12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    RalphvRoekel

Bureaublad automatisch met dag mee laten veranderen

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik werk graag met verschillende bureaubladen. Ik kwam op het idee dat het leuk zou zijn als je bureaublad mee veranderd met de dag. Dan neem je gewoon 4 plaatjes (van zon die opkomt in de ochtend, felle middagzon, zon die ’s avonds ondergaat, zwarte nacht ik noem maar wat) en dan stel je in dat tussen 6 en 10 het ochtendplaatje wordt weergegeven, tussen 10 en 2 het middagplaatjes enz.

Is er een manier hoe je dit zou kunnen doen.

Groeten Ralph

Moderator
    Mac Daddy

Hmmm… Je zou een plaatje/foto per uur kunnen maken en die dan genummerd in een mapje en dan per uur hem laten wijzigen. Laten wijzigen stel je hier in:

En waar is hier? Bij je Desktop & Screensaver instellingen in de system preferences.

Maar zulke dagdelen zal helaas niet zo gaan. Misschien met software van derden.

Bijdrager
    RalphvRoekel

als je hem per uur laar wijzigen, begint hij na een restart dan weer bij een?

Bijdrager
    Ostinato

Idee: die oplossing van Mac Daddy, en dan zorgen voor net zoveel kopieën van de plaatjes als je uren wilt hebben. Dus 4 uur lang zonsopgang? 4x plaatje van de zonsopgang in de folder zetten. Verder zorgen dat de plaatjes op alfabet staan in je map. Dus:

A Zonsopgang 1
    A Zonsopgang 2
    A Zonsopgang 3
    A Zonsopgang 4
    B Middag 1
    B Middag 2
    … etc.
    C Avond 1
    etc.

’t Is maar een idee. Ik weet niet of het werkt, maar dat zou ik proberen.

’t Wel vrij veel werk, dat wel…

Moderator
    Mac Daddy
    RalphvRoekel op 22 augustus 2010

als je hem per uur laar wijzigen, begint hij na een restart dan weer bij een?

Ik ben bang van wel ja. Ik denk dat je ook moet letten op welk plaatje je dan nummer 1 noemt. Volgens mij is het namelijk zo dat wanneer je dat vinkje aanvinkt hij van start gaat met nummer 1. Als plaatje nummer 1 die om 12 uur ’s nachts is, dan zal je hem dan dus moeten starten. Een plaatje om 13.00 uur ’s middags lijkt mij dan makkelijker als eerste plaatje.
    Maar dit is slechts in theorie bedacht, dus weet het niet zeker.

Ik verplaats dit topic over naar het OS forum, aangezien het daar beter op zijn plek staat.

Bijdrager
    RalphvRoekel

okee bedankt voor de reacties

Bijdrager
    KingAchille

Het is niet helemaal hetgeen je zoekt, maar o.a. EarthDesk en Sunlight geven een waarheidsgetrouwe weergave weer van de aardbol in zijn huidige positie!

Bijdrager
    Yost

@KingAchille: heeft het veel zin om een Windows en een Linux utility op een Mac forum te noemen? Of mis ik iets op de websites waar je naartoe linkt?

Sleutelbeheerder
    Night

Ik denk dat KingAchille deze bedoeld:
    http://www.macupdate.com/info.php/id/16103/desktop-earth-3d

Mar ik denk dat je eigenlijk op zoek bent naar dit:
    http://www.macupdate.com/info.php/id/11622/desktop-carousel

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ostinato op 22 augustus 2010

Idee: die oplossing van Mac Daddy, en dan zorgen voor net zoveel kopieën van de plaatjes als je uren wilt hebben.

In plaats van kopieën kun je dan beter aliassen gebruiken (versleep het bestand met ?? ingedrukt), of, mocht dat niet werken, harde links:

ln "Afbeelding 1.jpg" "Afbeelding 1A.jpg"

Scheelt (wellicht veel) schijfruimte.

Maar je kunt ook gewoon ~/Bibliotheek/Preferences/com.apple.desktop.plist openen (wel heb je daarvoor het programma Property List Editor nodig, dat zit bij de Developer’s Tools). Daarin ga je naar Root/Background, waarin je één of meer “mappen” vindt met namen die helemaal uit getallen bestaan. Allemaal één voor één openen en de waarde voor ChangeTime erin vervangen door de tijd die je wilt, in seconden; voor vier afbeeldingswisselingen per dag is dat dus 21600. Het enige echte probleem dat ik hiermee zie is dat je de tijd waarop je dit doet wel goed uit moet mikken, anders beginnen je wisselingen misschien om 15:38 uur of zo:)

Sleutelbeheerder
    Night

Ik denk dat dit niet gaat werken, omdat je dan afhankelijk bent van de tijden waarop de Mac aan- en uitgezet gaat worden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoals ik al zei:

Het enige echte probleem dat ik hiermee zie is dat je de tijd waarop je dit doet wel goed uit moet mikken

:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.