5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Qapla

budgetvriendelijke 27" monitor

ik heb deze budgetvriendelijke monitor besteld. Hoewel ik niet denk dat het een miskoop is, wil ik toch even luisteren naar jullie meningen. Wat vinden jullie hiervan?:)

Moderator
    Night

Keurig scherm toch? Veel plezier ermee 👍

Slechts het enige wat beter zou zijn is een scherm met P3 wide gamut. En dat is gelijk een héél stuk duurder…

Bijdrager
    computer space

Ook voor serieuze fotobewerking is ie op papier prima: 101% sRGB dekking is zo’n beetje beste wat je kunt hebben, je werkt tegenwoordig vaak voor beeldschermen, en dan zie je exact wat anderen op hun computer, tablet of telefoon zien. Bij die oververzadigde schermen leef je vaak letterlijk in een roze wolk, met een onrealistische wereldbeeld. AdobeRGB is helemaal een ramp. Dan zit je permanent in de zuurstok-kartrace van Wreck-it-Ralph. Ook voor drukwerk is sRGB prima, het dekt normaal gesproken alle gangbare drukinkt-kleurruimtes af, muv obscure inkt-sets als Hexachrome.

Enige wat bij budgetschermen soms mankeert, en dat kan ik niet checken, is de uniformiteit van de backlight. Zijn de randen donkerder zodat je een soort permanente vignettering hebt? Dit check je best met een lichtgrijs egaal vlak. Lang leve het opstartscherm van de mac: ideaal om scherm mee te controleren!

En ding waar deze te kort kan schieten, is als je scherm ook veel voor videoweergave wilt gebruiken. IPS kan dan sub-optimaal zijn, vanwege lage zwartwaardes (contrast 1:1000), en IPS is vaak minder flexibel voor andere framerates. MVA is daar beter door support voor alle videofrequenties en native contrast van 1:3000.

Bijdrager
    TheBigZ

Voor dit bedrag een prima monitor.

Let wel even op: bol zegt alleen tweedehands exemplaren te verkopen.

https://tweakers.net/pricewatch/1171481/aoc-q27p1-zwart.html

Bijdrager
    Qapla

@thebigz Toen ik de monitor bestelde werd hij nog nieuw en door bol zelf verkocht. Ook voor iets minder €199 inplaats van €219.

Zopas de monitor ontvangen en ik vind het op het eerste zicht erg goed. Zeker voor het geld.

Het is scherp en de kleuren zijn ook zeer mooi.

Bedankt allemaal om jullie mening te geven:) Ik ga nu  genieten van mijn nieuwe monitor!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.