30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    Rub3n

bureau constructie.*UPDATE*

Voor een update zie post #1923748 pagina 3

Hey,

ik krijg binnenkort de sleutel van mijn woning.
    Nu wil ik daar een bureau gaan maken wat nogal lang wordt.
    Ik wil hem gaan maken van balken met daarop een mooi sjiek meubel paneel. (werkblad, weet niet hoe je het noemt)

Dit wil ik doen volgens deze tekening

Denken jullie dat deze 4 balken voldoende zijn. Of zal het gaan door buigen?

Het blad gaat waarschijnlijk uit 2 delen bestaan. Aangezien die bladen tot max. 2.50 gaan

Bijdrager
    Soulshaker

Ik vrees dat het gaat doorbuigen, je moet een paar poten zetten in het midden, ofwel heel dikke balken kiezen
    maar waarom zo lang?

Bijdrager
    Rub3n

omdat ik nu altijd ruimte te kort kom. Ik wil gewoon makkelijk kunnen werken. iMac erop, goede plek voor laptop. En ook nog postbakjes etc etc kwijt kunnen!

Ik wil koste wat het kost geen poten.dan misschien maar beugels aan de muur doen die blad ook van onderen ondersteunen!

Bijdrager
    Tomaat

Als je vrij brede balken/latten onder het bureau monteerd zal het niet snel doorbuigen denk ik. Het zal altijd wel iets doorbuigen naar verloop van tijd..

Zo, zeg maar
    Bovenaanzicht:[code:1:02890105fa]
    +———————————-+
    | |
    |==================================+ <– balk/lat
    | |
    | |
    +———————————-+[/code:1:02890105fa]
    Vooraanzicht:
    [code:1:02890105fa]
    bovenkant blad
    +———————————-+
    |==================================| <– balk/lat
    ASCII Powah! :P[/code:1:02890105fa]

Bijdrager
    trabant

Bij houthandel RET heb ik een beukenblad van 4,20 m besteld.
    Dus je kunt het oppervlak gerust uit één stuk laten bestaan, het pronbleem zal eerder zijn hoe je het op zijn plaats krijgt en houdt.
    Maar 3,70 meter overspannen: betekent dat je het ergens ondersteunt*, danwel dat je het ergens aan laat hangen.

Een poot halverwege, danwel dragers aan de muur of, wat ik in een oude boerderij heb gezien: halverwege een blok onder een balk en dan een kabel als de pees van een boog eronder spannen en zo de boel naar bovendrukken. Het steunt zo zichzelf en belast de muren niet. Of een knikkerhalverwege blijft liggen is wat anders.

Als je een balk ergens er onder bevestigt, is het op die plek wel zoveel dikker.

Bijdrager
    Rub3n
    ”Tomaat”

Als je vrij brede balken/latten onder het bureau monteerd zal het niet snel doorbuigen denk ik. Het zal altijd wel iets doorbuigen naar verloop van tijd..

Zo, zeg maar
    Bovenaanzicht:[code:1:1a7676e78e]
    +———————————-+
    | |
    |==================================+ <– balk/lat
    | |
    | |
    +———————————-+[/code:1:1a7676e78e]
    Vooraanzicht:
    [code:1:1a7676e78e]
    bovenkant blad
    +———————————-+
    |==================================| <– balk/lat
    ASCII Powah! :P[/code:1:1a7676e78e]

Ik wil de constructie niet zien. Dus een balk aan de voorkant is geen optie.

@trabant: Houthandel RET zit dat in Utrecht?

Ik woon dan in Kampen, dus dat is misschien wel iets te ver weg:P

Bijdrager
    acb

Ik heb een keer een bureau gemaakt van 4.2 mtr. Hiervoor heb ik geen enkele balk gebruikt maar een strook hout (MDF) van 40cm hoog en dezelfde breedte. Deze heb ik rechtopstaand over de gehele lengte onder het blad geplaatst en dat ging perfect. Aan de kopse kanten van het blad heb ik aan elke kant een lager strookje gemaakt van 3cm hoog en ik kon gewoon op het blad zitten…. Het werkblad was 90cm diep…

Bijdrager
    Rub3n
    ”acb”

Ik heb een keer een bureau gemaakt van 4.2 mtr. Hiervoor heb ik geen enkele balk gebruikt maar een strook hout (MDF) van 40cm hoog en dezelfde breedte. Deze heb ik rechtopstaand over de gehele lengte onder het blad geplaatst en dat ging perfect. Aan de kopse kanten van het blad heb ik aan elke kant een lager strookje gemaakt van 3cm hoog en ik kon gewoon op het blad zitten…. Het werkblad was 90cm diep…

dat komt een beetje overeen met poten lijkt mij? wat ik dus niet wil:P

Bijdrager
    acb

Nee, komt niet overeen met poten. Ik maak wel even een tekeningetje….

Bijdrager
    Rub3n
    ”acb”

Nee, komt niet overeen met poten. Ik maak wel even een tekeningetje….

oke, in afwachting:)

Bijdrager
    trabant

Bouwmaterialenhandel Budé in Beek bestelde het voor me bij RET. En leverde het voor de deur af. Hoe precies, dat kun je teruglezen door bij mijn link even terug te bladeren.

Bijdrager
    Rub3n
    ”trabant”

Bouwmaterialenhandel Budé in Beek bestelde het voor me bij RET. En leverde het voor de deur af. Hoe precies, dat kun je teruglezen door bij mijn link even terug te bladeren.

hoeveel pagina’s… Kheb er nu 7 gehad, maar kom niks tegen of ik lees erover heen..

Bijdrager
    acb

Alles is dus van mdf gemaakt en er komt geen balk aan te pas….

Bijdrager
    Rub3n

maar jij hebt aan de voorkant een strook MDF in zicht. Wat ik niet wil.

En zijkanten heb ik geen MDF nodig, aangezien ik daar een muur heb waar ik een balkje aan kan maken en mooier is denk ik:)

MAar het idee zou kunnen ik denk dat het wel gaat lukken met de tekening die ik eerder poste. En eventueel 2 of 3 muursteunen (van die 3 hoeken) eronder nog!

Bijdrager
    trabant

Monteer anders een paar grote donker geverfde plankendragers onder het werkblad.

Die zie je minder dan een doorgezakt werkblad.

Bijdrager
    Rub3n
    ”trabant”

Monteer anders een paar grote donker geverfde plankendragers onder het werkblad.

Die zie je minder dan een doorgezakt werkblad.

die bedoel ik ja:) ik denk dat ik die erbij onder doe, en dan moet het wel genoeg zijn lijkt me:)

stuk of 3 daarvan!:)

Bijdrager
    Floriaan

Ik heb onlangs mijn nieuw bureau gemaakt. Ik wou zelf ook een groot oppervlak. Het is nu 3 meter op 80 cm. Ik heb MDF van 40mm gebruikt, loodzwaar, maar zeer stevig!
    Zoals op de foto te zien heb ik het ook in de muur bevestigd. Ik heb wel voor de stevigheid 2 poten en een grote draagbalk van staal gebruikt.

Bijdrager
    Rub3n

hoe duur is zo’n stalen balk als ik vragen mag? en hoe ben je daar aan gekomen?

Bijdrager
    Floriaan

Tussen de 10 en de 15 euro de meter. Dat komt gewoon van een staalhandel. en dan zelf gezaagd en gelast.
    Maar in jou geval zou ik ook zonder poten werken, maar dan de 2 uiteinden van de stalen draagbalk in de muur cementeren.

Bijdrager
    swiebel

Wat doe je lastig…
    koop een plaat multiplex of mdf van 28mm dunner zou ik echt niet gaan voor een bureau
    en 4 of 5 van deze dragers:

gewicht per drager tot 500kg lengte tot 780mm (voor jou bureau van 700mm diep zal het dan een drager moeten zijn van 580mm wil je hem niet zien vanuit oog hoogte.

Bijdrager
    jspr

Maar dan moet de muur het ook kunnen dragen natuurlijk;)

Bijdrager
    Soulshaker

Vergeet het maar als je een pyproc muur hebt

Bijdrager
    swiebel

chemische ankers de oplossing voor bijna iedere muur…

Bijdrager
    acb
    ”Soulshaker”

Gyproc oftewel gips bedoel je? Dan kun je het wel vergeten op die manier ja, dan helpen zelfs chemische ankers niet….

Bijdrager
    trabant

Het is steviger dan gips, maar een bunker is het ook weer niet.
    Dat Ruben zelf niet op het idee is gekomen om een impressie van zijn wanden in dit draadje te geven.

Bijdrager
    Rub3n

tis gewoon beton denk ik haast. Tis de muur tegen het portiek aan.

Bijdrager
    trabant

Bouwjaar?

Bijdrager
    Soulshaker
    ”acb”
    ”Soulshaker”

Gyproc oftewel gips bedoel je? Dan kun je het wel vergeten op die manier ja, dan helpen zelfs chemische ankers niet….

Ik bedoelde gyproc ja:) (typfoutje) , en dat hebben we hier thuis ook
    En moest ik ooit bouwen zou ik het nooit zetten :sealed:

Bijdrager
    Rub3n
    ”trabant”

Bouwjaar?

Geen idee. Oud.

’t Wordt binnen 5 jaar gesloopt:)

(me vangt dikke oprotpremie en nieuwe woning xD)

update: 1950-1960 heb ik net even opgezocht

Bijdrager
    Tom. V

Gyproc heeft speciale pluggen die tot 50kg verticale trekkracht aankunnen. Eventueel combineren met een chemisch anker en dat komt ook niet meer los hoor;) Wordt gebruikt voor keukenkasten, lavabo’s…

EDIT:

http://www.gyproc.be/at-team/doe-het-zelver/producten/de-doe-het-zelf-producten-van-gyproc/profielen-en-toebehoren/wandplug-enkele-beplating/nl

Voor enkele beplating tot 30kg verticale per PLUG, 15 horizontale.

http://www.gyproc.be/at-team/doe-het-zelver/producten/de-doe-het-zelf-producten-van-gyproc/profielen-en-toebehoren/wandplug-dubbele-beplating/nl

Dubbele beplating tot 50kg verticale per PLUG…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.