijn verschillende leveranciers die hardwarematige artikelen leveren die je elke week gebruikt om de kleuren goed te houden. Bijvoorbeeld van Datacolor, of X-rite. En ook voor oudere schermen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Eizo geeft 5 jaar garantie op hun schermen. Ze zeggen dat de backlights 30000 uur mee gaan. Dan is de helderheid afgenomen tot minder dan 50%.

Grote kans dat jouw exemplaar daar al lang en breed overheen is. De lichtopbrengst vermindert en de kleurweergave gaat achteruit. Iets wat er niet is (blauw licht in dit geval) kan je ook niet terugbrengen door calibratie.

Als het mijn scherm zou zijn en ik zou het, ondanks de leeftijd, toch willen blijven gebruiken zou ik het backlight vervangen. Weet niet wat er in zit maar met een beetje zoekwerk kan je vast wel iets vinden met dezelfde afmetingen. Op Ali Express staat genoeg, kost ook bijna niets.

Bijdrager
    computer space

Ik hoef geen precisiewerk. Bij veel schermen kun je in een menu bijvoorbeeld R en G terugdraaien, maar dat gaat hier niet, kan alleen helderheid/contrast instellen. De videokaart kan zoiets echter ook: in plaats van R 255 stuurt ie dan R 200 uit. Op die fiets werkt Apple’s kleurassistent ook, allee net iets te restrictief. Ik zoek dus een softwarematige oplossing om een monitorprofiel op pak m beet 11000K te maken, geen preek over dat ik een oud mormel heb geadopteerd.

Ik zoek dus een eenvoudige tool die zo’n profiel maakt met iets minder limieten. Ik was niet van plan er enige cent aan uit te geven, geen nieuwe backlight, geen lichtmeter.

Er is wel blauw, alleen minder dan groen en rood. Als je die 2 dus tempert, komt het weer in balans. Niet al te helder, maar dat maakt niet uit. Staat toch in donkere ruimte.

Als ik in Photoshop wat probeer, dan is onder levels R op 240 en G op 235 prima. Dan oogt alles weer in balans.

Bijdrager
    computer space

Iets gevonden:

https://download.cnet.com/Gamma-Control/3000-2094_4-6440.html

Doet precies wat ik wil!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.