12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    nightf3v3r

BTW aftrekbaar van iPod Touch?

Wat ik mij afvroeg; de iPod Touch bezit Wifi mogelijkheden, heeft een agenda en ook vele zakelijke apps die daarvoor te downloaden zijn. Ik vroeg mij af, is een iPod touch en eventuele zakelijke apps aftrekbaar van de belasting, weet iemand hoe dat zit?

Bijdrager
    adsum

natuurlijk wel… al gebruik je hem maar voor 10% zakelijk.

Bijdrager
    nightf3v3r

Ja, dat lijkt mij dus ook. Maar omdat de term ‘iPod’ nogal erg ‘leuk voor muziek in je vrije tijd’ klinkt. Maar dit soort apparaatjes zijn tegenwoordig net Zwitserse zakmessen, je kunt er van alles mee, muziek lijkt zelf van ondergeschikt belang. Die wifi lijkt mij erg handig voor onderweg, emails, agenda, noem maar op.

Bijdrager
    diedbaas

Volgens mij is het voor jou aftrekbaar als jij vindt dat je je iPod zakelijk gebruikt.

Ik heb daarnaast net even gekeken in een factuur van iTunes store, maar voor Apps wordt geen BTW specificatie geven en dat is denk ik wel nodig toch?

Bijdrager
    Chorro

Zit er uberhaupt wel BTW op apps? Wel op de iTunes giftcards, wat je dan weer kunt declareren. Maar of het ook op de apps zelf zit betwijfel ik.

Bijdrager
    nightf3v3r

Ja, met Apps is dat een beetje vaag. Nou zijn apps in de regel geen kosten die de moeite waard zijn denk ik. Toch wel vreemd, want naast de enorme hoeveelheid aan entertainment Apps zijn er ook Apps voor zakelijke doeleinde en dus bedoeld voor een doelgroep die ze zakelijk gebruikt. Het blijft een beetje een grijs schimmig gebied.

Bijdrager
    Chorro
    nightf3v3r op 22 maart 2011

Nou zijn apps in de regel geen kosten die de moeite waard zijn denk ik.

Ik denk juist de zakelijke apps wel, die beginnen heel vaak vanaf 20 euro waarna ze doorlopen tot soms wel 800 euro. Juist die ‘doelgroep’ zal het ideaal vinden als de BTW valt te declareren.

Bijdrager
    MacTS
    nightf3v3r op 22 maart 2011

is een iPod touch en eventuele zakelijke apps aftrekbaar van de belasting

Wat versta je onder aftrekbaar van de belasting? Als jij een eenmanszaak bezit, dan is de BTW terug te vorderen en de netto prijs aftrekbaar voor jouw inkomstenbelasting. Heb je een B.V. dan is ook de BTW terug te vorderen en valt de netto prijs gewoon onder de bedrijfskosten. Wellicht kun je de kosten niet in één keer meenemen, maar in bijv. 3 jaar afschrijven. M.a.w. je moet een bedrijf hebben. Zo niet, niet aftrekbaar.

Bijdrager
    nightf3v3r

Eenmanszaak.

Bijdrager
    nightf3v3r

Ik begrijp dat alles wat betrekking heeft op mijn werk aftrekbaar is. Vanzelfsprekend. Omdat een ipod zowel een entertainment ding is, alsmede dat er zakelijke dingen mee gedaan ‘kan’ worden vroeg ik mij af of dit voor de belasting aftrekbaar is. Ik kan mij voorstellen als men ‘ipod’ op een factuur ziet staan, de link misschien niet 1,2,3, met zakelijk getrokken kan/zal worden. Dit kan ik verkeerd zien natuurlijk.

Bijdrager
    MacTS

Ik begrijp het dilemma. Ik zou beginnen met fiscaal aftrekken. Maakt men bezwaar dan kun je tegenwerpen dat de iPod gedeeltelijk zakelijk en gedeeltelijk privé gebruikt wordt. Vervolgens ‘onderhandel’ je wat over een verdeelsleutel. Heb je toch weer wat verdiend. Wat zegt jouw boekhouder?

Bijdrager
    nightf3v3r

Ik ga het aan hem voorleggen!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.