15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Janjans

Buzz ivm 4K schermen

Op verschillende plaatsen lees ik er het een en ander over, maar hier op OMT blijft het recentelijk nog even stil.

Anderhalf jaar geleden verscheen het volgende artikel wel hier:

4K-resolutie voor nieuwe retina-iMac?

Maar hoe staat het er nu voor? Wat gaat Apple doen bij de introductie van de MacPro? Er schijnt (volgens de MacRumors buyers guide) al een 32″ 4K beeldscherm van Sharpp in de Europese web store te staan, maar ik heb deze nog niet kunnen vinden. Dell en consorten bieden al van alles aan, en best betaalbaar voor sommige formaten, zo blijkt:

Roundup: More 4K monitor options emerge in runup to Mac Pro Launch

Zie ook een interessante discussie over de aansturing van een 4K scherm door een MBPr 2013 op het Apple forum:

https://discussions.apple.com/thread/5475430

Het lijkt nu dan toch echt te komen, en ook redelijk betaalbaar. Ik sta op het punt om een iMac te kopen, maar vraag me nu wel even af of ik niet moet wachtenen zien hoe dit zich gaat ontwikkelen, want een 4K iMac zal ik niet verkeerd vinden:D

Of een 4K scherm aansluiten op een MBP is ook niet gek:)

Maar dan het liefst natuurlijk wel een Apple jasje:lol:

Maar goed, wat zeg jij, gaan voor zo’n scherm, of is de huidige resolutie echt nog wel goed genoeg?

Bijdrager
    computer space

Persoonlijk vind ik 1920×1200 nog altijd de lekkerste resolutie om mee te werken. Dubbel mag natuurlijk om de boel scherper te krijgen, maar de hoeveelheid vensters en info van 1920×1200 vind ik ideaal.
    Overigens kan je met een Mini oid gewoon 4K uitsturen, zelfs over HDMI. Je moet alleen de refresh omlaag halen, maar voor films in 4K is het genoeg, 3840×[email protected] kan gewoon over HDMI op een mac.
    iMac is net nieuw, daar hoef je voorlopig geen 4K variant van te verwachten. En gezien de problemen van Apple met iMac schermen, en nu ook weer met Retina schermen, weet ik niet of ik zo’n scherm wel van Apple wil.

Bijdrager
    poing

De schermen van Apple zijn zeker geen toppers.

Bijdrager
    1984
    Janjans op 08 december 2013

Of een 4K scherm aansluiten op een MBP is ook niet gek:)

Asus 4K monitor As you can see in the image below, the first thing he did was plug the 4K monitor into his 15-inch MacBook Pro with Retina display. ………….. klik

Bijdrager
    Soulshaker
    Bijdrager
    Janjans
    Bijdrager
    computer space
    Janjans op 08 december 2013

En waarom het uiteindelijk nog verder moet met de resoluties dan dat we nu denken of kunnen zien :| :

De echte reden staat er niet eens bij…. Die is namelijk dat de tech bedrijven nog tientallen jaren ons geld afhandig willen maken. Zonder vooruitblik schiet dat niet op.

Bijdrager
    fenkikon

Ik zou even wachten totdat 8K op de markt is kan nog wel een behoorlijk aantal jaren duren maar dan heb je ook wat;-)
    Zag er eentje op de IBC beurs tijdje terug en belachelijke resolutie en kleurenweergave. Sony had de grootste beursstand en de meeste 4K schermen, maar dit waren voornamelijk televisieschermen en schermen voor videomontage. http://www.sony.nl/pro/article/events-broadcast-ibc2013-register

En een schermpje van Dell: http://www.engadget.com/2013/07/23/dell-ultrasharp-32/
    En een scherm wat al leverbaar is van Sharp, een review van nlhardware http://nl.hardware.info/reviews/4631/sharp-pn-k321h-review-4k-monitor

Apple heeft trouwens een 4k display van de eigen site verwijderd volgens deze bron: http://www.mirror.co.uk/news/technology-science/technology/apple-accidentally-list-4k-display-2907512

Je moet 4K zien als een verbetering waar televisie-aanbieders heel creatief mee om kunnen gaan en een commercieel model op kunnen maken. Denk aan een voetbalwedstrijd waar je kunt inzoomen op een speler en de scherpte behouden blijft. Er zijn gewoon veel mogelijkheden, ik vraag mij alleen af, in hoeverre een 4k monitor zinvol is. Kan mij er nog iets bij voorstellen bij videomontage of autocad profs maar waar zou het meer voor gebruikt (kunnen) worden? (maar goed misschien heb ik binnenkort ook wel een 4k monitor + TV….)

Bijdrager
    verwijderd-profiel

4K is mooi voor monitors, maar voor TV’s vind ik het nog steeds een lage resolutie.
    De resolutie is veel hoger dan bij normale TV’s, maar ze maken het ook van groter formaat waardoor het niet veel scherper wordt.

Als ze zoveel pixels in een retina scherm kunnen stoppen, waarom dan niet wat extra in een tv?

Bijdrager
    Janjans

Hoe zit dat eigenlijk met de huidige iMac, ik ga binnenkort de 27″ i7 kopen, kan je daar eigenlijk een 4k scherm op aansluiten? In de specs op de Apple site staat hier niets over geschreven, maar aangezien de 15″ MBP wel een dergelijk scherm kan aansturen moet dat toch ook wel kunnen met deze iMac? Of is dat wat naïef gedacht?:roll:

Bijdrager
    Janjans

@TheBigZ Dank je voor je verhelderende antwoord. Is wel een puntje om nog even mee te nemen in de overweging;)

Bijdrager
    Janjans

@TheBigZ Ik lees het stukje bij de MBP op everymac nog even door en kom dan deze passage tegen (zonder Kerstboom trouwens:cry: ):

“*This model supports a simultaneous maximum resolution up to 2560×1600 on two external displays via Thunderbolt. Alternately, it can support a single display up to 2560×1600 via Thunderbolt and a single 1080p display at up to 60 Hz, 3840×2160 at 30 Hz, or 4096×2160 at 24 Hz via HDMI.”

Klopt het dat hieruit blijkt dat een 4k beeldscherm ook via HDMI (whatever that may be) aangesloten kan worden?

Lees nu net ook de post van @computer space hierboven van 8 december, daarin wordt gesproken over een Mac mini, welke ook via een HDMI-aansluiting een 4k scherm zou kunnen ondersteunen. Ik weet niet of er verschil is, wat dit betreft , tussen een iMac en een Mac mini.

Bijdrager
    iep
    TheBigZ op 21 december 2013

@Janjans: Voor 4K heb je Thunderbolt 2 nodig. Dat zit niet op de huidige iMacs. Dus nee, dat kan niet.

Dat is niet juist. Als je het via DisplayPort wil aansluiten heb je Thunderbolt 2 nodig omdat deze schermen DisplayPort 1.2 nodig hebben en die ondersteuning heb je alleen bij Thunderbolt 2. Echter is het niet juist dat dit de enige manier van aansluiten is. Het kan namelijk ook via HDMI. Heb je wel versie 1.4 nodig. Dat wil je alleen niet omdat je op HDMI maar 30Hz hebt terwijl je via DisplayPort/Thunderbolt 2 wel de 60Hz kan halen. Jammer alleen dat OS X daarin niet zo mee wil, die zet namelijk alles op 30Hz. Waarschijnlijk lost dit zich met 10.9.2 of 10.10 op (4k schermen zijn nog erg nieuw); het heeft in ieder geval met drivers te maken want Windows native op dezelfde machine draaien levert wel die 60Hz op (ligt dus niet aan de hardware).

Apple heeft er een KB artikel over: Using 4K Ultra HD TVs with Mac computers.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.