24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    zalma

Bureaublad vol/leeg?

Mijn bijna leeg bureaublad heeft een inhoud van 31GB en 113 onderdelen in Info? hoe kan dat?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Finder telt ook de inhoud van mappen mee. Is dat misschien een antwoord op je vraag?

Bijdrager
    1984

En die horen niet op je bureaublad thuis.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Inderdaad. De beste manier van werken is: met je rechtermuisknop op een map klikken (maakt niet uit waar de map staat op je HDD). Vervolgens kies je voor “Maak alias aan”. Deze “alias” is een snelkoppeling die je kan plaatsen op je bureaublad.

Bijdrager
    SunKeeper

Wel een Windows-manier.
    Persoonlijk houdt ik niet zo van rommelen met allerlei aliassen e.d. Je ziet op den duur door de bomen het bos niet meer.

Wat meetelt zijn het aantal (zichtbare) items op je bureaublad. Wat erin zit, en hoe groot, maakt vrijwel geen verschil.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Wat is er “Windows” aan een snelkoppeling?! Is gewoon functionaliteit die niet voor niks in OSX zit. Hoe dacht je dat je dock werkte?;)

Voor de snelheid hoef je inderdaad je bureaublad niet leeg te laten. Dan nog, OSX is grotendeels ingericht volgens een bepaalde logica. Je doet jezelf een groot plezier wanneer je dit zo goed mogelijk aanhoudt. Je bureaublad als verzamelbak gebruiken is niet aan te bevelen maar alles kan natuurlijk.

Bijdrager
    banditbiker

Sterker, een zogenaamde Symbolic Link (alias) bestaat al in 1978.
    Stamt uit UNIX

Bijdrager
    1984
    Dr. op 02 februari 2012

Wat is er “Windows” aan een snelkoppeling?!

Indien je bureaublad vol met mappen etc. staat, dat noem ik Windows, maak een Map aan (desnoods daarin andere mappen in plaatst die in je dock ,verberg deze een je hebt een leeg bureaublad.

Bijdrager
    zalma

Ik heb alles gecheckt en kan de 31GB niet vinden! Alias gebruik ik onder OSX en Windows.

Bijdrager
    banditbiker

Al gezocht op hidden files?
    Open een terminal window
    Ga naar de directory waar het probleem zit
    En kijk eens met ls -al
    (a voor all en l voor list)

Bijdrager
    Pasav

Als je je buraublad opent als folder in je Thuis folder, dan een lijst maakt en bij de Weergave optie aanzet bereken folders, kan je misschien zien waar het fout gaat.

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    banditbiker

Prullenbak al leeg gemaakt?

Bijdrager
    zalma

prullenbak leeg, window terminal ken ik niet! de 31GB niet zichtbaar via weergave optie.
    Ik zie via Omnidisksweeper wel 29GB met een vreemde naam:.qt-1210-cb024465-bfffde9c-00 ? wat is dat?

Bijdrager
    McShamus

Een bestand dat begint met een ‘.’ (punt) is hidden in UNIX land. Daar heb je je boosdoener dus. qt lijkt te wijzen naar QuickTime.

Bijdrager
    zalma

MCShamus heb je gelijk het was een filmpje(29GB) die onzichtbaar op de desktop was!
    gevonden via Omnidisksweeper en Terminal thanks banditbiker! (heb nu geleerd wat Terminal is!)
    ook bedankt voor de Omnidisksweeper tip!
    Waarom deze bestand onzichtbaar was is een raadsel!

Inactief
    Anoniem

Jaja, een toevallig verborgen filmpje op je Mac:wink:

Bijdrager
    zalma

:-)

Bijdrager
    AppleStef

Jaja, een toevallig verborgen filmpje op je Mac:wink:

Bijdrager
    McShamus

Nou ja, ‘filmpje’!! 29GB is tamelijk groot voor een ‘filmpje’… Mooi dat het is opgelost.

Bijdrager
    McShamus

Trouwens, in terminal kun je dit soort bestanden zichtbaar maken met het ‘ls’ commando.

# ls -la

Bijdrager
    Etienneklein
    Bijdrager
    SunKeeper

Nu niet zomaar met Terminal-commando’s gaan smijten, het is geen speelgoed.

Bepaalde commando’s wissen niet alleen een bepaald bestand, maar delen van alle inhoud van je HD. Minder handig.:wink:

Bijdrager
    zalma

geen kans gehad om te zien wat ik te verborgen heb:-) 29GB blijft een mysterie!
    Heb ook Houdini geprobeerd werkt fijn en snel.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.