24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    shakey

Calendar van iCloud terug als fysiek bestand op iMac. Kan dat?

Mijn kalendergegevens zijn gewist van mijn iMac nadat ik met mijn iMac was ingelogd op iCloud. Zie onderstaande foto.
    Ik kan sindsdien mijn kalendergegevens nog steeds inzien op mijn iMac. Maar… die gegevens staan nu dus niet meer fysiek op mijn iMac.
    Hoe kan ik ze vanuit iCloud fysiek terugzetten op mijn iMac? Iemand een idee? Ik heb gezocht en gezocht maar kon hierover niks vinden.
    Ik hoef mijn kalendergegevens niet per sé in iCloud te bewaren. Ik wil ze sowieso fysiek op mijn iMac hebben staan.

Bijdrager
    Shmoo

Wat als je Agenda opent > Command + komma > accounts verwijderen. Dan krijg je volgens mij de vraag of je de data wilt bewaren of verwijderen. Kies daar voor laat staan op deze Mac en dan ben je klaar. Op dat moment is je account (iCloud) losgekoppeld en kun je eventueel ook via Systeemvoorkeuren > iCloud al je resterende data verwijderen.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Shmoo op 14 juli 2018 om 19:32</p>
    Wat als je Agenda opent > Command + komma > accounts verwijderen. Dan krijg je volgens mij de vraag of je de data wilt bewaren of verwijderen.

Ik krijg iets anders. Zie hieronder. Uiteraard wil ik niet het risico lopen dat verwijdering van de account tot problemen leidt. Kan ik dit veilig doen?

Bijdrager
    tarun

Waarom wil je dat? Het is toch handig om je agenda overal hetzelfde te hebben?

@On topic: als je eerst de agenda exporteert (Archief > Exporteer) dan kan je na het uitschakelen van iCloud voor je agenda deze weer importeren.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 14 juli 2018 om 22:18</p>
    Waarom wil je dat? Het is toch handig om je agenda overal hetzelfde te hebben?

@On topic: als je eerst de agenda exporteert (Archief > Exporteer) dan kan je na het uitschakelen van iCloud voor je agenda deze weer importeren.

Agenda overal hetzelfde kan inderdaad handig zijn. Maar: wat als er een storing is, je hebt even geen verbinding? Dan krijg je een blanco Kalender. Of zie ik dat verkeerd? Er kan ook een privacy-issue zijn. Bijvoorbeeld als je als huisarts de Kalender zakelijk gebruikt. Dan wil je afspraken met cliënten dan misschien niet extern opslaan.
    Met de Photo-app van Apple werkt het beter. Foto’s kun je in iCloud bewaren en tegelijk fysiek op de devices bewaren.

@on topic: Wat moet ik voor het exporteren kiezen? Export? Of: Calendar Archive?

Bijdrager
    tarun

Geen verbinding betekent alleen dat de wijzigingen pas worden gesynchroniseerd als er weer verbinding is. Tot die tijd staan de wijzigingen alleen lokaal. Geen verbinding maakt dus niet dat je agenda het niet doet. Dat betekent alleen dat die agenda de stand weergeeft van de laatste synchronisatie.

Een archief werkt bijna hetzelfde als een gewone export. Behalve als je een archief importeert dat alles wordt vervangen door dat archief. Uitkijken dus.

Wat je ook kan doen een nieuw account maken met daarin een agenda maken die alleen lokaal staat. Je kiest dan ervoor om alleen handmatig te synchroniseren, wat je vervolgens nooit doet.

Voor andere agenda’s kan je dan wel gebruik maken van iCloud.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 15 juli 2018 om 12:08</p>
    Geen verbinding betekent alleen dat de wijzigingen pas worden gesynchroniseerd als er weer verbinding is. Tot die tijd staan de wijzigingen alleen lokaal. Geen verbinding maakt dus niet dat je agenda het niet doet. Dat betekent alleen dat die agenda de stand weergeeft van de laatste synchronisatie.

Een archief werkt bijna hetzelfde als een gewone export. Behalve als je een archief importeert dat alles wordt vervangen door dat archief. Uitkijken dus.

Wat je ook kan doen een nieuw account maken met daarin een agenda maken die alleen lokaal staat. Je kiest dan ervoor om alleen handmatig te synchroniseren, wat je vervolgens nooit doet.

Voor andere agenda’s kan je dan wel gebruik maken van iCloud.

Goed idee! Twee gescheiden agena’s, de ene lokaal en de andere in iCloud. Maar… zie bovenstaande screenshot. Welke van de twee moet ik kiezen als ik mijn agenda wil exporteren, om deze daarna fysiek om mijn iMac te kunnen zetten, zonder verder nog gebruik te maken van iCloud? Optie: ‘Export’? Of optie ‘Calendar Archive’?

Bijdrager
    tarun

Export. Want met Archief ben je met de import al het andere kwijt.

Je kan ook een nieuwe lokale agenda (gewoon account nooit synchroniseren) maken en de items 1:1 overzetten naar die andere agenda.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 15 juli 2018 om 13:59</p>
    Export. Want met Archief ben je met de import al het andere kwijt.

Je kan ook een nieuwe lokale agenda (gewoon account nooit synchroniseren) maken en de items 1:1 overzetten naar die andere agenda.

OK. ‘Export’ gedaan. Daarna in System Preferences van iCloud Calenders uitgezet. Kreeg ik, zoals verwacht, een lege kalender. Daarna in die lege kalender het ics-bestand van de geëxporteerde kalender geprobeerd te importeren, maar… ik kreeg hiermee niet de inhoud van de kalender terug. Wat doe ik fout?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door  shakey.

Bijdrager
    tarun

Ik heb dat .ics bestand geopend met Teksteditor. Daarin staat de naam van de agenda. Dat is wat er waarschijnlijk fout gaat.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 15 juli 2018 om 21:59</p>
    Ik heb dat .ics bestand geopend met Teksteditor. Daarin staat de naam van de agenda. Dat is wat er waarschijnlijk fout gaat.

Ik moet dus niet het .ics bestand importeren? Wat moet ik dan doen?

Bijdrager
    tarun

Om hoeveel agenda-items gaat het eigenlijk? Als het er niet veel zijn kan je ze handmatig op die andere agenda zetten. Veel verder kan ik je niet helpen. Ik gebruik geen offline agenda. Wil die synchronisatie juist wel.

Bijdrager
    GoeieDag

shakey op 16 juli 2018 om 00:34
    Ik moet dus niet het .ics bestand importeren? Wat moet ik dan doen?

En toch moet je dat wel doen.

Zo heb ik het vaker gedaan, en zojuist even geprobeerd in een nieuwe gebruiker, en dat werkt prima.

Dus je doet wat fout, blijkbaar.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 16 juli 2018 om 05:33</p>
    Om hoeveel agenda-items gaat het eigenlijk? Als het er niet veel zijn kan je ze handmatig op die andere agenda zetten. Veel verder kan ik je niet helpen. Ik gebruik geen offline agenda. Wil die synchronisatie juist wel.

Het zijn maar vier agenda-items. Ik begrijp nu eindelijk dat ik ze één voor één moet exporteren, en daarna één voor één moet importeren. Ik dacht eerst dat ik de hele inhoud van Calendar (dus inclusief alle agenda-items) in één keer kon meenemen. Ik stuit nu echter op een nieuwe vraag. Als ik wil importeren krijg ik onderstaande waarschuwing. Wat betekent dit? Neem ik een risico als ik een agenda-item importeer?

Bijdrager
    tarun

4 items kan je makkelijker omzetten naar die andere agenda:

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 16 juli 2018 om 13:55</p>
    4 items kan je makkelijker omzetten naar die andere agenda:

Als ik importeer krijg ik een waarschuwingsboodschap. Zie screenshot hierboven. Hoe moet ik daar op reageren?

Bijdrager
    tarun

@shakey: ik zie je screenshot niet?

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 16 juli 2018 om 16:09</p>
    @shakey: ik zie je screenshot niet?

Bijdrager
    tarun

Interessant. Nog nooit gezien. Ik zou gewoon klikken. Zo te lezen worden alleen alerts verwijderd.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 16 juli 2018 om 16:20</p>
    Interessant. Nog nooit gezien. Ik zou gewoon klikken. Zo te lezen worden alleen alerts verwijderd.

De enige alerts die ik heb gekoppeld heb aan mijn agenda-momenten zijn e-mailalerts. Het zou vervelend zijn als ik die zou verliezen, omdat ik ze dan één voor één opnieuw moet installeren.

Bijdrager
    tarun

Wat bedoel je met emailalerts? Hoe stel je die in?

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>tarun op 16 juli 2018 om 16:43</p>
    Wat bedoel je met emailalerts? Hoe stel je die in?

Van e-mailalerts maakte ik gebruik toen ik mijn agenda’s nog fysiek op mijn iMac had staan. Ik merk nu pas (mijn Calendar staat nog maar een paar dagen in iCloud) dat ik nu geen e-mailalerts meer kan instellen.
    Ik denk inmiddels dat ik het beste via Time Machine Calendar terug kan zetten op mijn iMac. Alleen… hoe doe ik dat? Ik moet, neem ik aan, allereerst Calenders uitzetten in de systeemvoorkeuren van iCloud.

Bijdrager
    GoeieDag

Waar gaat dit nog over? Oplossingen zoeken of problemen maken?

Bijdrager
    shakey

@tarun en @goeiedag, Bedankt voor jullie hulp! Ik heb alle agenda’s geëxporteerd en daarna geïmporteerd, zoals hierboven beschreven. Dat is prima gegaan. Afgezien dan van de email-alerts die verwijderd werden, maar dat verwachtte ik al. Ik heb ze nu opnieuw ingesteld. Zie afbeelding beneden.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.