30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 64)
  • Q:
    Bijdrager
    snipper

Brussel neemt muziekwinkel Apple onder vuur

Hier staat een artikel over de EU die problemen heeft met Apple’s beleid dat muziek per land aangeboden en geprijsd wordt.

Zelf ben ik ook voorstander van mondiale gelijkheid, maar het is wel opvallend dat ze er nu pas over beginnen, jaren na introductie. Toch lijkt me dit niet uniek voor Apple.

Ik bedoel: (Exact) dezelfde producten zijn in verschillende landen heel vaak verschillend geprijsd. Koop maar eens een liter benzine in Oostenrijk, of een auto in Duitsland of een computer in Azië. Sterker nog: Dat komt vaak vooral door nationale of Europese heffingen!

Meten met twee maten?

Bijdrager
    Juch

ja maar jij hebt wel de mogelijkheid om je auto in duitsland en oostenrijk te tanken. Nu kun je niet in de andere europese ITMS winkelen. En dat mag niet. Dat er prijsverschillen bestaan is normaal, dat is marktwerking, maar Europa laat ‘arbitrage’ toe door de consumenten zelf te laten kiezen waar ze iets kopen binnen europa.

Ik koop vaak dingen in een ander europees land, onder andere vanwege het prijsverschil.

Bijdrager
    macses

het is voor alle producten zo. Maar ik vind het echt ‘frustrerend’ dat een apple product zoals bijvoorbeeld de shuffle, hier 10 euro duurder is dan in US, ook al is de euro meer waard dan de dollar….

afschaffen wat mij betreft:D

Moderator
    unSOUND

Het is helemaal niet vreemd, maar men vergelijkt verkeerd, namelijk BOVEN de totaalstreep in plaats van er ONDER.

In Frankrijk zijn bijvoorbeeld mp3’s goedkoper, maar zijn lege CD’s weer duurder. een iPod is daar goedkoper, maar muziek downloaden verboden… uiteindelijk staat het dus wel degelijk in balans.

En België is benzine anders geprijsd, maar de auto’s ook, evenals de wegenbelasting. En wederom is het ONDER de totaalstreep weer hetzelfde, ondanks de verschillende bedragen BOVEN de streep.

In Amerika zijn veel aankopen op het eerste gezicht goedkoper, maar de lonen en belastingen zijn daar ook anders… In Engeland kost een TV juist weer het dubbele, maar zijn de lonen ook bijna het dubbele, idem in Scandinavië…

Bijdrager
    snipper

Mmm.. In de praktijk hebben jullie niet helemaal gelijk: Tanken in Oostenrijk is zinloos, want voor je thuis bent is je tank alweer leeg.

Je iPod in de VS kopen lijkt misschien goedkoper, maar je moet bij invoer in NL alsnog BTW betalen (19%) waardoor je weer ongeveer net zo duur uit bent.

En andersom zou ik dan tegen kunnen werkpen: Als je een bankrekening in de VS ‘organiseerd’, kun je toch ook tegen ‘Amerikaanse tarieven’ winkelen in de iTunes store? Dan zou dat ook geen argument zijn.

Bijdrager
    macses
    ”unSOUND”

Het is helemaal niet vreemd, maar men vergelijkt verkeerd, namelijk BOVEN de totaalstreep in plaats van er ONDER.

In Frankrijk zijn bijvoorbeeld mp3’s goedkoper, maar zijn lege CD’s weer duurder. een iPod is daar goedkoper, maar muziek downloaden verboden… uiteindelijk staat het dus wel degelijk in balans.

En België is benzine anders geprijsd, maar de auto’s ook, evenals de wegenbelasting. En wederom is het ONDER de totaalstreep weer hetzelfde, ondanks de verschillende bedragen BOVEN de streep.

In Amerika zijn veel aankopen op het eerste gezicht goedkoper, maar de lonen en belastingen zijn daar ook anders… In Engeland kost een TV juist weer het dubbele, maar zijn de lonen ook bijna het dubbele, idem in Scandinavië…

in Amerika zou ik nochtans netto een pak meer verdienen als tandarts dan hier in België. Zelfs in Nederland zou ik al meer verdienen en betere uren hebben.

Moderator
    unSOUND
    ”macses”

in Amerika zou ik nochtans netto een pak meer verdienen als tandarts dan hier in België.

Maar de gemiddelde huur is in Amerika weer het dubbele, de balstingen gemiddeld hoger, de benzine prijzen hoger… nogmaals, denk eens wat meer aan het geheel.

Bijdrager
    macses
    ”unSOUND”
    ”macses”

in Amerika zou ik nochtans netto een pak meer verdienen als tandarts dan hier in België.

Maar de gemiddelde huur is in Amerika weer het dubbele, de balstingen gemiddeld hoger, de benzine prijzen hoger… nogmaals, denk eens wat meer aan het geheel.

belastingen zijn nu niet direct hoger in Amerika, wat wel zo is is dat je daar geen sociaal vangnet hebt waarvoor je hier allemaal een steentje bijdraagt, waardoor je als werkloze er volledig alleen voorstaat. In dat totaal opzicht klopt het plaatje inderdaad

Bijdrager
    snipper

Ik weet niet of goedkopere lege CD’s en DVD’s een voordeel zijn als je netjes je muziek koopt.. en een auto in Duitsland kopen kan inderdaad als Nederlander, maar dan loop je alsnog tegen BTW (19%) en invoerheffing (21%) aan.

Situaties zijn nou eenmaal anders in verschillende landen, daar zijn we het in ieder geval over eens. Maar daar is Apple’s iTunes store niet uniek in.

unSOUND, wat vind jij dan van dit bericht dat de EU hier boetes voor wil gaan geven: Terecht? En dan ook voor anderen? Of alleen voor iTunes?

Moderator
    unSOUND
    ”snipper”

unSOUND, wat vind jij dan van dit bericht dat de EU hier boetes voor wil gaan geven: Terecht? En dan ook voor anderen? Of alleen voor iTunes?

Ik vind het niet terecht.

Je kunt ( zoals ik nu dus al 3 keer gezegd heb ) niet 1 apart onderdeel vergelijken als het onderdeel is van een totaalplaatje. Hier zijn bepaalde dingen goedkoper, omdat een ander deel duurder is… zo hou je het geheel in balans. Als je het dus goed wilt vergelijken, moet je naar het geheel kijken. Dus dan moet alles even duur zijn, en moeten ook de regels overal hetzelfde zijn, want ook dat is bepalend. Hier in Nederland betalen we meer voor een iPod, maar mogen we ook meer. Je hebt in Nederland namelijk het recht om muziek te downloaden… dat mag enkel omdat er een heffing tegenover staat. Ook daar is er een vorm van balans.

Bijdrager
    snipper

Daar ben ik het wel mee eens.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Benzine prijs in US hoger ?? volgens mij is het nog altijd goedkoper dan hier in NL…

anyway, laat apple lekker zijn gang gaan, er was toch ook al zo een verhaal over dat gekochte muziek in iTMS alleen op je ipod mp3 speler kon worden afgespeelt, en niet op andere, sloeg ook helemaal nergens op:P

Bijdrager
    LEXY

Wat mij wel frustreert, is het verschil in aanbod in de verschillende stores. Het gebeurt regelmatig dat iets wat in de NL store niet te koop is, wel in de VS store te vinden is.
    Naast dat Apple en de maatschappijen daardoor dus inkomsten mislopen, werkt dat (voor mij in ieder geval) het illegaal downen weer in de hand!
    En ook wil ik nou ook weleens een keer die Free Download/Single of the Week…!:P

Bijdrager
    WaZoo

Als ze het over compleet vreemde en onverklaarbare prijsverschillen willen hebben dan kunnen ze beter maar eens goed naar de portfolio van Adobe gaan kijken m.i. :cry:

Daarnaast is de prijs van benzine in de US al sinds mensenheugenis ongeveer een kwart van wat wij hier in Europa betalen, de belasting daar lager (maar wel met je eigen vangnet zoals gezegd, dus dure verzekeringen) en ook de huur- en koopprijs van woningen wederom vele malen lager. Tenzij je natuurlijk op Times Square wilt wonen… :lol:

Bijdrager
    Daan86

Je moet natuurlijk niet zozeer naar het geheel kijken in een land!

(alles vergelijken van netto loon van tandarts tot aan tanken aan toe).

Je moet kijken naar de Europese regelgeving op dit gebied. En als Apple zich hier niet aan houdt dan verdienen ze die boete natuurlijk!

Bijdrager
    Juch

Jongens, de VS moet buiten het plaatje blijven. Die heeft immers NIETS te maken met Europa en de EU. In de EU hebben wij het recht waar dan ook in de EU goederen te kopen zonder daarover belasting te betalen. Auto’s en Nederland is daarbij een uitzondering, maar de hele BPM kwestie staat ook onder vuur (binnen NL en door de Europese Commissie).
    Het feit dat we niet een goed kunnen kopen in spanje is tegen europese regelgeving in. Dat is de kwestie waar het artikel over gaat.

Tuurlijk boven en onder de streep is er variatie. Maar waar het om gaat is onder de streep. Als ergens onder de streep de prijs van een goed lager is, dan mogen wij die in EU kopen en naar Nederland brengen. (natuurlijk moeten de transport kosten het wel toelaten. Benzine halen in Oostenrijk is wat dat betreft idd onzin.)

Als je iets buiten de EU koopt moet je daar invoerrechten over betalen.

Apple moet gewoon niet stom doen en de stores in de EU opengooien voor iedereen. Er moet gewoon een EU store komen.

Bijdrager
    Daan86

Jep

Bijdrager
    WaZoo

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.

Maar volgens mij spelen er ook nog platenmaatschappijen mee in dit ‘plaatje’ en hun visie op Europa. Als ik namelijk een cd wil bestellen van een groep in Frankrijk dan kan dat niet omdat deze cd niet in de Nederlandse store verkrijgbaar is… Dat vind ik eigenlijk nog irritanter dan dat prijsverschil(letje).

Bijdrager
    Stockychaser

In de USA worden prijzen exclusief tax gegeven, per staat moet daar dan nog tax bij, hier in Belgie (en in de rest van Europa) ben je als handelaar wettelijk verplicht prijzen te publiceren INCLUSIEF BTW en dat is Nederland 19% en in Belgie 21%.
    Dus ruwweg 1/5de van alles wat wij hier kopen is gewoon tax voor de regering. !!!
    Dus zeker geen winst voor apple noch de handelaar !

Ik ben overigens Apple solution expert en de marges op een Apple zijn dermate laag en lachwekkend !! (en dat terwijl apple bijzonder goeie winstcijfers weet te publiceren !)

Overigens prijsverschillen online worden door de Europese regering in de hand gewerkt.. omwille van de verschillende BTW tarieven.. .maar ik denk dat we allemaal wel al es wat online kochten in een ander Europees land en dan bij de check-out plots meer BTW moeten betalen dan in het land van oorsprong… afhankelijk van de omzet van het betreffende bedrijf MOET dat bedrijf bv BTW afdragen aan Nederland of Belgie..

Bijdrager
    snipper

Apple moet gewoon niet stom doen en de stores in de EU opengooien voor iedereen. Er moet gewoon een EU store komen.

Helemaal mee eens natuurlijk, maar de EU heeft ook boter op het hoofd; Enerzijds roepen dat bedrijven iedereen dezelfde producten moeten bieden, tegen dezelfde prijzen, maar anderzijds het zelf niet doen!

Want wat veel mensen niet weten: Een boer in België mag bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen gebruiken, die in Nederland verboden zijn. Een veeboer in Italië kan eenvoudig frauderen met EU-subsidies, omdat daar totaal geen controle is, terwijl een boer in Nederland nauwlettend in de gaten wordt gehouden en bij zelfs een kleine overtreding buitenproportionele boetes van duizenden euro’s aan z’n broek krijgt.

Bijdrager
    Juch
    ”Stockychaser”

In de USA worden prijzen exclusief tax gegeven, per staat moet daar dan nog tax bij, hier in Belgie (en in de rest van Europa) ben je als handelaar wettelijk verplicht prijzen te publiceren INCLUSIEF BTW en dat is Nederland 19% en in Belgie 21%.
    Dus ruwweg 1/5de van alles wat wij hier kopen is gewoon tax voor de regering. !!!
    Dus zeker geen winst voor apple noch de handelaar !

Ik ben overigens Apple solution expert en de marges op een Apple zijn dermate laag en lachwekkend !! (en dat terwijl apple bijzonder goeie winstcijfers weet te publiceren !)

Overigens prijsverschillen online worden door de Europese regering in de hand gewerkt.. omwille van de verschillende BTW tarieven.. .maar ik denk dat we allemaal wel al es wat online kochten in een ander Europees land en dan bij de check-out plots meer BTW moeten betalen dan in het land van oorsprong… afhankelijk van de omzet van het betreffende bedrijf MOET dat bedrijf bv BTW afdragen aan Nederland of Belgie..

Wat een onzin Stockychaser.

1. De marges voor een solution expert zal wel laag zijn, maar Apple’s marges zijn alles behalve laag. Afgelopen jaar was netto winst marge ruim 14%. De jaren ervoor ongeveer 11%. Dell heeft een netto winst marges van 5%, HP 6-7%. Sony heeft bijv een winst marge van 4% dit jaar, en 1% de twee jaar ervoor. In een hele andere markt: Airfrance-KLM heeft bijv een winstmarge van 4% Shell 7-8%.

2. Prijs verschillen worden niet bepaald door de BTW verschillen. Tuurlijk BTW speelt een rol, maar dat is minimaal. Je ziet dat, hoewel er geen 1 EU tarief is, de BTW’s in de EU nagenoeg hetzelfde zijn. Ze zitten (bijna) allemaal tussen 18 en 21% en de meerderheid op 19%. dus dat BTW de reden is voor prijsverschillen is meer sprookje dan roodkapje. Zie bijv wiki

3. Al helemaal een sprookje dat een bedrijf moet bijhouden uiot welk land zijn klanten komen om vervolgens een deel van BTW aan dat land over te dragen. Zie jij ze vliegen? Dat zou betekenen dat als ik in Spanje boodschappen doe, dat ik mijn paspoort moet laten zien en ze moeten opschrijven voor hoeveel ik gekocht heb. Iedere keer. Hoe verzin je zoiets?

4. Tuurlijk lonen spelen een rol, maar het is niet zo simplistisch als alleen lonen. Er spelen meer factoren mee (inflatie, overheids uitgaven, economische groei, etc , etc.) Er zijn er zoveel dat er geen houden na op is.

Maar nogmaals de discussie is niet dat de prijzen verschillen, tuurlijk doen ze dat. De discussie is ook niet waarom ze verschillen. De vraag is waarom mogen wij als consument niet goedkopere producten (dezelfde producten) elders in de Europese Unie kopen. Iets dat al sinds (voor) 1992 zou moeten mogen

Bijdrager
    Juch
    ”snipper”

Want wat veel mensen niet weten: Een boer in België mag bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen gebruiken, die in Nederland verboden zijn. Een veeboer in Italië kan eenvoudig frauderen met EU-subsidies, omdat daar totaal geen controle is, terwijl een boer in Nederland nauwlettend in de gaten wordt gehouden en bij zelfs een kleine overtreding buitenproportionele boetes van duizenden euro’s aan z’n broek krijgt.

Dat is niet aan de EU te verwijten, maar aan de lokale overheden. De EU bepaalt niet alle regelgeving binnen de EU. Zo ook niet over bestrijdingsmiddelen. Dat komt omdat lokale (nationale) overheden dat vaak tegenwerken.

Nog iets oneerlijks, van het hele EU budget gaat een buiten proportioneel deel (zeg maar schandalig) naar Frankrijk, de zogehete Common Argricultural Policy. Dat weten ook niet veel mensen.
    Wat dat betreft spoort er een hoop niet aan de EU. Nog een leuk feitje, de bestedingsruimte van de EU neemt af de komende jaren, (van 1,27% BNP naar 1% BNP). Dit terwijl we net 100 nieuwe lidstaten hebben en de EU als doel heeft om de onderontwikkelde lidstaten subsidies te geven om zich sneller te kuinnen ontwikkelen. MAW meer lidstaten om het geld over te verdelen, en minder geld om te verdelen. Lang leve de EU. (beter gezegd, lang leve de politici die nationaal gezien hun best doen om populariteits wedstrijden te winnen en niet het hogere doel nastreven.)

(overigens in ben zeer pro EU, maar er moet veel veranderen met huidige beleid)

Bijdrager
    snipper

Eigenlijk is de EU de overtreffende trap van de ‘gewone’, nationale politieke instituten: Nóg mooiere idealen, nog meer beloften, waar in de realiteit nóg minder van terecht komt dan in de landelijke politiek.

Natuurlijk: die verschillen in wat een boer voor bestrijdingsmiddelen mag gebruiken, de hoogtes van BTW’s etc, die worden door de overheden van de bewuste landen bepaald.

Juist dat is ook de zwakte van de EU: Als er wat te halen valt, wil iedereen er bij horen (inderdaad zoals met landbouwsubsidies), maar zodra er samengewerkt moet worden.. spat het als een zeepbel uit elkaar. Het gaat nergens over.

Daarom ben ik niet zo pro EU. Het is een mooi idee, maar als het zo makkelijk zou gaan, zouden de verschillende landen uit zichzelf al beter samenwerken. Het is een wassen neus, veel gescheer en weinig wol.

Bijdrager
    Juch
    ”snipper”

Het is een wassen neus, veel gescheer en weinig wol.

Dat is dus niet het geval. Hoeveel gemakken biedt de EU die we daarvoor al niet kenden. Alle andere landen, incl de VS kijken met jaloezie naar de EU.

Om maar heel basaal te beginnen. De EU heeft ervoor gezorgd dat we al meer dan 60 jaar geen oorlog meer kennen, sterker nog dat het ondenkbaar is om oorlog te hebben in Europa. Iets dat daarvoor een onmogelijk taak leek. (toentertijd nog EEC)

De EU, EEC, heeft ervoor gezorgd dat we na de oorlog allemaal omhoog geklommen zijn. Door gebieden te subsidieren die dat nodig hadden hebben we een sterke economische fundament. Kijk bijvoorbeeld naar Ierland, vroeger bij verre het armste land van Europa, nu een van de economische trekkers van Europa. Spanje nog een voorbeeld, vroeger te arm om te poepen met toiletpapier nu een sterk europees land.

Daarnaast, weinig mensen weten dit ook, maar het was de EU die ervoor gezorgd heeft, door middel van wet en regelgeving, dat er low-cost Airline carriers zijn. Zonder de EU, hadden we nog steeds veel te veel betaald voor een ticket.

Daarnaast zijn wij vrij om te gaan en staan overal in de EU. Verrekte handig. Ook hebben wij een grote afzetmarkt gecreerd waardoor onze bedrijven beter kunnen concureren met bedrijven van landen als Japan, de VS en binnenkort China.

Ook op politiek front zijn we al meer een dan we ervoor waren. Hoewel er nog steeds geschillen zijn in buitenlandse politiek tussen EU leden, vormen we al meer een blok tegen de VS of tegen China.

Ook is de EU toonaangevend in de wereld op gebied van milieu en duurzaamheid.

Zal ik doorgaan?

Bijdrager
    WaZoo
    ”Juch”

Nog iets oneerlijks, van het hele EU budget gaat een buiten proportioneel deel (zeg maar schandalig) naar Frankrijk, de zogehete Common Argricultural Policy. Dat weten ook niet veel mensen.

Daarnaast betalen andere landen, zoals bijvoorbeeld Nederland, weer buitenproportioneel veel :? OK, toegegeven, nu weer wat minder, maar nog steeds meer dan de anderen. Witvoetjes gedrag van de heer Balkellende en zijn maten…

Bijdrager
    Daan86
    ”WaZoo”
    ”Juch”

Daarnaast betalen andere landen, zoals bijvoorbeeld Nederland, weer buitenproportioneel veel :? OK, toegegeven, nu weer wat minder, maar nog steeds meer dan de anderen. Witvoetjes gedrag van de heer Balkellende en zijn maten…

Wat heeft dit er nu dan weer mee te maken?! Wil je soms ook nog de Europese grondwet bespreken? Deze discussie gaat toch helemaal nergens meer over. In plaats van dat er op het voornemen van de commissie wordt gereageerd, wordt er van alles bijgehaald!

Bijdrager
    Juch

Nederland betaalde vroeger altijd al wat ieder land betaald. Alleen Nederland, als rijk land, (muv van de provincie groningen, die krijgt een subsidie van de EU als zijnde een onderontwikkeld gebied, ja ja).kreeg geen geld van de EU, en andere landen wel. De V.K. kreeg ook geen geld, maar ijzeren Thatcher had in de jaren 80 al een forse korting bedingt. Nederland heeft 2-3 jaar geleden een korting bedingt.

Opbouw van de EU budget kun je hier lezen

Bijdrager
    WaZoo

Okee joh; Goed zo commissie ga zo door! BOEH Apple, niet meer doen! :evil:

Bijdrager
    FlyingSeal
    ”Juch”

Nederland betaalde vroeger altijd al wat ieder land betaald. Alleen Nederland, als rijk land, (muv van de provincie groningen, die krijgt een subsidie van de EU als zijnde een onderontwikkeld gebied, ja ja).kreeg geen geld van de EU, en andere landen wel.

Alleen subsidie naar de provincie Groningen? Over welke periode heb je het dan? Want van 2000 t/m 2006 heeft Nederland 2,4 miljard euro ontvangen voor gebeiden die een impuls nodig hebben op het gebied van economische activiteiten, werkgelegenheid en sociale samenhang en dat is echt niet alleen de provincie Groningen. Dat geld is gegaan naar bijvoorbeeld Flevoland en Oost- en Noord- Nederland.

Bijdrager
    japser909

Kan er hier een raam open ? :baby2:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.