9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    SJALOT

Bureaublad heropbouwen

Hoe kan je bij Mac een bureaublad heropbouwen?

Moderator
    Night

Dat was een functie bij Mac OS7/8/9. Bij Mac OSX is dat niet (meer) nodig.

Tenzij ik niet helemaal begrijp wat je bedoeld…

Bijdrager
    rrkramer

Finder
    Weergave
    Rangschikken op…

Bijdrager
    DrStrange

Inderdaad: niet meer. Pré-OSX-taal;)

Of je moet iets heel anders bedoelen (en dat je draadje daarom in ‘Grafisch’ staat).

En opruimen of rangschikken valt bij mij niet onder ‘heropbouwen’. Vroeger kon je werkelijk het bruraeublad opnieuw opbouwen. Vaak was je dan wat vertragende ellende kwijt.

Moderator
    Night

Bureaublad opnieuw opbouwen voor gevorderden (OSX)

The structure of OS X precludes any direct comparison to Desktop rebuilding in OS 9 but you may want to look at these apps which do things that are “similar” to Desktop rebuilding:

DesktopRebuilderX ( http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14268&db=mac ):

Product Description: If your icons start looking like white paper or applications don’t launch or they look like a folder, you need to run this script. After you do so (and restarting your computer) your icons should now be correct, and your applications should behave normally.

This script will attempt to rebuild your desktop the Mac OS X way simply by deleting 6 ugly files: LSApplications, LSClaimedTypes, LSSchemes and LSApplications_Backup, .LSClaimedTypes_Backup, .LSSchemes_Backup (the last 3 are invisible). Mac OS X keeps track of desktop-type information in these 3 files. They reside in the Preferences folder of your home directory’s Library folder.

====

Xoptimize ( http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=10451&db=mac ):

Product Description: Xoptimize performs the same system level optimization that installing the developer tools triggers. That is, it uses an Apple provided command line tool (i.e. a command you would use in a Terminal Window– the “Matrix” interface, as some have labeled it) to optimize the loading time of applications. It will also make applications execute faster immediately after startup as the application will spend less time dynamically looking up and binding with various libraries and frameworks.

Ik vermoed dat de TS van het Windows platform afkomstig is, waar de desktop af en toe kuren had, en dat je ‘m dan opnieuw moest opbouwen.
    Topic verplaatst naar ‘OSX”

Bijdrager
    kay-tong

optimalizatie taken
    sudo periodic daily weekly monthly

bureaublad heropbouwen:
    sudo update_prebinding -root / -force

Maak ook deze leeg:
    Macintosh HD/Library/Caches/
    Macintosh HD/Users/UserName/Library/Caches/

*Waarschijnlijk begrijp je dat bovenstaande terminal-opdrachten zijn

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Daar gaan we weer: :barbu: :barbu:

”kay-tong”

optimalizatie taken
    sudo periodic daily weekly monthly

bureaublad heropbouwen:
    sudo update_prebinding -root / -force

Maak ook deze leeg:
    Macintosh HD/Library/Caches/
    Macintosh HD/Users/UserName/Library/Caches/

*Waarschijnlijk begrijp je dat bovenstaande terminal-opdrachten zijn

A) periodic daily weekly monthly:
    [size=18:e7f223c08b]Wordt automatisch uitgevoerd als de Mac zo nu en dan 24 uur aan staat. Zo niet, dan worden ze uiteindelijk uitgevoerd als het OS vindt dat het tijd wordt. Heeft niets met optimalisatie te maken, ruimt alleen maar oude overtollige data op.[/size:e7f223c08b]

B) sudo update_prebinding -root / -force:
    [size=18:e7f223c08b]Heeft niets met je bureaublad te maken. Pre-binding zorgt voor snel opstarten van programma’s, en gaat sinds 10.4 automatisch (alleen uitvoeren in het kader van troubleshooting)[/size:e7f223c08b]

C) [size=18:e7f223c08b]caches (en zeker die van het systeem: Macintosh HD: systeem etc….) moet je niet zomaar legen. Ze bevatten veelgebruikte data wat snel bereikt kan worden. Legen betekent dat deze data daarna weer samengesteld moet worden en dat gaat langzamer. (alleen uitvoeren in het kader van troubleshooting)[/size:e7f223c08b]

Bijdrager
    gerbenvg

Nou ik heb toch wel een serieus probleem met de koppeling van bestanden aan het juiste icoon
    Ik heb mijn 10.4 account in 10.5 geimporteerd en alle koppelingen zijn weg, maar duiken op de raarste plaatsen op.
    Als ik mijn thuismap naar de dock sleep, krijg ik geen huisje, maar een icoon van een andere map
    enzovoort.
    Typisch een probleem dat je met het oude vertrouwde bureaublad opbouwen kon verhelpen.

Gerben

Moderator
    Night

Zie dus mijn post.:?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.