30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    sally

Cafe De Wereld. Hoe doen ze dat?

Afgezien van of het nou leuk is (dat was het laatst een keer wel), elke keer als ik het (cafe de wereld, onderdeel van vara laat) zie vraag ik me af hoe het gemaakt wordt. (3d) animatie is eigenlijk veel te tijdrovend voor zoiets. Ik heb nergens iets kunnen vinden (op de site van de vara) overwie dit maakt en hoe het wordt gemaakt. Iemand die het weet?
    Omdat er geen animatieforum (is dat wat???) is en omdat het misschien ook wel een beetje een lounge onderwerp is….
    Op site van vara laat is een cafe de wereld archief, voor wie even wil kijken, waar ik het over heb: http://www.omroep.nl/vara/laat/

Moderator
    Lucas Raggers

Volgens mij trekken acteurs blauwe pakken aan met belangrijke punten op hun lichaam die in verbinding staan met de computer die de bewegingen registreert en vervolgens plakt op de verschillende karakters.

Bijdrager
    sally

Ja, zoiets, lijkt me heel leuk om hier een ‘making of” van te zien.
    Wel vreemd dat de makers nergens credit krijgen. Maakt het een beetje geheimzinnig.

Bijdrager
    Zora la rousse

Ik kijk er ook graag naar, en de makers verdienen dubbel en dwars credit!

Bijdrager
    iGeysir

Het is idd geweldig! Vooral JPB en Tatjana zijn fantastisch, maar Bea doet ook niet onder voor de anderen. Lucas: Dat van die acteurs en blauwe pakken: hoe werkt dat? De poppetjes maken toch rare bewegingen met hun handen.
    @Zora: kijk: zo zien we mekaar nog eens ergens anders :)

Bijdrager
    sally

Johan Cruyff over vanuit achter opkomen met Patty Brard was ook niet slecht. Misschien kunnen de makers zich hier even melden, iets van hun geheimen onthullen; dan geven wij ze credit.

Bijdrager
    i3enhur
    ”lucasraggers”

Volgens mij trekken acteurs blauwe pakken aan met belangrijke punten op hun lichaam die in verbinding staan met de computer die de bewegingen registreert en vervolgens plakt op de verschillende karakters.

Het lijkt er inderdaad op dat hier gebruik gemaakt wordt van het zogenaamde ‘motioncapture’. Je kan met een camera een aantal referentiepunten opnemen en die gegevens via bepaalde software vervolgens weer exporteren naar een 3D app. Hier kan je daar een voorbeeld van zien. Het is een vrij veel gebruikte methode in de TV en film industrie.

En wat de makers betreft: Let eens goed op de figuren in de achtergrond…volgens mij zitten ze gewoon een biertje te doen… 8)

Bijdrager
    sally

Bedankt voor de link. Mooi die swingende aliens op de Simi site. Er Blijft bij mij toch een hoop nieuwsgierigheid over hoe en hoe snel Cafe de Wereld in elkaar wordt gestoken

Bijdrager
    Sad

die karakters zijn volgens mij wel degelijk “handgemaakte” animaties, ze bewegen te houterig om motion-captured te zijn (met de blauwe balletjes).

Ze hebben niet zo heel veel bewegingsmogelijkheden en gelaatsmogelijkheden. Met de huidige technieken (ga maar eens kijken op de HKU ofzo) zijn dit soort dingen niet zo moeilijk te maken. Als je de karakters eenmaal hebt is het inspreken van de stemmen volgens mij het meeste werk.

Bijdrager
    i3enhur
    ”colpolyp”

die karakters zijn volgens mij wel degelijk “handgemaakte” animaties, ze bewegen te houterig om motion-captured te zijn (met de blauwe balletjes).

Ze hebben niet zo heel veel bewegingsmogelijkheden en gelaatsmogelijkheden. Met de huidige technieken (ga maar eens kijken op de HKU ofzo) zijn dit soort dingen niet zo moeilijk te maken. Als je de karakters eenmaal hebt is het inspreken van de stemmen volgens mij het meeste werk.

De qualiteit van de modellen laat ook nog wel te wensen over, je ziet toch aardig wat polygonen ‘knakken’…Weer een bewijs dat het ‘snel’ inelkaargezet is….

Motioncapture of ‘inversedkinematic’-animatie en lage resolutie…het blijft een helse klus… 8)

Bijdrager
    Ruben
    ”iGeysir”

…De poppetjes maken toch rare bewegingen met hun handen…

Als je bewegingen eenmaal digitaal hebt opgeslagen is het natuurlijk heel makkelijk om hier achteraf op de computer nog van alles mee te doen. Ik ken het programma niet, maar als ik het zo hoor is het misschien wel gewoon een combinatie van motion capture en geprogrammeerde bewegingen. De mogelijkheden daarmee zijn natuurlijk eindeloos.

Bijdrager
    i3enhur
    ”iRuben”
    ”iGeysir”

…De poppetjes maken toch rare bewegingen met hun handen…

Als je bewegingen eenmaal digitaal hebt opgeslagen is het natuurlijk heel makkelijk om hier achteraf op de computer nog van alles mee te doen. Ik ken het programma niet, maar als ik het zo hoor is het misschien wel gewoon een combinatie van motion capture en geprogrammeerde bewegingen. De mogelijkheden daarmee zijn natuurlijk eindeloos.

Inderdaad…er zijn zelfs CD’s te koop met motioncapture data.

Bijdrager
    sally

Maar vergeet de mondjes niet, de gelaatsuitdrukkingen, de gelijkenis.
    Mijn indruk is dat er hier wel degelijk iets nieuws wordt ontwikkeld. Het is een soort “Spitting Image,” met de technieken van deze tijd. Het lijkt erop dat er nog aan gewerkt wordt. De eerste aflevering hadden alle modellen nog armzalige gelaatskleuren (slechte schaduwen).

Het mooiste wat er is kwa renderen is Pixar (Steve z’n bij Job)’s finding Nemo en Monster’s inc. Maar het duurt een eeuwigheid om dat soort dingen te ontwikkelen (en te renderen). Hobbyisten (en kleine zelfstandigen) kunnen daar alleen maar met open mond naar kijken. Ik vind het heel interessant deze tekenachtige 3d in een tekenachtige omgeving.

Bijdrager
    i3enhur

Gelijkenissen zijn idd treffend…goeie karikaturen…Maar vind de mondjes niet echt ‘lipsynq’ lopen…

Bijdrager
    Sad
    ”AndreSalters”

Mijn indruk is dat er hier wel degelijk iets nieuws wordt ontwikkeld. Het is een soort “Spitting Image,” met de technieken van deze tijd.

Het is niet zo nieuw hoor, Computer Motion Graphics kan je op vele plekken studeren in binnen en buitenland. En ik denk dat Spitting Image maken met echte poppen net zo veel werk is. Alleen hier hebben ze maar 1 lokatie (het café) waarin telkens dezelfde figuren dialogen voeren. Bij Spitting Image waren er honderden decors en poppen.

”AndreSalters”

Het mooiste wat er is kwa renderen is Pixar (Steve z’n bij Job)’s finding Nemo en Monster’s inc. Maar het duurt een eeuwigheid om dat soort dingen te ontwikkelen (en te renderen). Hobbyisten (en kleine zelfstandigen) kunnen daar alleen maar met open mond naar kijken. Ik vind het heel interessant deze tekenachtige 3d in een tekenachtige omgeving.

In Nemo en Monster’s inc. waren de animaties veel verder uitgewerkt dan hier. Ik vind het allemaal vrij houterig. Maar dat maakt niet uit want in dit geval gaat het om de humoristische dialogen!

Bijdrager
    sally

Colpolyp schreef:

– In Nemo en Monster’s inc. waren de animaties veel verder uitgewerkt dan hier. Ik vind het allemaal vrij houterig. Maar dat maakt niet uit want in dit geval gaat het om de humoristische dialogen! –

Ik bedoelde eigenlijk dat die houterigheid en het niet zo fijn uit werken, ook een soort charme heeft.
    Wat hier nieuw aan is, kan ik moeilijk uitleggen, hopelijk doet een van de makers dat een keer.

Snel gemaakte dagelijkse 3d is eigenlijk al nieuw op zich. [/b]

Bijdrager
    sally

Jammer dat ze net vanavond met een zwakke aflevering komen. Dat stuk schuimrubber (haar) op het hoofd van Tatjana, is dan ook niet echt dan je zegt….leuk gedaan. Goeie ideeen zijn ook nodig om de poppen aan het dansen te krijgen (JP en Hazes doen Queen in het plashok)

Bijdrager
    Zora la rousse

Valt Balkenende nu over het feit dat Trix te zien is in café de Wereld? Is hij nog wel van deze wereld?

Bijdrager
    Zora la rousse

In mijn ogen laat Balkenende zich voor het karretje spannen. Het koningshuis heeft zich al eerder, met succes (Privé), verdedigd.

Bijdrager
    okkibokki

Leve de Koningin, Hoera, Hoera, Hoera:wink:

Balkie wordt door Trix als spreekbuis gebruikt, Leve de Monarchie

Bijdrager
    Chris Meijburg

Had ’t nog nooit gezien, maar wel een erg gaaf programma.
    Ga ik zeker vaker kijken!

Bijdrager
    drscsi
    ”Turbanus”

Gelukkig zijn dat dan niet de ogen van onze maatschappij. Ik heb er geen problemen mee als er een beetje respect wordt getoond voor de Koningin als mens!

Respect voor de mens, ok. Maar waar is Balkenende mee bezig. Volgens mij moet hij toch iets beters te doen hebben. Spitting Image achtige humor moet ook in Nederland kunnen. Zo niet, dan is het hier toch een beetje eng aan het worden. Wat is de volgende stap? Gaat Balkenende dan in opdracht van het koningshuis ook alle teksten controleren van theatervoorstellingen van cabaretiers? Of… of…
    Sorry, ik was even boos, toen ik het journaal zag.:(

Bijdrager
    reneo

verhip! een beetje laat, maar alhier meldt zich één van de makers…
    en dat ik dit topic gemist terwijl ik hier toch ook al wat langer langskom dan vandaag?!?
    als je nog wat wilt weten (en het niet te laat is…), gooi je er maar wat vragen tegenaan.

Bijdrager
    sally

Bijna drie jaar te laat.
    Ik heb er inmiddels een filmpje gezien over hoe gemaakt wordt, waarbij vooral motion capture – de bewegingen worden door mensen gespeeld en vertaald naar de 3d modellen – mijn meeste vragen beantwoordde. Een echt tijdwinnaar. Maar we willen natuurlijk wel weten wat jij daar doet reneo. ??

Bijdrager
    XyonN

Hehe, cool! Welke software gebruiken jullie om de 3D karakters te maken?

Bijdrager
    reneo

ohw, eigenlijk ben ik van de geluids- en muziekafdeling, maar ik spreek de jongens van motek (die de motioncapturing doen) nog weleens. Ik weet niet precies welk 3D programma ze gebruiken, volgens mij meerdere door elkaar… maar zal wel zoiets zijn als maya of 3d studiomax.
    dat het er allemaal wat ‘ouderwets’ en ‘houterig’ uitziet, komt vooral doordat de modellen maken erg duur is en de meeste stammen allemaal nog van de pilot aflevering van zeker 4 jaar oud. Ondertussen is nooit echt geld vrijgemaakt om die modellen echt goed te updaten… jammur…

Bijdrager
    sally

Toch is het gaandeweg steeds beter geworden, en heeft iets heel eigens. Juist omdat het niet helemaal superdeluxe wordt gerenderd..
    En Van Gaal is geweldig!

Bijdrager
    Jpunt

misschien een beetje gevoelig nu er een maker mee kijkt,.. maar cafe de wereld, ik walg ervan! Heb een hekel aan net-niet-3d-animatie (wat het in mijn ogen eigelijk gewoon is..) en die grappen die ze uithalen zijn te slap voor woorden. Sorry, niks voor mij en eigelijk gewoon in sterk contrast met de rest van het programma, de wereld draait door. (wat wél een topper is).
    maar dat is mijn mening natuurlijk

Bijdrager
    sally

Ik vind daar en tegen helemaal 3d animatie veel vervelender dan net niet.. helemaal..
    Dit is duidelijk gebaseerd op mensen die lekker in 2d een karikatuur kunnen tekenen.

Het streven naar realisme is wat 3d tot de moderne digitale kitch hobby maakt.
    Zie renderosity en dat soort narigheid of al die Poser ellende.

Bijdrager
    macmickey2

Als je nou 3d animatie wilt bregen naar zo echt…laat dan maar..neem dan gewoon echte actuers enzo. Ik vind dat animatie toch animatie moet blijven! Je moet toch iets hebben van ik weet dat het “nep” is maar het is zo mooi gemaakt! Maar toch net niet realistisch genoeg of met een vette knipoog. Wat dat betreft is Ice Age (1 en 2) natuurlijk een prachtig voorbeeld.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.